اجرای سقف وافل و مهمترین نکات اجرای آن

سقف وافل چیست؟

سقف های وافل از نوع سقفهای متداول بتنی می‌باشد که از یک دال بتنی مسلح فوقانی با ضخامت یکسان، به همراه شبکه‌ای از تیرچه‌های بتنی منظم که در یک و یا دو امتداد متعامد گسترش یافته‌اند تشکیل می‌شود. سقف‌های وافل مدرن (waffle slabs) از سال ۱۹۴۰ در کشورهای آمریکا و کانادا و با رویکرد بهینه‌سازی سقف‌های دال بتنی و افزایش عملکرد مورد استفاده و سپس در سایر نقاط جهان گسترش پیدا کرده است.

انواع سقف بتنی وافل

عبارت “وافل” از الگوی شبکه‌ای مربوط به تیرچه‌های منظم تحتانی نشأت گرفته است. این سقف‌ها بسته به نوع مستطیلی و یا مربعی بودن قالب وافل به دو دسته کلی تقسیم می شوند. انواع سقف بتنی وافل شامل وافل سقف یکطرفه و وافل سقف دو‌ طرفه می‌باشد. انتخاب بهترین سیستم در سقف وافل یک طرفه یا دوطرفه بستگی به عوامل مختلفی از جمله سیستم سازه‌ای، دهانه ستون به ستون کاربری، الزامات معماری و… دارد.

شما می توانید درباره سقف اینتل دک اطلاعات بیشتری کسب کنید.

سقف وافل چیست
سقف وافل چیست و چه مزایایی دارد
مزایای سقف وافل
مزایای سقف وافل چیست؟

مزایای اجرای سقف با روش وافل

مزایای (Advantages of waffle roofs) متعدد فنی و اقتصادی این سقف در مقایسه با سایر سیستم‌های‌ مشابه مانند سقف های مجوف، تیردال، پیش‌تنیده و تیرچه بلوک موجب رشد چشمگیر کاربرد آن شده است. این سقف ها به عنوان راهکاری اقتصادی با قابلیت تطبیق برای انواع ساختمان. با کاربری‌ها و دهانه‌های مختلف و با ویژگی سهولت اجرا با استقبال جامعه مهندسان معمار و سازه قرار گرفته است.

ویژگی شاخص

مشخصه اصلی سقف‌های بتنی نمای سازه‌ای زیرین آن‌ها می‌باشد. این سقف پس از قالب برداری سقف وافل دارای حفره‌های منظم و متناسبی می‌باشند که می‌توان از این ویژگی مستقیما برای نورپردازی و تزیین سقف وافل استفاده نمود. همچنین می‌توان از سقف کاذب نسبت به پوشش نمای زیرین و اجرای طرح‌های مورد نظر اقدام نمود.

شما می توانید مقایسه سقف وافل و اینتل دک را در اینجا بخوانید.

خرید و اجاره قالب سقف های بتنی وافل چگونه است؟

اصلی‌ترین المان در اجرای سقف های بتنی وافل خرید و یا اجاره قالب وافل در اصفهان می‌باشد. وجود قالب‌های وافل سقف و چینش مدولار این قالب ها درکنار یکدیگر موجب تشکیل تیرچه‌های متعامد، منظم و با عرض و عمق یکسان می‌گردد.

از جنبه سازه‌ای کارگذاری قالب‌ های وافل موجب حذف کنترل‌شده‌ی بتن ناکارمد در نواحی مشخصی از سقف و در نتیجه بهینه‌سازی در وزن سقف می‌گردد.

شبکه متعامد تیرچه‌های تحتانی و حفره‌ های زیرین در سقف وافل در نتیجه چینش قالب‌های وافل در کنار یکدیگر تشکیل می‌شوند. که پس از گیرش بتن و قالب‌برداری نمایان می‌گردند.

مربع و یا مستطیلی بودن، هندسه قالب‌های وافل موجب ایجاد حفره‌های مربعی و یا مستطیلی می‌گردد. از قالب‌های مربعی وافل برای ایجاد سقف های وافل دوطرفه و از قالب مستطیلی برای اجرای سقف های وافل یکطرفه استفاده می‌گردد.

کاربرد سقف های وافل یک طرفه و دو طرفه

از سقف‌ های وافل یکطرفه عمدتا برای ساختمان های با دهانه کوتاه و برای باربری یکطرفه سقف و اجرای سقف وافل دو طرفه برای ساختمان‌های با دهانه‌های بلند و باربری دوطرفه سقف استفاده می‌گردد. بطور کلی سقف‌ وافل دو طرفه از امکانات و مزایای بیشتری نسبت به سقف وافل یکطرفه برخوردار می‌باشد. اما از نظر اجرایی پیمانکار سقف وافل باید توان راه اندازی و اجرای هر دو مدل سقف را داشته باشد.

قالب سقف وافل
خرید و اجاره قالب سقف وافل
نمونه ای از سقف وافل
مقایسه فنی و اقتصادی سقف اینتل دک و سقف وافل و یوبوت و کوبیاکس

معایب و راهکارهایی بهینه سازی اجرای سقف وافل

از معایب استفاده و اجرای سقف وافل اصفهان و سایر شهر ها می ‌توان به این مورد اشاره کرد که:

  • مقادیر بیشتری از مواد قالب مورد نیاز است و می‌ تواند بسیار هزینه ‌بر باشد.
  • سقف‌ های وافل ضخیم ‌تر از سقف‌ های تخت است. بنابراین ارتفاع بین هر طبقه باید بیشتر در نظر گرفته شود تا فضای کافی برای سایر خدمات ساختمانی وجود داشته باشد
  • اجرای سقف وافل برای مناطق مسطح توپوگرافی و مکان ‌های شیب ‌دار به هیچ وجه توصیه نمی ‌شوند.
  • این سقف‌ ها در ارتفاعات بیشتری از کف نسبت به سقف‌ های دیگر نصب می‌ شوند. و برای ساخت به قالب ‌های مخصوصی نیاز دارند، که ساخت این قالب ‌ها به نوبه‌ خود هزینه زیادی را در بر می گیرد.
  • از دیگر معایب سقف وافل ساخت اینگونه سقف ‌ها به نظارت‌ های بسیار دقیق و نیروی کار حاذق و متخصص نیاز دارد که در کار خود خبره باشند.
  • این نوع سقف نیاز به روش ‌های نگهداری خاص دارد و این ممکن است کمی دشوار باشد.
  • کمبود مجری سقف وافل در اصفهان که متخصص باشد نسبت به سقف های رایج همچون سقف پیش تنیده. (هرچند ممکن است یک شرکت خود را پیمانکار سقف وافل عنوان کند و حتی یک نمونه کار اجرایی نداشته باشد.)
  • از طرفی استفاده از آن در مناطقی که بادخیر می باشد و در طول سال بباد زیاد می ‌وزد توصیه نمی ‌شود.

علت و رفع ترک خوردگی سقف بتنی وافل

از نظر عملکرد، دال ‌های بتنی مانند سقف‌ های وافل هم به عنوان پایه و اساس طبقه همکف عمل می‌ کنند. و هم به عنوان دال‌ های فوقانی که ممکن است به عنوان سقف عمل کنند. صفحات بتنی بسیار مهم هستند و اهداف مختلفی دارند. زیرا آن ‌ها علاوه بر تأمین سطح صاف بار سازه بالای خود را نیز متحمل می شوند. و به عنوان عایق صدا و حرارت عمل می ‌کنند.

در حقیقت، شکاف بین دال ‌ها اغلب فضاهای عایق بندی شده و ایمن را برای تأسیسات ساختمان مانند سیستم‌ های برقی و لوله کشی فراهم خواهد کرد.

دال به گونه ‌ای ریخته می‌ شود که خودش از لبه‌ هایش ضخیم‌ تر است. و از آرماتورهای تقویت کننده برای تقویت و حفظ یکپارچگی ساختاری استفاده می ‌شود. بسته به شرایط آب و هوایی و همچنین محیطی ممکن است لایه ‌ای از شن شسته شده زیر این دال ‌ها وجود داشته باشد تا آب اضافی تخلیه شود. که اگر طرز قرار دادن آن ‌ها به طور صحیح رعایت نشود می‌ تواند باعث ترک خوردگی سقف شود.

امروزه طراحی سقف وافل مانند مابقی مسائل طراحی به کمک نرم افزارها و بر اساس آیین نامه ها صورت می پذیرد. معمولا برای طراحی این نوع سقف از نرم افزار سیف استفاده می شود و برای این موضوع آیین نامه و راهنمای های متفاوتی وجود دارد.

سقف وافل
سقف وافل و قالب های وافل
اجرای سقف وافل یا اینتل دک
اجرای سقف وافل یا اینتل دک

اجرای سقف وافل یا اینتل دک؟

مهندسین سازه و پیمانکاران و معماران در طراحی سیستم های سازه ای خود اغلب بین دو گزینه مهم قرار می گیرند. اجرای سقف با استفاده از سیستم تیرچه بلوک و یا اجرای سقف وافل با سیستم دال؟

تیم فنی مهندسی نوسا با دانش فراوان و تجربه اجرای چندین پروژه موفق در اصفهان و سایر شهرها به تشریح دقیق مزایا و معایب اجرای سقف وافل و مقایسه آنها با اینتل دک پرداخته، و معایب سقف وافل که در اینتل دک برطرف شده را برای شما بیان نموده است.

همانطور که واقف هستید اجرای سقف با سیستم تیرچه و بلوک تجهیزات و مهارت نیروی انسانی کمتری نیاز دارد. و دقیقا به همین علت تیرچه بلوک بهای تمام شده کمتری در مقایسه با سیستم دال ایجاد می کند. گستره استفاده از سیستم تیرچه بلوک (حداقل در ساختمانهای کوتاه شهری) به همین دلیل واضح است.

اما هنگامی که نیاز به اجرای سقف با دهانه های بزرگتر می باشد به دلیل محدودیتهای ذاتی تیرچه بلوک در پوشاندن دهانه های بزرگتر و نیز قیود معماری بیشتر، در بسیاری از پروژه ها استفاده از سیستم دال تنها گزینه پیش رو می باشد.

سیستم های دال نیز به سه دسته مختلف تقسیم می شوند که شامل:

  1. سیستم دال های خانواده کوبیاکس و یوبوت
  2. سیستم دال وافل با قالب موقت
  3. سیستم در اینتل دک

در ابتدا و قبل از اینکه به پیشنهاد نوسا برسیم می بایست هر کدام از این سقف ها رو معرفی و امکانات و مزایای هر دو سازه دال بررسی شود.

در صورتی که شما هم در صدد اجرای سقف وافل در اصفهان هستید، پیشنهاد می گردد پیش از اجرا و انتخاب یک پیمانکار اجرای سقف وافل، این مقاله را به دقت مطالعه نمایید. و در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتری داشته باشید می توانید با همکاران ما در شرکت فنی مهندس نوسا تماس حاصل نمایید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

برتری اینتل دک نسبت به اجرای سقف وافل

امتیازهای فنی سازه ای اینتل دک بر سیستم وافل با قالب موقت

در توسعه فناوری اینتل دک دو هدف مهم را دنبال شده است. اجرای سیستم دال باید حتی المقدور ساده شود تا پیمانکاران ساده تیرچه نیز بتوانند به سادگی آن را اجرا کنند تمام ضوابط اساسی که برای اجرای دالهای با تیرچه متعامد در آیین نامه مقرر شده باید اجرا گردد.

بر این اساس، امتیازهای فنی سازه ای اینتل دک در مقایسه با وافل به صورت زیر قابل ارایه است… همچنین جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با تفاوت ها، مزایا و معایب سقف اینتل دک نسبت به سقف وافل میتوانید به این مقاله مراجعه نمایید: چرا اینتل دک انتخاب بهتری نسبت به وافل است؟

نمونه ای از سقف وافل
مقایسه فنی و اقتصادی سقف اینتل دک و سقف وافل و یوبوت و کوبیاکس

سقف وافل چیست ؟

سقف های وافل از نوع سقفهای متداول بتنی می‌باشد. که از یک دال بتنی مسلح فوقانی با ضخامت یکسان، به همراه شبکه‌ای از تیرچه‌های بتنی منظم که در یک و یا دو امتداد متعامد گسترش یافته‌اند تشکیل می‌شود.

چرا سقف وافل ترک میخوره، چطور میتوان جلوی ترک خوردگی سقف وافق رو گرفت؟

بسته به شرایط آب و هوایی و همچنین محیطی ممکن است لایه ‌ای از شن شسته شده زیر این دال ‌ها وجود داشته باشد. تا آب اضافی تخلیه شود که اگر طرز قرار دادن آن ‌ها به طور صحیح رعایت نشود می‌ تواند باعث ترک خوردگی سقف شود.

امتیاز فنی سازه ای اینتل دک به سیستم وافل در چیست؟

۱- اجرای سیستم دال باید حتی المقدور ساده شود تا پیمانکاران ساده تیرچه نیز بتوانند به سادگی آن را اجرا کنند.
۲- تمام ضوابط اساسی که برای اجرای دالهای با تیرچه متعامد در آیین نامه مقرر شده باید اجرا گردد.
۳- همچنین در سقف های وافل رعایت کاور تحتانی میلگردها بسیار دشوار است اگر نگوییم غیر ممکن است.
۴- عدم کرموشدگی بتن بر اثر عدم رعایت کاور وافل در اینتل دک

اجرای سقف وافل در مناطق شیب دار ممکن هست؟

اجرای سقف وافل برای مناطق مسطح توپوگرافی و مکان ‌های شیب ‌دار به هیچ وجه توصیه نمی ‌شوند. این سقف‌ ها در ارتفاعات بیشتری از کف نسبت به سقف‌ های دیگر نصب می‌ شوند. و برای ساخت به قالب ‌های مخصوصی نیاز دارند، که ساخت این قالب ‌ها به نوبه‌ خود هزینه زیادی را در بر می گیرد.

واتس اپ شرکت نوسا