آنالیز بهای تمام شده خرید قالب وافل در یک پروژه فرضی

آنالیز بهای تمام شده خرید قالب وافل در یک پروژه

هدف این مقاله انجام آنالیز بهای تمام شده خرید قالب وافل در یک پروژه فرضی است. این روزها خرید در قالب وافل برای اجرای سازه ها به عنوان یک گزینه پیش روی سازندگان قرار گرفته است. محاسبات سرانگشتی اولیه جهت برآورد آنالیز قیمت سقف وافل انجام شده است.این محاسبات نشان می دهد با خرید قالب وافل می توان با هزینه های کمتر اجرای سازه را پیش برد. به ویژه فروشندگان قالب وافل در خرید قالب های مستعمل بیش از پیش به این نگرش دامن می زند.

اما واقعیت آن است که برخی هزینه های پنهان در این راهکار وجود دارد. و همین هزینه های مخفی از چشم تیزبین سازندگان مخفی می ماند. در این نوشتار، به صورتی تفصیلی هزینه های اجرای یک سازه از کانال خرید قالب وافل آنالیز شده است. در این نوشتار سازه ای با متراژ ۵۰ هزار مترمربع و زمان اجرای سه سال مدنظر قرار گرفته است. (هر سقف ۲۵۰۰ مترمربع)

خرید و اجاره قالب وافل

۱. استعلام شرایط خرید قالب وافل ۳۰ سانتی متر

برندهای مختلف با شرایط کیفی متفاوت در بازار حال حاضر قالب وافل وجود دارد. و همین تفاوت برند شرایط بسیار متنوع و گیج کننده ای را بوجود آورده است. کیفیت پایین تر متریال به معنای قیمت پایین تر وافل حاصل است. و در سوی مقابل قیمت کمتر به معنای بازدهی کمتر و نرخ استهلاک بیشتر است. بنابراین، تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع قالب وافل برای بهینه نمودن هزینه های اجرا عملیاتی دشوار است.

در اینجا یکی از برندهای نام آشنا، نسبتا قابل اعتماد و دارای شناسنامه به نام “گرین وافل” انتخاب شده است. گرین وافل یکی از پیشروترین برندهای وافل است و به عنوان قالب نسبتا با کیفیت شناخته شده است.

در استعلامی که در اواسط اردیبهشت ۹۹ از شرکت فوق اخذ شده است، دو گروه از شرایط عنوان گردیده است:

فروش گرین وافل ۳۰ سانتی متری به قیمت هر متر مربع ۴۱۰ هزار از مواد کیفی درجه یک. (هر عدد ۲۳۰ هزار تومان). گارانتی تا دو سقف. بازپرداخت مبلغ قالب به میزان ۵۰ درصد. اگر قبل از ۸ ماه از تاریخ فروش به صورت سالم تحویل فروشنده گردد. ۲۰ درصد اگر قالب شکسته باشد. بازپرداخت به میزان ۲۰ درصد بعد از طی شده بازه زمانی ۸ ماهه چه قالب سالم باشد و چه مستعمل.

فروش گرین وافل ۳۰ سانتی متری به قیمت هر مترمربع ۵۱۰ هزار تومان از مواد کیفی درجه یک. (هر عدد ۲۸۷ هزار تومان). گارانتی تا ۲ سال مشروط بر استفاده صحیح از قالب.

مجددا تاکید می شود، قالب های دیگری در بازار می توان یافت که بعضا با قیمتهای کمتر ارائه می شود. لیکن اطلاعات شفافی به لحاظ گارانتی  و نیز درصد استهلاک نداشته و آنالیز بهای تمام شده را غیرممکن می سازند.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

۲. آنالیز قیمت تمام خرید قالب وافل

یک پروژه ۵۰ هزار مترمربعی فرضی مد نظر است. دو سناریو بهینه برای مدیریت هزینه ها در برآورد قیمت قالب وافل می توان مدنظر قرار داد:

خرید قالب وافل از شرکت گرین وافل و بازگرداندن آن و نوسازی درست در موعد ۸ ماهه

خرید قالب وافل از شرکت گرین وافل با گارانتی ۱ ساله

مطلب پیشنهادی: محاسبه میزان بتن مصرفی در سقف وافل

سناریوی اول

بر اساس تجربه های موجود با توجه به متراژ پروژه و نیز متراژ هر طبقه. با شرط مدیریت بسیار مطلوب پروژه و عدم رخداد توقف در انجام پروژه. می توان ۳۲ ماه را زمانی ایده آل و کوتاه برای اجرای پروژه تلقی کرد. اگر در پایان هر دوره ۸ ماهه قالب ها را به شرکت فروخته و قالبهای نو دریافت گردد. می توان انتظار داشت قالب ها بدون اشکال ذاتی تا پایان پروژه به کار ادامه دهند. البته برای تعویض قالب ها با قالب نو باید ۵۰ درصد هزینه قالب نو را پرداخت نمود. در پایان پروژه نیز می توان قالب ها را کلا به شرکت بازفروش انجام داد.

بر این اساس می توان گفت هزینه قالب برای هر دوره ۸ ماهه. عملا ۵۰ درصد مبلغ اعلامی قالب نو (۴۱۰ هزار تومان) است. به عبارتی با ۲۰۵ هزار تومان می توان به مدت ۸ ماه کار را ادامه داد. با توجه به تاکید سازنده بر آنکه هزینه حمل بر عهده خریدار است. به ازای هر مترمربع ۱۰ هزار تومان به مبلغ فوق (رفت و برگشت) افزوده می شود. مجموعا ۲۱۵ هزار تومان هزینه هر مترمربع وافل است. بنا به اظهار فروشنده. به طور میانگین ۱۵ درصد قالب ها در طول ۸ ماه به طور طبیعی آسیب می بیند. و فقط ۲۰ درصد هزینه آنها از سوی فروشنده مسترد می گردد. بنابراین، مبلغی به میزان ۲۰۵*۰.۱۵*۰.۸ که برابر ۲۴ هزار تومان است به مبلغ فوق افزوده می شود. بنابراین، قیمت نهایی وافل در این سناریو ۲۳۹ هزار تومان بالغ می گردد.

بر اساس تجربه اجرایی پروژه ای با ابعاد پروژه ۵۰۰۰۰ هزار متری. با شرایط مدیریتی بسیار مطلوب می توان انتظار داشت هر ۵۵ روز بتوان یک سقف اجرا نمود. قالب برداری وافل انجام شده و برای سقف بعد آماده بود. بنابراین در مدت ۸ ماه می توان حداکثر ۴.۳ سقف وافل اجرا نمود. بنابراین، قدرالسهم هر متر از هزینه قالب ۵۵.۵۸۰ تومان است.

سناریوی دوم

در سناریوی دوم، قالب وافل با گارانتی دو ساله تهیه می گردد. در این صورت می توان با پرداخت ۵۱۰ هزار تومان در هر مترمربع به مدت ۲ سال. بدون هیچ نگرانی از قالب استفاده نمود. مجددا هزینه حمل های متعدد برای اعمال گارانتی هزینه نهایی به ۵۴۰ هزار تومان بالغ می گردد. (سه بار رفت و برگشت به شیراز، مجموعا ۳۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع)

در دو سال و با شرایط مطلوب مدیریت اجرا و با فرض عدم رخداد هیچ گونه توقف در پروژه. می توان  ۱۳ بار از قالب ها استفاده نمود (هر سقف ۵۵ روز). بنابراین در این سناریو، قدرالسهم هر متر از هزینه قالب ۴۱۵۰۰ تومان است. بر اساس تاکید فروشنده قالب. در هر ۱۲ ماه می باید ۲۲ درصد پرت طبیعی ناشی از اهمال اکیپ های اجرایی درنظر گرفت. که منجر به شکستن قالبها شده و فقط ۲۰ درصد بهای بازمی گردد. بنابراین در طول ۲ سال معادل ۴۴ درصد قالب ها پرت می شود. بنابراین برای اجرای ۱۴ سقف میزان هزینه پرت:

پس مبلغ ۱۳۵۸۰ تومان دیگر به مبلغ اولیه افزوده می شود. در نهایت قدرالسهم قالب وافل در هر مترمربع گرین وافل برابر ۵۵۰۰۰ تومان خواهد بود.

همانطور که مشاهده می شود هر دو سناریو تقریبا به قیمت یکسان منجر می شوند. نزدیک به ۵۵۰۰۰ هزار تومان منجر می شود. همین عدد مبنای محاسبات آتی است.

مطلب پیشنهادی: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل ۱۴۰۲

جمع بندی

پس از انجام آنالیز بهای اولیه جهت خرید قالب وافل نتایج زیر حاصل می گردد:

  • خرید قالب وافل از برند گرین وافل در هر سناریویی. منجر به هزینه تقریبا ۵۵ هزار تومان در هر مترمربع می گردد. به نظر می رسد فروشنده سناریوهای مختلف را به گونه ای تنظیم کرده است. که برای خریدار نهایتا تفاوتی ایجاد نگردد.
  • یکی دیگر از هزینه های پنهان استفاده از وافل، قالب برداری است. عموما نیروی انسانی و زمان لازم برای قالب برداری وافل منجر به افزایش هزینه ۸ تا ۱۵ هزار تومانی. در مقایسه با دیگر دالها (مثلا اینتل دک) در هر مترمربع می گردد. این هزینه عموما از چشم سازندگان مخفی می ماند.
  • با انتخاب گزینه وافل، کارفرما ناگزیر است مبلغی قابل ملاحظه سرمایه اولیه برای خرید قالب نقدا صرف نماید. این سرمایه اولیه می تواند جریان نقدینگی را در پروژه با چالش همراه سازد.
  • در آنالیز انجام شده در این مقاله، فرض بر مدیریت مطلوب پروژه و بدون رخداد وقفه است. در صورت رخداد وقفه های طولانی عملا هزینه های فوق افزوده می گردد.
  • استفاده از گزینه وافل تنها، اضافه هزینه صدابندی بر اساس مبحث هجدهم مقررات ملی را تحمیل خواهد کرد. هزینه عایق صدای سقف وافل ممکن است بیش از ۱۰۰ هزار تومان در هر مترمربع باشد. سقف کاذب هیچگاه نمی تواند صدابندی کوبه ای را فراهم کند.

گردآوری شده توسط گروه تحقیقاتی شرکت نوسا

, , , , , , , , , , , ,
اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا