قالب وافل * راهنمای خرید و معایب

در دنیای امروزی قالب وافل یکی از مهمترین نکات اجرایی است که پیمانکاران به آن روی می آورند و همچنین در پروژه های فنی و اقتصادی بزرگ از آن استفاده می کنند.  علیرغم این موارد، خرید قالب وافل مزایا و معایب منحصر بفردی را دارا می باشد. برای انتخابی هوشمندانه تر باید به کلیه این نکات دقت داشته باشید. به این ترتیب بهترین بهره وری را از این قالب ها خواهید داشت. اجرای سقف های وافل تحولی شگرف در صنعت ساختمان سازی به وجود آورده است.

این سازه ها در ابعاد مختلف تولید می شوند و در دسترس پروژه های ساختمانی قرار می گیرند. مقاومت بالای این سازه های سقفی و مزایای استفاده از آن ها در ساختمان هایی با دهانه بزرگ، سبب افزایش خرید و فروش قالب های مخصوص نصب و اجرای آن ها در سقف وافل شده است.

قالب وافل چیست؟

قالب وافل در زبان انگلیسی به waffle formwork معروف است. ابعاد قالب وافل مشخص بوده و جنس آن اصولا پلاستیکی و از نوع  گرید پلی پروپیلن (PP) است. هدف از ساخت این قالب برای حذف بتن های بدون استفاده در دال ها است. نکته جالب این است که هیچ گونه چیزی مانند میلگرد درون آن قرار داده نشده و شما می توانید از آن برای کاهش جذب انرژی لرزه ای استفاده کنید.

همچنین می توان اضافه کرد که قالب وافل ساختمانی به تکیه گاه هایی دارند که به صورت ستونی آورده شوند تا بار وارده به این قالب از طریق آن در فونداسیون منتقل شود. اما گاهی اوقات ستون ها به عنوان یک مانع در جایی که فضای بیشتری نیاز است عمل می کنند.

همچنین می توان اضافه کرد هر زمان که فضای طولانی تری بدون مانعی پوشش داده شود، مهندسان ساخت این محصول را توصیه می کنند. ضخامت این محصول در مقایسه با سایر قالب ها بسیار کمتر است. بعلاوه پرتویی که در قالب وافل استفاده شده عمق بیشتری دارد.

مطلب پیشنهادی: کلیدی ترین نکات در قالب برداری سقف وافل

قالب وافل چیست؟

مشخصات کلی قالب سقف وافل

مزایای فنی و اقتصادی هر یک از قالب وافل از مهمترین دلایل افزایش خرید آن ها در عرصه های ساختمانی به شمار می روند. برای معرفی انواع قالب وافل برای اجرای سقف وافل جنس هر یک از این قالب ها مورد توجه قرار می گیرد. جنس پلاستیکی و پروپیلن هر یک از این قالب ها از مزایای خرید این اقلام به شمار می رود. انواع آن ها وزن سبکی دارند و سطح آن ها صیقلی است. برخی از این قالب ها به صورت قفل دار تولید می شوند. انواع قالب های مورد استفاده در این حوزه باید مجوزهای سازمان نظام مهندسی را دریافت کرده باشند تا کیفیت آن ها برای استفاده در این حوزه تایید شود.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

انواع قالب وافل

در این بخش به انواع قالب وافل اشاره می کنیم. استفاده از این انواع برای انتخاب بهترین روش در نکات اجرا در سقف وافل توصیه می شود و شما می توانید با توجه به هزینه مورد نظر از یکی از انواع قالب وافل استفاده کنید. کیفیت و ضخامت کار را حتما در نظر بگیرید تا بتوانید معماری خود را منحصر بفرد کنید.

معرفی انواع قالب وافل برای اجرای سقف وافل برای انتخاب بهترین ابزارها در ساخت و اجرا در سقف وافل حائز اهمیت است. قالب وافل در مدل های مختلفی تولید شده و در دسترس پروژه های در دست اجرا قرار می گیرند. سقف های وافل یک طرفه از محبوب ترین انواع سازه های ساختمانی هستند که با استفاده از قالب های یک طرفه با تیرچه های مخصوص احداث می شوند. در این قالب ها رفتار سقف مشابه با سقف های تیرچه بلوک است و باربری مشابهی با هم دارند.

قالب های دو طرفه سقف وافل نیز در این میان دسته بندی شده و از کاربردهای قابل توجهی برخوردار هستند. در معرفی برای اجرای سقف وافل این محصولات جایگاه بسیار مهمی دارند. قالب های دو طرفه سیستم دال و تیر هستند که در آن ها باربری به صورت دو طرفه اعمال می شود. امکان ایجاد دهانه های بلند در این سازه ها وجود دارد. هر یک از انواع این قالب ها به صورت قفل دار و ساده قابل تولید خواهند بود.

بیشتر بدانید: قالب سقف گرین وافل چیست؟

سقف وافل یک طرفه

در قالب وافل یک طرفه از قالب مخصوص استفاده می شود تا بتوان آن را برای ساخت قالب بتنی بکار گرفت. مهمترین چیزی که باید بدانید این است که کلیه فشار و بار موجود بر سقف تنها از یک طرف وارد می شود. این سقف One-way Ribbed slab نامیده می شود.

همچنین برای ساخت سقف بتنی از این قالب به صورت موقتی استفاده می شود و پس از پایان کار از بتن ریزی سقف خارج می گردد. یکی از تفاوت های قالب دو طرفه و یک طرفه در استفاده بتن ومیلگرد کمتر است. به همین دلیل قالب وافل یک طرفه به مراتب عملکرد ضعیف تری دارد و قیمت ارزانی برای آن محاسبه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص به مقاله سقف وافل یک طرفه مراجعه کنید.

ابعاد قالب وافل یک طرفه

برای معرفی انواع قالب وافل برای اجرای سقف وافل به ابعاد و اندازه های هر یک از این قالب ها نیز مورد توجه قرار می گیرد. برای انتخابی دقیق تر در میان این سازه ها باید حتما به متراژ مورد نظر خود برای احداث و راه اندازی سقف دقت داشته باشید. به طور کلی سقف وافل یک طرفه از متریال پلاستیکی تولید شده و ساختار U شکلی دارند. برای اتصال این قطعات از بست های مخصوص استفاده می شود. به این ترتیب قالب های مستطیلی به صورت یکپارچه به هم متصل خواهند شد.

طول و عرض هر یک از این قالب ها متغیر است و بین ۱۲ تا ۱۴ سانتی متر تعیین می شود. قیمت هر یک از این قالب ها بر اساس ابعاد و اندازه های آن ها برآورد خواهد شد. هزینه اجرای هر یک از قالب ها نیز در هر متر مربع محاسبه می شود. دستمزد اجرای هر یک از قالب ها نیز مجزا از هزینه خرید قالب تعیین خواهد شد.

ابعاد قالب وافل یک طرفه

سقف وافل دو طرفه

جالب است بدانید که سقف قابلمه ای، دال مشبک، سقف وافل نام هایی هستند که می توانید از آن ها برای شناخت سقف وافل دو مرحله ای استفاده کنید. این سقف یکی از قدیمی ترین سقف های ممکن است که در شکل T به صورت دو طرفه جایگذاری می شوند. در واقع دو طرفه بودن به این معنی است که رفتاری در دو جهت دارد و شما می توانید شاهد انتقال بار از دو راستا باشید که به صورت عمود روی هم قرار گرفته اند.

ابعاد قالب وافل دو طرفه

برای معرفی انواع قالب وافل برای اجرای سقف وافل به ابعاد و اندازه های قالب های دو طرفه وافل نیز توجه می شود. قالب های دو طرفه به صورت نیمه مکعبی طراحی شده اند و متریال به کار رفته در آن ها مشابه با قالب های یک طرفه است. در برخی از این قالب ها سوراخ هایی تعبیه شده که برای تعبیه چفت و بست های قالب به کار می روند. حمل و جا به جایی هر یک از این قالب ها نیز به سهولت انجام می پذیرد. انواع این قالب ها برای دهانه های عریض به کار می روند.

قیمت اجرای این قالب ها در سقف وافل دو طرفه بر اساس متراژ کار و تعداد قالب های به کار رفته در آن تعیین خواهد شد. جنس قالب ها نیز در این خصوص تاثیرگذار خواهد بود.

قالب وافل قفل دار

قالب وافل قفل دار یکی از پیشرفته ترین انواع قالب است که به عنوان یک سیستم حرفه ای در ساختمان بکار می رود. علت اصلی نامگذاری این اسم برای این قالب، قابلیت قفل شدن به همدیگر و اجرای هر چه آسان تر این سقف ها می باشد. برای قفل شدن از ابزاری به نام پین استفاده می شود. . از طرفی استفاده از قالب وافل قفل دار سبب می‌شود که سرعت ساخت و ساز به میزان زیادی افزایش پیدا کند و روند پروژه های ساختمانی زودتر انجام شود. همچنین با این قالب خطر تکان خوردن و یا سر خوردن قالب ها به صفر می رسد.

قالب وافل پلاستیکی

یکی دیگر از انواع قالب، قالب وافل پلاستیکی است که چند سال است به صنعت ساخت و ساز وارد شده است. زمانی که شما از این قالب در سقف سازه ها استفاده می کنید، دیگر به میلگرد های تقویتی و نحوه اتصال آن ها نیازی ندارید. نکته مهم دیگر این است که جنس آن ها بسیار سبک بوده و باعث افزایش دوام سقف می گردد. جالب است بدانید که این نوع از وافل ها به دلیل مواد اولیه ای که در آن ها بکار رفته، بعد از استفاده و در صورت خراب شدن می توان  از آن ها برای بازیافت استفاده کرد.

نکات خرید قالب وافل

برای خرید قالب وافل در ابعاد مختلف باید از هزینه های آن آگاه شد. همیشه کیفیت را در نظر بگیرید و به سراغ شرکت هایی بروید که قالب ها را در بالاترین سطح کیفی بر آورد می کنند. می توان در نظر گرفت که قیمت قالب وافل آخرین نکته ای است که در خصوص خرید هر یک از این تجهیزات مورد توجه قرار می گیرد!

اصولا برای خرید تجهیزات ساختمانی باید ابتدا به ویژگی های کمی و کیفی هر یک از اقلام مورد نظر توجه داشته باشید و در نهایت قیمت قالب وافل دوطرفه و یک طرفه را با بودجه مد نظر خود مطابقت دهید. در غیر این صورت کیفیت ساخت و اجرای سقف وافل به حد ایده آل نمی رسد.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

از طرفی برخی از شرکت ها هستند که فروش وافل نیز در خدمات آنها جای دارد. این حالت بدین صورت است که اگر شما برای خرید قالب وافل اقدام کردید و پس از استفاده، قصد فروش آن را داشتید این مجموعه آمادگی خود را برای قالب های از پیش آماده شده، اعلام می دارد و شما بدون نگرانی می توانید خرید خود را انجام دهید. همچنین می توان اشاره کرد که برخی از نکاتی که به شما در انتخاب درست و اصولی هر یک از این سازه ها کمک می کنند، به شرح زیر هستند:

سایزبندی و ابعاد قالب وافل

انواع قالب وافل با ابعاد و اندازه های مختلفی ساخته شده و در دسترس صنایع ساختمانی قرار می گیرند. برای انتخاب هر یک از ابعاد این سازه ها باید به نوع استفاده از آن ها بر اساس نقشه های ساخت و راه اندازی سقف خود دقت کنید. در نظر گرفتن الزامات آیین نامه ای برای مشخص کردن سایز بندی هر یک از این قالب ها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. رعایت این اصول در نهایت به سهولت در اجرای قالب ها و رعایت اصول زیبایی شناسی در محیط ساختمان می انجامد.

به طور حتم اگر به دنبال یک  رویکرد اقتصادی پابرجا هستید و میخواهید یک پلان معماری مستحکم داشته باشید، باید به سایز بندی و ابعاد قالب وافل توجه کنید. برای داشتن یک انتخاب آگاهانه نیز پیشنهاد می شود با افراد با تجربه مشورت کنید.

میزان مقاومت قالب های وافل

با بررسی میزان مقاومت قالب وافل، می توانیم به کیفیت پایین برخی از برندهای سازنده وافل پی ببریم. به همین خاطر باید جنس هر یک از این قالب ها را مد نظر قرار داده و با در نظر گرفتن میزان مقاومت هر یک از این سازه ها انتخاب آن ها را انجام دهیم.

بیشتر بدانید: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل ۱۴۰۲

هر چقدر دوام و استحکام این سازه ها بیشتر باشد، دفعات استفاده از آن ها نیز افزایش می یابد و به این ترتیب هزینه های کمتری برای خرید مصالح ساختمانی صرف خواهد شد. از طرفی در نظر گرفتن ضخامت و میزان مقاومت قالب وافل برای استحکام بیشتر ساختمان پیشنهاد می شود.

میزان مقاومت قالب های وافل

سطح صیقلی قالب وافل

برای خرید قالب وافل باید به صاف و صیقلی بودن سطح کار نیز دقت داشته باشید. به این ترتیب برای جداسازی قالب ها نیازی به روغن مخصوص نخواهید داشت و به این ترتیب در هزینه های ساخت و اجرای سقف های وافلی Waffle roof mold به میزان قابل توجهی صرفه جویی خواهد شد. در این خصوص تمیزی و یکنواختی هر یک از این سطوح نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نحوه انبارداری قالب وافل

صرفه نظر از قیمت قالب وافل در نظر گرفتن شرایط انبارداری هر یک از این سازه ها نیز بر هزینه های پروژه ساختمانی شما تاثیرگذار خواهد بود. در صورتی که قالب های وافل در هم فرو بروند، فضای کمتری در محیط اشغال کرده و نگهداری از آن ها در هر یک از دفعات استفاده بسیار ساده تر می شود. این فاکتور کیفی، حمل و نقل و جا به جایی هر یک از این سازه ها را نیز ساده تر می کند. به همین خاطر برای خرید انواع این قالب به شکل و فرم هر یک از این قالب ها توجه ویژه ای می شود.

توجه به انواع دال ها برای انتخاب قالب وافل

شاید یکی از مهمترین معایب  این قالب گستردگی مدل های این قالب ها است که انتخاب در میان آن ها را با مشکلاتی رو به رو می کند. برای انتخاب یکی از مدل های قالب های وافل باید به انواع دال های به کار رفته در سقف توجه کنید. برخی از مدل های دال سقفی یک طرفه هستند و برخی از آن ها نیز به صورت دو طرفه مورد استفاده قرار می گیرند. در حین تهیه و خرید هر یک از این قالب ها باید به نوع طراحی سقف خود بر مبنای نقشه ساختمان دقت کنید.

انواع دال ها برای انتخاب قالب وافل

مزایا و معایب انواع قالب وافل

قیمت قالب وافل در هر یک از برندهای موجود در سطح بازار متفاوت است. هر یک از این مجموعه محصولات بر اساس ابعاد، مدل و جنس قیمت گذاری شده است. آن ها هزینه های متفاوتی برای این تجهیزات در سطح بازار به وجود آورده اند. انواع این قالب ها در مدل های یک طرفه و دو طرفه ارائه می شوند. و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند که در حین انتخاب آن ها مورد توجه قرار می گیرند.

در صورتی که برای احداث سقف وافل از قالب های یک طرفه استفاده کنید، در استفاده از بتن به طرز قابل توجهی صرفه جویی خواهید کرد. به علاوه کاهش حجم آرماتور بندی در محیط ساختمان نیز با استفاده از این قالب ها از نتایج استفاده از قالب های یک طرفه به شمار می رود. با وجود این مزایا، هزینه های پروژه ساختمانی شما به حداقل می رسند. با این وجود برخی از ساختمان سازان از قالب های دو طرفه برای اجرا استفاده می کنند.

ایمنی قالب های دو طرفه و استحکامی که در سقف مورد نظر به وجود می آورند از مهمترین دلایل افزایش خرید و فروش آن ها به شمار می رود. این قالب ها با سطحی صاف و صیقلی تولید می شوند و استفاده از آن ها برای ساخت  در سقف وافل با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

  1. رقبای قالب های وافل انواع قالب یوبوت و کوبیاکس هستند که از نظر کیفی در سطح پایین تری نسبت به قالب وافل قرار می گیرند. قالب وافل برخلاف این قالب ها در برابر اشعه خورشید و سایر عوامل مخرب مقاومت بیشتری دارند.
  2. استحکام قالب های وافل اغلب بیشتر است و میزان شکستگی و خسارات این قالب ها، کمتر از تجهیزات دیگر است. این قالب های پلاستیکی نمی شکنند و از ورود مواد بتنی به داخل قالب پیشگیری می کنند.
  3. میزان بتن مورد استفاده در ساخت و آماده سازی این سقف ها تقریبا ۲۰ درصد کمتر از سایر قالب ها است.
  4. انواع قالب های وافل چندین بار مورد استفاده قرار می گیرند و سبب صرفه جویی در هزینه های پروسه های ساختمانی خواهند شد.
  5. قابلیت جداسازی ساده این قالب ها نیز از مهمترین مزایای استفاده از آن ها به شمار می رود.
  6. این قالب ها آسیبی برای محیط زیست به وجود نمی آورند و نوعی محصول دوست دار محیط زیست به شمار می روند.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

جمع بندی

در این بخش با نمونه های قالب وافل برای اجرا و ویژگی ها و مزایا و معایب آن ها آشنا شدیم. با در نظر گرفتن این نکات مهم بهتر می توانید به انتخاب و خرید هر یک از این سازه های کاربردی بپردازید. هر یک از انواع این اقلام در صنعت ساختمان سازی امروزی کاربردهای بسیار زیادی دارند.

با بررسی معایب قالب وافل در برخی از مدل ها استفاده از این تجهیزات بهتر انجام می شود. در بخش هایی از این مقاله معایب استفاده کلی از سقف وافل را نیز بررسی کردیم. شما می توانید با بررسی نیازهای پروژه ساختمانی خود و نظرات کارشناسان مربوطه انتخاب دقیق هر یک از این قالب ها را برای اجرای سقف وافلی مورد نظر انجام دهید. با شماوران شرکت فنی مهندسی نوسا در تماس باشید. از شما سپاس گذاریم..

واتس اپ شرکت نوسا