تفاوت سقف وافل و یوبوت * بررسی و مقایسه اقتصادی و فنی

سقف یوبوت و وافل دو مدل پرطرفدار از سازه های ساختمانی هستند که در ساخت و سازهای امروزی به میزان قابل توجهی به کار می روند. شما می توانید هر یک از این سازه های سقفی را در بخش های مختلفی از محیط ساختمان ها به کار ببرید. در این مقاله قصد داریم به مقایسه این دو سازه پرطرفدار بپردازیم و ویژگی های هر یک را به طور مختصر بررسی کنیم.

بررسی تفاوت های سقف وافل با سقف یوبوت

تفاوت سقف وافل با یوبوت از جنبه های مختلفی مورد ارزیابی قرار می گیرد. این سازه ها با در نظر گرفتن نکات به خصوصی در محیط ساختمان مورد استفاده قرار می دهند. هر یک از این سقف ها پیش از اجرا از نظر آیین نامه های ملی ساخت و ساز مورد ارزیابی قرار می گیرند که در هر یک از این سازه های سقفی با تفاوت هایی همراه هستند.

وزن و بار مرده هر یک از این سقف ها نیز با هم متفاوت است. در این خصوص توضیحات و تفاسیر کلی وجود دارد که بیشتر به آن ها می پردازیم. قیمت و هزینه اجرای هر یک از این سازه های سقفی نیز تفاوت های واضحی با هم دارد. همچنین میزان مصرف متریال ساختمانی در هر یک از  انواع در سقف وافل و یوبوت با هم متفاوت است. در هر یک از آن ها از میزان به خصوصی از میلگرد و بتن استفاده می کنند که کیفیت ساخت و ساز را حفظ کرده و فرایند ساخت و احداث سقف را تکمیل می کند.

سرعت و سهولت اجرای هر یک از این سازه های سقفی نیز با هم متفاوت است. به همین خاطر بررسی تفاوت های هر یک از آن ها برای حفظ کیفیت اجرا نیز اهمیت دارد. در بخش بعدی کیفیت اجرای سقف ها ارزیابی می شود که در هر یک از سقف های یوبوت و وافل با هم متفاوت است. در ادامه بیشتر به بررسی این تفاوت ها می پردازیم:

بررسی تفاوت های وافل و یوبوت در آیین نامه ملی

تفاوت سقف وافل و یوبوت از نظر قوانین و تاییدیه های ملی ساختمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در رابطه با اجرای سقف یوبوت در آیین نامه های ملی سختگیری های بسیاری انجام شده و این مسئله محدودیت هایی برای استفاده از این سبک ساختمانی به وجود آورده است. سقف وافل در فصل 18 آیین نامه ملی ساختمان سازی در کشور ما تعاریف وسیعی داشته و قوانین به خصوصی در رابطه با وضع شده اند. با این حال سهولت در اجرای این سازه های مشبک، افراد را ترغیب می کند که از این سقف ها در پروژه های ساختمانی استفاده کنند.

بررسی تفاوت های وافل و یوبوت در آیین نامه ملی

بررسی تفاوت های یوبوت و وافل از نظر وزن

برای ارزیابی تفاوت های یوبوت و وافل در عرصه های ساختمانی، در نظر گرفتن بار مرده هر یک از این سازه های سقفی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از دغدغه های بزرگ ساختمان سازان در سال های اخیر، کاهش بار مرده سقف است. این مسئله ایمنی ساخت و ساز را به شدت افزایش می دهد.

یک تفاوت سقف وافل با یوبوت، وزن پایین سازه های سقفی وافل است. در صورتی که از این سقف های مشبک در محیط ساختمان خود استفاده کنید، با کمترین میزان مصالح قادر به تکمیل سقف ساختمان خود خواهید بود. در مقایسه سقف وافل و یوبوت، همین ویژگی وزن و بار مرده ساختمان را کاهش می دهد. به همین خاطر سازه های وافل از نظر امنیت در جایگاه بالاتری به نسبت سقف های یوبوت، کوبیاکس و… قرار می گیرند. سقف وافل تقریبا 170 کیلوگرم در هر 35 سانتی متر سبک تر از سایر سقف ها است. سازه های سقفی وافل به دلیل وزن سبک تر، دهانه های بلندتری را در محیط ساختمان پاسخگو خواهند بود.

شرکت فنی مهندسی نوسا

مشاوره ، طراحی ، اجرا و نظارت ساخت

تلفن: 

91001424-031

نشانی: ایران - اصفهان

خیابان وحید، چهارراه رودکی، مجتمع عزیزخانی، طبقه 4، واحد 42

تفاوت سقف یوبوت و وافل از نظر قیمت اجرا

تفاوت سقف وافل و یوبوت در خصوص قیمت اجرا و هزینه های ساخت نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و باید به این موارد نیز رسیدگی شود. در بسیاری از پروژه های ساختمان سازی، از سقف های وافل به دلیل هزینه های به صرفه تر استفاده می کنند. سقف وافل به صورت استاندارد تا 70 هزار تومان کمتر از سایر سقف ها راه اندازی می شود. این قیمت برای ابعاد استاندارد سازه های سقفی برآورد می شود.

این اختلاف قیمت به دلیل وزن سبک تر سازه های سقفی وافل، سهولت در اجرا، کاهش میزان استفاده از مصالح و.. به وجود آمده و سبب افزایش میزان استفاده از قالب وافل در پروژه ها می شود. دستمزدهای اجرای سازه های سقفی نیز تاثیر به سزایی بر تفاوت قیمت اجرای سقف های وافل و یوبوت بر جای می گذارند. در صورتی که سقف وافل را برای نصب در ساختمان خود انتخاب کنید، هزینه دستمزد کارکنان اجرایی نیز به نسبت سقف یوبوت کاهش می یابد.

تفاوت یوبوت و وافل از نظر قیمت اجرا

مقایسه بین سقف وافل و یوبوت

جهت ارزیابی بهتر تفاوت سقف وافل و یوبوت، مقایسه این دو سازه از جهات مختلف نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. برای مقایسه این دو سازه با هم به اجزای به کار رفته در راه اندازی هر یک از آن ها توجه می شود. برای احداث و اجرای سقف وافل از قالب های ماندگار و چند بار مصرف استفاده می شود که پس از هر بار استفاده در سازه های ساختمانی، مجددا قابل استفاده خواهند بود.
یک تفاوت سقف وافل با یوبوت در نوع قالب های به کار رفته در این سازه ها است؛ در واقع سازه های یوبوت با قالب های غیر ماندگار در محل نصب می شوند و همین مسئله هزینه اجرا و خرید قطعات سقف یوبوت را افزایش می دهد.

البته در بررسی تفاوت سقف وافل و یوبوت، در برخی موارد محدودیت های سقف وافل به نسبت سازه های یوبوت نیز مشخص شده اند. در این زمینه ویژگی عایق صوتی سقف یوبوت مورد توجه قرار می گیرد. برای ساخت و اجرای این سازه های سقفی از دو لایه بتنی استفاده می شود که عایق کاری صوتی محیط را افزایش می دهد. این در حالی است که در ساخت سقف وافل از یک لایه بتن استفاده می شود که صوت را بیشتر از خود عبور می دهد.

یوبوت یا وافل؟

تا به این جا برخی از انواع تفاوت سقف وافل با یوبوت را بررسی کردیم که ویژگی ها و مشخصه های این تجهیزات را بیشتر مشخص می کند. به طور کلی استفاده از سقف های وافل با وجود برخی محدودیت هایی که نسبت به سایر سقف ها دارند، به صرفه تر بوده و استحکام سقف ساختمان را افزایش می دهد. با استفاده از سقف وافل، ساختمانی مدرن تر داشته و اجرای سقف بخش های مختلف ساختمان ساده تر می شود. این سازه های سقفی بدون محدودیت برای متراژهای بالای ساختمانی نیز قابل اجرا خواهند بود.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با مقایسه سقف وافل و یوبوت Waffle & U-Boot اطلاعاتی را بررسی کردیم. اگر قصد انتخاب در میان این دو سازه ساختمانی را دارید، حتما به ویژگی های کیفی هر یک از آن ها دقت داشته باشید. انواع این سازه ها به صورت گسترده در پروژه های عمرانی به کار می روند و در عرض چند سال جایگزین بسیاری از تجهیزات قدیمی شده اند. در مقایسه سقف وافل و یوبوت به محدودیت های ساختار هر یک از این سازه ها پرداختیم و نقاط قوت و ضعف آن ها را بررسی کردیم که با در نظر گرفتن آن ها انتخابی مناسب تر در میان این سازه ها خواهید داشت.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت سقف وافل و یوبوت
فهرست مطالب