مقایسه اجرای سقف یوبوت در اصفهان با سقف اینتل دک + پیشنهاد نوسا

مقایسه اجرای سقف یوبوت در اصفهان با سقف اینتل دک

صنعت ساختمان سازی امروزه پیشرفت زیادی نموده و توانسته نیاز افراد را تا حد زیادی مرتفع نماید. استفاده از مصالح جدید باعث شده کیفیت سازه ها و بالطبع مقاومت آنها چند برابر شود. مضاف بر این، تمایل افراد به استفاده از مصالح کم هزینه تر نیز بیشتر شده است. مقایسه اجرای سقف یوبوت در اصفهان با سقف اینتل دک موضوع مورد بحث در این مقاله است. برای گرفتن نتیجه بهتر، لازم است با در نظر گرفتن تمام جوانب این کار را انجام دهیم.
کاربری مصالح جدید در راستای ساخت ساختمان هایی سبک تر، پایدارتر و کم هزینه تر می باشد که بهبود شیوه ساخت و کیفیت سازه ها را تضمین می نمایند.

در بحث سازه ها، سبک و مقاوم سازی آنها، اهمیت ویژه ای دارد. علت این موضوع در مواقع ضروری همچون زلزله بیشتر ملموس خواهد بود. به عبارتی در صورتی که زلزله ای رخ دهد، سازه های سبک تر رفتار بهتر و مناسب تری خواهند داشت. در این خصوص سقف ها می توانند بیشترین نقش را در افزایش و یا کاهش وزن سازه داشته باشند.

در صورتی که طراحی و اجرای سقف ها به شیوه صحیحی انجام نگیرد، می تواند به دلیل بار مرده بیشتر بر روس سازه، رفتار نامناسبی بروز دهد. استفاده از مصالح جدید نیز برای نیل به این اهداف صورت می گیرد تا علاوه بر انعطاف پذیری بالا و وزن کم، باربری مناسبی را فراهم نماید.

معرفی سقف یوبوت در اصفهان

سقف یوبوت متشکل از دو لایه بتنی مسلح است که در قسمت پایین و بالا دال مجوف دارد. فاصله مابین این دو لایه را با نوعی قالب پر می کنند که یوبوت نامیده می شود. شکل ظاهری این قالب ها به صورت هندسه مکعبی طراحی شده و درست شبیه بلوک های پلی استایرنی و یا سفالی است. البته باید اشاره کنیم که در سال های اخیر این قالب ها در انواع مختلفی به فروش می رسند که باید برای نتیجه گیری موردنظر، نوع استاندارد آنها را خریداری نمایید.

معرفی سقف یوبوت در اصفهان

تاریخچه اجرای سقف یوبوت در ایران و جهان

در اواخر قرن بیستم مهندسان ایتالیایی تحقیقات وسیعی را بر روی انواع سقف ها علی الخصوص دال های بتنی انجام دادند. این تحقیقات به منظور افزایش مقاومت سازه در مقابل زلزله و نیز مواردی از قبیل کاهش استفاده از بتن و آرماتور صورت گرفت. نتایج این بررسی ها منجر به معرفی سیستم دال مجوف سقف یوبوت به دنیا شد. این سیستم به سرعت در اروپا رواج یافته و استقبال گسترده ای از آن شد.
استفاده از یوبوت سقف در ایران نیز به سال ۱۳۸۷ بر می گردد.

ابتدا در وزارت راه و شهرسازی و در بخش تحقیقات مسکن بررسی های لازم بر روی آن انجام گرفت تا تاییدیه فنی از سوی این وزارت خانه دریافت کرد. اکنون شاهد استفاده گسترده از دال مجوف یوبوت در سراسر کشور هستیم. اجرای یوبوت در اصفهان نیز هم زمان با دیگر نقاط کشور شکل گرفت.

اجزا قالب یوبوت کدام هستند؟

یوبوت، به قالبی گفته می‌شود که درون دال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قالب دارای اجزا مختلفی برای نصب سیستم یوبوت است. قطعات اصلی قالب یوبوت عبارت هستند از:

  • بدنه
  • پایه
  • فاصله دهنده یا «اسپیسر» (Spacer)
  • پل
  • درپوش

همچنین بخوانید: مقایسه اجرای سقف تیرچه بلوک با سقف اینتل دک

اجرای سقف یوبوت چه معایبی دارد؟

معایب سقف یوبوت در اصفهان به اشکالات اجرایی و ساختار اصلی آن محدود می گردد. اشکالات و ایرادات اجرایی به میزان مهارت در اجرا و شیوه صحیح ساخت اشاره دارد. در حقیقت در صورتی که بر مراحل اجرا نظارت کافی وجود نداشته باشد و یا استانداردهای ساخت و ساز با توجه به موقعیت جغرافیایی رعایت نشود، کیفیت سازه نهایی انتظارات شما را تامین نخواهد کرد.

علاوه بر موارد ذکر شده سه مورد از ایرادات اجرایی یوبوت به شرح زیر است :

  1. یوبوت سقف ابعاد ثابتی دارد. قالب های یوبوت با اندازه های ثابتی تولید می گردند و این شما هستید که باید ابعاد خود را با آنها تطبیق دهید. در حالت کلی هیچ تغییر شکلی برای این قالب ها امکان پذیر نیست و به همین دلیل، کاربری آنها کمی دردساز است. در صورت استفاده از تیرهای مثلثی شکل و نامتقارن این مشکل بیشتر خود را نشان خواهد داد.
  2.  اجرای سقف یوبوت اصفهان محدودیت اجرایی دارد. برای کنترل نیروهای جانبی در سقف یوبوت نیاز به دیوار برشی داریم. برای اجرای این دیوار لازم است مقادیر زیادی آرماتور و بتن استفاده گردد که البته باید محدودیت در مقدار بار ثقلی در نظر گرفته شود. محدودیت بعدی در رابطه با کنسول های بلند است که با یوبوت سقف سازگاری ندارند.
  3. اجرای پایه در زمان عملیات و انجام قالب بندی تخت زیرین در سقف یوبوت لازم و ضروری است. به منظور پشتیبانی از سقف در زمان آرماتور بندی، اجرای پایه ها و قالب بندی تخت زیرین را نباید فراموش نمایید.

معایب سقف یوبوت چه هستند؟

در کنار تمام مزیت‌های سقف یوبوت، این سیستم نیز مانند سیستم‌های دیگر دارای معایب مختص به خود است. از اصلی‌ترین معایب این نوع سقف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. پیاده سازی یوبوت در دهانه‌ های کوتاه اصلا به صرفه نیست.
  2. اگر که عملیات بتن ریزی به درستی صورت نگیرد، با توجه به ورود بتن به درون قالب یا عدم پوشش کامل بتن تا کف قالب باعث بروز مشکلاتی می گردد.
  3. مصرف بتن در قالب دوبل (به دلیل ارتفاع بیشتر) و قالب اصلاح شده (به دلیل ابعاد کوچکتر) بیشتر است.
  4. اگ رکه قالب ها به درستی به هم متصل نشوند، امکان بلند شدن آن‌ها وجود دارد.
  5. در این سقف نیاز به استفاده از جک یا شمع‌بندی برای نگهداری قالب کف سقف وجود دارد در صورتی که در سقف های عرشه فولادی و سایر سقف ها نیازی نیست.
  6. وجود اسپیسرهای مربعی از پوشش کامل بتن بر روی سقف جلوگیری می‌کند.

معایب سقف یوبوت

مقایسه سقف یوبوت با سقف های دال بتنی

یوبوت محصولی پلیمری می باشد که جهت سبک سازی دال ها در سقف و پی های گسترده بتنی طراحی شده می باشد. سقف دال یوبوت از نوع دال های مجوف متشکل از تیرچه های عمود بر هم هستند. این نوع سقف بار را به صورت دوطرفه منتقل می نماید. سقف یوبوت دارای دوبال بالا و پائین و جان های متعامد سقفی با صلیب بسیار بالا فراهم می نماید. که ان موضوع علاوه بر مزیت در بار زلزله امکان ارتعاش را نیز به سقف نمی دهد. این ویژگی اجازه می دهد که دهانه های بلند را با این سازه پوشش داد.

در سقف اینتل دک به طور کلی سیستم دال ضخیم فوق سبک اینتل دک، سیستم سازه ای از نوع دال ضخیم مشبک می باشد. در این نوع سقف میلگردهای بالا بر روی بلوک قرار گرفته و میلگردهای پائین بین بلوک ها قرار می گیرد. درون این سیستم، افزایش ارتفاع دال توپر و حذف غیر سازه ای ناحیه ی کششی دال موجب افزایش سختی و کاهش وزن سقف دال می شود. شما می توانید برای دست یابی به اطلاعات بیشتر در مورد سقف اینتل دک در اصفهان به سایت نوسا کمپانی مراجع نمایید.

همچنین بخوانید : مقایسه سقف اینتل دک و سقف یوبوت و کوبیاکس

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا