آشنایی با انواع سقف سبک و ایمن برای ساختمان

آشنایی با انواع سقف سبک و ایمن برای ساختمان

انواع سقف سبک از مواد اولیه ی سبک ساخته شده اند و وزن پایینی دارند و به راحتی روی اسکلت ساختمان سوار می‌شوند. سقف های سبک دارای مزایای فراوانی هستند. از جمله اینکه این سقف ها در کاهش هزینه و افزایش مقاومت ساختمان نقش بسزایی دارند. سقف های سبک باعث مقاومت ساختمان در برابر زلزله می‌شوند به دلیل سبک بودن مواد سازنده سقف، خسارات بسیار کمتری در زمان زلزله ایجاد می‌ کنند و امروزه در ساخت و ساز ها از این نوع سقف ها بیشتر استفاده می کنند.

از مزایای دیگر سقف های سبک، تنظیم دمای ساختمان است. با عایق کاری و تنظیم سیستم های تهویه ای مناسب، این سقف ها می‌توانند به حفظ دمای خنک در تابستان کمک کنند و در عین حال می توانند از اتلاف گرما در هوای سرد زمستان هم جلوگیری کنند. این ویژگی منجر به کاهش مصرف انرژی هم می‌شود.

انواع سقف سبک و ایمن برای ساختمان

سبک سازی ساختمان چیست؟

سبک سازی ساختمان یعنی ایجاد ساختمان هایی با متراژ و طبقات یکسان که وزن کمتر و مقاومت بیشتر و عایق پذیری بهتری داشته باشند. در واقع در سبک سازی یک سازه از مواد و مصالح سبک‌تر و بهینه‌ تر مانند بتن سبک استفاده می کنند و ساختمان‌هایی کارآمدتر، مقرون‌به‌صرفه‌تر و پایدارتر می سازند. سازه‌های سبک‌تر مصالح کمتری در طول ساخت و ساز نیاز دارند. هزینه‌های کمتری هم برای مصالح می پردازند. ‌نصب مصالح در ساختمان های سبک آسان تر است.

به طور کلی در زمان و هزینه های نیروی کار نیز صرفه جویی می شود. علاوه بر این، روش های سبک سازی ساختمان به بهبود بهره وری انرژی هم کمک شایانی می کند، زیرا انرژی کمتری برای گرمایش و سرمایش صرف خواهد شد. برای سبک سازی ساختمان می توان از مصالح مختلفی مانند کامپوزیت های پیشرفته، پلیمرهای تقویت شده با الیاف کربن که استحکام بالایی دارند، همچنین فلزات سبک مانند آلیاژهای آلومینیوم، مواد عایق بر پایه فوم که مقاومت حرارتی بالایی دارند، استفاده کرد.

انواع سقف سبک در ساختمان

یک ساختمان از بخش‌های مختلفی همچون سقف، دیوار، ستون، کف و…. تشکیل شده‌ است و هر کدام از بخش‌ها، روش‌های ساخت متفاوتی دارند که در استحکام آن بنا تأثیرگذارند. سقف از بخش‌ های اصلی ساختمان سازی است و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. اجرای صحیح سقف، در استحکام سازه و آسایش ساکنین آن ساختمان نقش بسزایی دارد، و چنانچه در طراحی و ساخت آن قصور و کوتاهی شود، مقاومت کافی را در برابر نیروهای وارده نخواهد داشت. سقف ها از لحاظ نوع و عملکرد سازه و اسکلت بنا به روش های گوناگونی طراحی و اجرا شوند. سازه‌های مختلف، سقف‌های متنوعی را ایجاد می کنند. به طور کلی سقف ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به چند نمونه از انواع سقف ها اشاره خواهیم کرد:

تیرچه بلوک

تیرچه بلوک، یکی از انواع سقف های ساختمانی است که در سازه‌های مختلف بسیار استفاده می‌شود. این نوع سقف با استفاده از تیرچه، بلوک، بتن و آرماتور ساخته می‌شود. در سازه تیرچه بلوک، با حذف بتن کششی، مصالح کمتری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اجرای تیرچه بلوک برای سقف، ابتدا باید تیرهای اصلی سقف با استفاده از اسکلت های مورد نظر پیاده‌سازی شوند. سپس، تیرچه‌های بتنی روی آنها نصب می‌شوند و با شمع‌گذاری، پایداری ساختار را بهبود می‌ بخشند. در نهایت، بلوک‌های سیمانی یا سفالی بر روی تیرچه‌ها قرار داده می‌شوند. سهولت در اجرا، سرعت پیاده‌سازی اسکلت ساختمان و مقاومت مطلوب، از مزایای استفاده از تیرچه بلوک به حساب می‌آیند.

سقف اینتل دک

سقف اینتل دک یک روش مدرن و جدید در اجرای سقف های سبک مشبک دو طرفه می باشد و زمینه اصلی اجرای آن با تیرچه های متعامد با مقطع I شکل نامتقارن و به شکلی کاملا مسطح می باشد. بلوک‌ های تحتانی اینتل دک از جنس بتن سبک الیافی و بلوک ‌های فوقانی آن از جنس یونولیت کار می شوند. در سقف هایی با دهانه های کم استفاده از یونولیت سقفی بسیار منطقی و علمی می باشد اما در سقف هایی با دهانه های بزرگ ممکن است توان تحمل فشارهای وارده را نداشته باشد. این سقف ها دیگر مشکلاتی مانند وزن بالای سقف، هزینه های بالا، قالب بندی های سخت و زمان بر و … را ندارند و به عنوان بهترین سقف سبک برای ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

سقف وافل

سقف وافل یک نوع سقف سبک است که با استفاده از سیستم دال قابلمه‌ای ساخته می‌شود و به عنوان سقف‌های مشبک نیز شناخته می‌شود. این نوع سقف در ساختمان‌های مسکونی و بیمارستان ها و فرودگاه‌ها و … پرکاربرد است. برای پیاده‌سازی این سقف، اقداماتی همچون آرماتوربندی سقف، بتن‌ریزی زیرسازی، چیدن قالب‌ها و قالب‌برداری لازم است. غالبا سقف وافل به سبب سرعت پیاده‌سازی در زمان کوتاه در پروژه‌هایی که باید به سرعت به بهره‌برداری برسند، استفاده می‌شود. اصولا که اگر سقف وافل در جایگاه مناسبی استفاده شود، هیچ عیب و ایرادی نخواهد داشت.

سقف کوبیاکس

یکی از انواع سقف های حفره‌دار سبک می باشد که، برای کاهش وزن، حفره‌هایی در داخل دال بتنی ایجاد می‌ کنند. برای ساخت این نوع سقف سبک ساختمانی، گوی‌های پلاستیکی توخالی را به همراه میلگردهای فولادی روی قالب‌ها قرار می‌ دهند. این نوع سقف به دلیل وزن سبک، نیاز کمتری به ستون و همچنین ضخامت کمتر دال و دیوار دارد و این عامل سبب افزایش سرعت اجرا و آزادی عمل در طراحی و کاهش مصالح ساختمانی مورد نیاز و کاهش هزینه‌ها می شود.

 سقف عرشه فولادی

این سقف یکی از سبک‌ترین انواع سقف در کل جهان است که مقاومتی باورنکردنی در برابر همه عوامل مخرب دارد. این سقف ترکیبی از فولاد و بتن است و این عامل باعث مقاومت بسیار بالا در برابر زلزله می شود، طول عمر بالا و سرعت اجرای نسبتاً بالا یی دارد.

 سقف کامپوزیتی

از جدیدترین انواع سقف سبک، سقف کامپوزیتی است که از نظر قیمتی وابسته به قیمت ورق گالوانیزه می باشد. چرا که در اجرای آن بیشتر از هر مصالح دیگری این ورق‌ها کاربرد دارند. سقف کامپوزیتی در واقع نوعی سقف کاذب است و می‌توان آن را با سقف عرشه فولادی هم‌خانواده دانست. این سقف را می‌توان یکی از سبک‌ترین سقف‌های حال حاضر در جهان در نظر گرفت که دارای مقاومتی بسیار بالا در برابر انواع عوامل مخرب است.

 سقف سبک و ایمن برای ساختمان

سقف LCP

سقف LCP نوعی سقف آماده می باشد که در کارخانه با ابعاد دلخواه ساخته می‌شود. ساختار نظام‌مند و خاص این نوع سقف، باعث شده تا ویژگی‌های مختلف آن مانند وزن و مقاومت را به خوبی بهینه کرد. سقف LCP امروزه با وزنی بسیار سبک و نزدیک به ۸۰ کیلوگرم در متر مربع، یکی از انواع سقف های سبک به شمار می‌رود. مهم‌ترین ویژگی این نوع سقف امکان اجرای سریع و هزینه های مقرون به صرفه آن می باشد.

سقف دال بتنی

سقف دال بتنی، یکی از انواع سقف‌های سبک است که بیشتر در کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سقف با سازه‌های بتنی ساخته می شود و ترکیب منسجمی را تشکیل می‌دهد. در ایران کاربرد این نوع سقف به مراتب کمتر است و استقبال زیادی ندارد، اما قیمت اقتصادی آن یکی از مزایای آن به حساب می آید و در پروژه‌های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. در سازه سقف دال بتنی، از فولاد کمی استفاده می شود و این باعث کم شدن هزینه های آن می شود و از مزایای آن به شمار می رود.

سقف کناف

سقف کناف یکی از انواع سقف های ساختمانی است که ساختاری سبک و آویزان شده دارد و به همین دلیل، نصب آن در مقایسه با سایر روش‌ها سریع و آسان است. همچنین، در ساخت سقف کناف از موادی با قیمت مناسب استفاده می‌شود که باعث کاهش هزینه ها می‌ شود. البته هزینه نصب سقف کناف با توجه به شرایط هر پروژه ای متفاوت می باشد. به همین دلیل، می‌توان گفت که سقف کناف از نمونه سقف‌هایی است که از لحاظ هزینه‌ها، ارزان و از لحاظ وزن و حجم، سبک و مناسب برای فضاهای مختلف می باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی صنعت ساختمان سازی در مقایسه با سال های گذشته پیشرفت و توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. امروزه انواع سقف های مختلف در ساختمان های مسکونی و اداری، تجاری و صنعتی استفاده می شوند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. سقف اینتل دک توسط متخصصان ایرانی اختراع شده است و از سقف های مدرن و جدید این صنعت به شمار می رود و مزایای متعددی در مقایسه با سایر سقف ها دارد. در ساخت سقف‌های وافل از یک مقطع T استفاده می کنند در حالی که سقف اینتل دک از یک مقطع I استفاده می کند و این نوآوری در سقف اینتل دک، باعث بهبود خواص مکانیکی و نصب و اجرای بسیار راحتی و صرفه ‌جویی در مصالح ساختمانی و میلگردها و نیز کاهش خیز بلند مدت خواهد شد.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا