آشنایی با روش های سبک سازی ساختمان

آشنایی با روش های سبک سازی ساختمان

سبک سازی ساختمان پدیده‌ای است که در سال های اخیر در کشور رشد کرده است. راهی برای جلوگیری از خسارات ناشی از خرابی ها، کاهش هزینه ها، پایدار سازی سازه ها در برابر زلزله می باشد. در گذشته از مصالح سنتی مانند آجر، سنگ، بلوک سفالی و سیمانی در ساختمان ها استفاده می کردند که البته هنوز هم جزو مصالح پر کاربرد ساختمانی است، این مصالح به عنوان عایق حرارتی و صوتی مقاومت خوبی از خود نشان می‌دادند اما در برابر حوادث ناشی از زلزله و سیل مقاومتی نداشتند. امروزه با ظهور تکنولوژی های جدید در صنعت ساختمان سازی ، مصالح جدیدی هم پا به عرصه ساخت و ساز گذاشته اند که علاوه بر تامین عایق های حرارتی و رطوبتی مناسب، در مقابل حوادث بیرونی نیز مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهند و موجب صرفه جویی‌های اقتصادی هم می شوند.

آشنایی با روش های سبک سازی ساختمان

چه روش هایی برای سبک سازی ساختمان وجود دارد؟

به‌ طور کلی سبک سازی ساختمان به دو روش انجام می‌شود. اولین روش استفاده از نقشه‌های ساختمانی که با حداقل میزان مصالح و ستونها می باشد. دومین راه که رایج ترین راه نیز می باشد، استفاده از مصالح ساختمانی سبک وزن و جدید می باشد که باعث به حداقل رساندن وزن ساختمان می‌شود.در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و علم، مصالح ساختمانی از آجر، کاشی و نما، دیوار و اسکلت همگی به شکل سبک تری ساخته می شوند.

مصالح ساختمانی سبک

در مقایسه با مصالح ساختمانی معمولی وزن کمتری دارند. با استفاده از تکنولوژی جدید مصالح ساختمانی مانند آجر، کاشی، بتن و… را به فرم سبک تری تولید و عرضه می کنند. برای کاهش وزن سازه می توان از بتن های سبک، بلوک سبک، فوم بتنی، سازه های سبک مثل ال اس اف، بتن هبلکس و مصالح چوبی استفاده کرد. برای سبک سازی ساختمان باید عواملی که سبب سنگین شدن سازه می شوند را شناسایی کرد و آن ها را مطابق با استانداردهای موجود به حد مجاز کاهش داد.

سبک سازی اسکلت ساختمان

سنگین ترین عضو یک سازه اسکلت آن می باشد که با کاهش وزن این قسمت می توان وزن کلی ساختمان را کاهش داد. استفاده از اسکلت های فلزی سبک مانند ال اس اف هم سبب کاهش هزینه های اجرایی و هم سبب صرفه جویی در زمان می شود. جنس اسکلت فلزی ال اس اف از فولاد گالوانیزه شده می باشد و مقاومت بالایی دارند. برای سبک کردن اسکلت هم می توان از بتن سبک استفاده کرد. بتن سبک در‌ حال‌ حاضر توسط شرکت های زیادی در سراسر کشور تولید و عرضه می شود. بتن سبک معمولا با هر نوع نقشه ساختمانی سازگار است و مقاومت بالایی ایجاد می کند.

سبک سازی ساختمان با کاهش وزن نمای آن

بعد از سازه و اسکلت ساختمان، نوبت نمای بیرونی ساختمان و دکوراسیون داخلی آن است که باید در ساخت آنها هم از انواع سبک سازی ساختمان استفاده کنیم. استفاده از سیمان، سنگ، آجر و … در ساخت نمای ساختمان باعث افزایش وزن آن می شود. برای کاهش وزن نمای خارجی می توان از فوم استفاده کرد.

آشنایی با روش های سبک سازی ساختمان

مزیت های سبک سازی ساختمان

از مزایای سبک سازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حفظ جان و مال مردم و بالا رفتن ایمنی ساختمان

بدیهی است که زلزله، برای یک نمای سنگین بسیار خطرناک‌تر از یک نمای سبک خواهد بود. در واقع کاهش وزن ساختمان به واسطه ی سبک سازی آن صدمات ناشی از زلزله احتمالی را کاهش می‌دهد. البته نه فقط در مورد زلزله، بلکه در مورد همه بلایای طبیعی، سازه‌های ساخته شده با اصول سبک سازی، مقاومت بهتری خواهند داشت.

افزایش سرعت ساخت

ساخت یک ساختمان با اصول سبک سازی، بسیار راحت‌تر و سریع‌تر انجام می گیرد. همین سبک بودن مصالح هم از دلایلی است که سرعت کار را بالا می‌برد، کار کردن با مصالح سبک، خیلی راحت‌تر از کار کردن با مصالح سنگین است.

 صرفه‌جویی در انرژی

ساختمان‌هایی که با اصول سبک سازی ساخته می شوند، عایق بسیار مناسبی در برابر گرما و سرما هستند و انرژی بسیار کمتری در آن‌ها به هدر می‌رود یعنی در فصل تابستان، خنکی داخل محیط را به خوبی حفظ می کنند و در زمستان، هم مانع خارج شدن گرما از داخل محیط می‌شوند.

کاهش هزینه نهایی

به کمک مصالح جدید، می‌توان هزینه نهایی ساخت‌وساز را کاهش داد و با بودجه کمتری ساختمان‌سازی کرد.

کاهش آسیب بر محیط زیست

برای تولید مصالح سبک، از مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌کنند و در نتیجه آسیب کمتری هم به محیط زیست وارد می شود.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا