تفاوت سقف وافل و گرین وافل

تفاوت سقف وافل و گرین وافل

در معماری نوین امروزی روش ‌های گوناگونی برای اجرای سقف‌ ها استفاده می‌ شود. از جمله این شیوه ‌های اجرای سقف می‌توان به سقف تیرچه بلوک, سقف کامپوزیت و.. اشاره کرد که با توجه به شرایط آب و هوایی و بافت منطقه از یکی از این شیوه ها استفاده می شود. امروزه به دلیل تنوع سیستم های سازه ای و سقف ها باید پارامترهای مختلف مثل کیفیت, قیمت, نوع اسکلا, سرعت و.. را بررسی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کرد. هر دوی این ها نوعی سقف بتنی هستند که در ادامه به ویژگی ها و خصوصیات هر یک از سقف ها و تفاوت سقف وافل و گرین وافل می پردازیم.

سقف وافل

سقف وافل یکی از روش های سقف بتنی است که ظاهری مربعی و مشبکی داشته و به همین دلیل با نام سقف وافل شناخته می شود. این نوع سقف برای سطوحی به کار می رود که دهانه ای بلند داشته و به دلیل سختی مناسبی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از  تفاوت سقف وافل و گرین وافل این است که سقف وافل از زیباترین سقف هایی است که از گذشته تا به امروز توسط معماران به اجرا درآمده و از پرطرفدارترین نمونه سقف ها می باشد. این نوع سقف برای ساختمان های با ارتفاع بالا, انواع اسکلت فلزی یا بتنی مناسب و قابل اجرا است. 

سقف وافل به دلیل استحکام بالا, زیبایی خاص, وزن تمام شده کمتر و ایمنی که دارد مورد توجه قرار گرفته است. در اجرای این نوع سقف علاوه بر اینکه در مصرف بتن و میلگرد صرفه جویی می شود, قالب ها نیز قابل جدا شدن بوده و از آن ها می توان در پروژه های دیگر استفاده کرد. تفاوت سقف وافل و گرین وافل در هزینه و سرعت اجرای آن و… نسبت به سایر سقف ها است.  

تفاوت سقف وافل و گرین وافل

کاربرد سقف وافل

سقف وافل که نوی سقف بتنی است به دلیل داشتن ایستایی, استحکام بالا و همچنین سرعت اجرای بالای آن, قابل اجرا در ساختمان های بتنی و فلزی در ارتفاع زیاد و شکل های منظم و نامنظم می باشد. استفاده از این نوع سقف و اجرای آن نسبت به سایر سقف ها به دلیل صرفه جویی در هزینه, کاهش بتن و آرماتور مصرفی مناسب تر است. 

استفاده از سقف وافل در پروژه های عمرانی باعث افزایش سرعت اجرا بوده و در زمان بندی پروژه گام مهمی محسوب می شود. سقف وافل وزن سبکی دارد و به دلیل شکل ظاهری آن باعث بیشتر شدن فضا می شود. در استفاده از این نوع سقف نیازی به اجرای سقف غیر کاذب و نازک کاری های غیر ضروری نیست و این موضوع از تفاوت سقف وافل و گرین وافل با سایر سقف ها است. این نوع سقف در بناهای مرتفع و بزرگ مثل سالن ها, فرودگاه ها, مجتمع ها, پارکینگ ها, جانمایی ستون های پارکینگ و… مورد استفاده قرار می گیرد. 

سقف گرین وافل

سقف گرین وافل نوعی سقف های سازه ای است. این نوع سقف در اسکلت های فلزی و بتنی قابل استفاده است و برای پوشاندن قسمت زیادی از سقف با بارگذاری کمتر استفاده می شود. هدف اصلی از ساخت سقف گرین وافل کاهش وزن, کاهش هزینه, افزایش ایمنی, مقاومت آن در برابر آتش سوزی و زلزله, کنترل کیفیت, کاهش مصرف سوخت و موارد اولیه, افزایش سرعت و افزایش طول عمر سازه ها است.

در اجرای سقف گرین وافل به نازک کاری نیازی نیست و در زمان بهره برداری می توان به افزایش ارتفاع مفید سقف و راحت بودن تعمیرات تاسیسات اشاره کرد. در ادامه با ویژگی های سقف گرین وافل و تفاوت سقف وافل و گرین وافل آشنا می شویم.

کاربرد و ویژگی های سقف گرین وافل

سقف گرین وافل نوعی سقف سازه ای, سقف بتنی جدید و آماده می باشد که در ارتفاع های بلند قابل استفاده است. قالب این نوع سقف در سقف های بتنی تنیده, سقف بتن آرمه و سقف بتنی شیبدار استفاده می شود. استحکام بالای قالب آن باعث تردد راحت عوامل اجرایی هنگام اجرای سقف می باشد. با اطلاع از ویژگی ها و خصوصیات گرین وافل به تفاوت سقف وافل و گرین وافل نسبت به دیگر سقف ها پی می بریم.

کاربرد و ویژگی های سقف گرین وافل

سقف گرین وافل دارای خصوصیات زیر است: 

  • سقف گرین وافل در انواع اسکلت بتنی و فلزی قابل استفاده است.
  • اجرای آن به دلیل سبک بودن قالب کم هزینه و با سرعت بوده و همچنین کیفیت آن بهتر است. 
  • از ایمنی بالایی برخوردار است.
  • تا لحظه قبل از بتن ریزی می توان روی مصرف و آرایش میلگرد ها نظارت داشت.
  • از محیط زیست محافظت می کند زیرا قالب آن ماندگار نبوده و قابل بازیافت است.
  • با راحتی با آب شسته می شود.
  • اجرای آن آسان است.
  • قالب سبکی دارد و به راحتی حمل می شود.
  • جذب آب بتن انجام نگرفته و ویبراسیون به طور کامل در آن انجام می شود.
  •  به دلیل بتن ریزی یکپارچه سقف, لرزش سقف تا حد قابل توجهی کاهش می یابد.
  • انواع بلوک و تیرچه های پیش ساخته حذف می شود.

اجرای سقف وافل و گرین وافل

اجرای سقف وافل دارای مراحل عملیات زیرسازی, مرحله قالب چینی, بتن ریزی, مرحله قالب برداری و عملیات نازک کاری است. اجرای سقف وافل با عملیات زیر سازی شروع می شود و با کار گذاشتن قالب های وافل ادامه می یابد. تفاوت سقف وافل و گرین وافل با اجرای سقف تیرچه این است که در نصب جک ها که اولین قدم در عملیات زیرسازی است مانند سقف تیرچه بلوک انجام شده و به قالب فلزی نیازی نیست زیرا قالب های وافل به طور مستقیم روی قوطی های فلزی قرار گرفته و فضایی که برای نگهداری بتن تازه لازم است را تامین می کند. 

پس از اینکه قالب های وافل را جایگذاری کردند, میلگرد گذاری و آرماتور بندی آغاز می شود. پس از کنترل نهایی, بتن ریزی آغاز شده و در صورت تمایل سیقل می شود. بعد از آن عملیات قالب برداری انجام می شود. هنگام قالب برداری باید دقت کافی داشت تا زمان بیرون کشیدن, ترک نخورد. عملیات نازک کاری مرحله آخر سقف است که در این مرحله در برخی مکان ها از سقف کاذب استفاده می کنند.

نتیجه گیری

در این مقاله به نکاتی درباره تفاوت سقف وافل و گرین وافل پرداخته شد. هر کدام به مراتب مزایا و معایب یا ویژگی هایی دارند که آشنایی با آن ها می تواند به شما در راستای بهبود وضعیت ساختمان کمک کند. بدین ترتیب توصیه می شود با مشاوران شرکت فنی مهندسی نوسا تماس گرفته شود.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا