قالب وافل قفل دار : معرفی قالب وافل یک طرفه قفل دار

قالب وافل قفل دار

از جدیدترین و پیشرفته ترین قالب‌های وافل می‌توان به قالب وافل قفل دار اشاره کرد. قالب وافل یک طرفه به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد مورد استفاده برای خیلی از سقف ها قرار می‌گیرد. از طرفی کیفیت قالب های یک طرفه روز به روز بهتر می‌شود. به طوری که تست‌ های سنجش کیفیت نشان می‌دهند که قالب وافل یک طرفه در برابر وزنه سنگین، چکش، ارتفاع و… دوام بسیار بالایی دارد.

به طور کلی قالب وافل قفل دار یک طرفه به عنوان سیستم‌های سقف وافل در ساختمان شناخته میشود.  این نوع سقف در سال های اخیر در ساختمان کاربرد زیادی داشته است. از طرفی استفاده از قالب وافل یک طرفه قفل دار سبب می‌شود که سرعت ساخت و ساز به میزان زیادی افزایش پیدا کند و روند پروژه های ساختمانی زودتر انجام شود.

از طرفی قالب وافل دار یک طرفه دارای ویژگی‌های مهمی است. از مهم‌ترین ویژگی های قالب وافل یک طرفه قفل دار می توان به این ویژگی اشاره کرد که این قالب در سقف وافل برای استفاده در ساختمان ها با دکوراسیون سنتی نیز کاملا مناسب است. از طرفی قالب های سقف وافل یک طرفه قفل دار به صورتی کنار هم قرار می‌گیرند که مانع مشکلات مختلف در هنگام بتن ریزی می‌شوند. قالب های قفل دار نسبت به قالب های معمولی دارای ضخامت بیشتری هستند.

نحوه‌ی اجرای قالب وافل قفل دار

به طور کلی اجرای سقف وافل با قالب قفل دار طی پنج مرحله انجام می‌شود. به طور خلاصه این مراحل عبارتند از: زیرسازی سقف وافل، قالب بندی و چیدمان قالب های وافل، آرماتوربندی، بتن ریزی سقف و قالب برداری پایه های اطمینان. در ادامه با مراحل اجرای قالب وافل یک طرفه قفل دار به طور کامل آشنا می‌شویم.

نحوه‌ی اجرای قالب وافل قفل دار

زیرسازی سقف وافل

در اولین مرحله اجرای قالب وافل یک طرفه قفل دار لازم است که زیرسازی مناسب انجام شود. زیرسازی سبب می‌شود که یک سطح مقاوم به وجود آید. لازم به ذکر است که زیرسازی سقف وافل قفل دار یک طرفه باید با ارتفاع ۳/۵ متر انجام شود. همچنین زیر سازی باید به کمک جک صلیبی انجام شود. اما در صورتی که بخواهید با ارتفاع بیشتر از ۳/۵ متر زیرسازی را انجام دهید، باید از اسکافلد استفاده کنید.

توجه کنید که فاصله جک و اسکافلد باید با ضخامت ارتفاع سقف قالب وافل یک طرفی قفل دار متناسب باشند. به هر میزان که ضخامت و همچنین ارتفاع سقف وافل بیشتر باشد جک ها باید فاصله کمتری داشته باشند. همچنین برای نصب سقف وافل باید بر روی جک ها لوله و یا قوطی نصب شود و سپس این زیرسازی به وسیله سیم محکم شود. برای اینکه زیرسازی مقاومت بیشتری داشته باشد می‌توان در هر ردیف قالب از دو عدد لوله استفاده کرد.

قالب بندی سقف وافل

مرحله بعدی در اجرای سقف وافل قفل دار قالب بندی سقف است. این کار می‌توان با فرش کردن در کل سطح به وسیله پلی وود انجام شود و یا با چیدن مستقیم قالب وافل بدون پلی وود انجام شود. بعد از تکمیل زیرسازی و این مراحل می توان قالب ها را کنار هم چید.

آرماتور بندی

مرحله سوم در اجرای یکی از انواع در قالب وافل در یک طرفه بودن قالب قفل دار یک طرفه و آرماتور بندی سقف وافل است. این مرحله ساده است و در یک مرحله انجام می‌شود. در این مرحله باید میلگرد ها در داخل وافل قرار بگیرند. لازم به ذکر است که آرماتور بندی باید طبق نقشه انجام شود.

مطلب پیشنهادی: ۰ تا ۱۰۰ مراحل آرماتور بندی سقف وافل

بتن ریزی

از دیگر مراحل اجرای سقف وافل قفل دار یک طرفه می‌توان به بتن ریزی اشاره کرد. این کار سبب می‌شود که اسلامپ بتن بالا رود. همچنین بتن ریزی نیازی به روان کننده ندارد و اگر ویبره زدن در این مرحله به درستی انجام شود، تراکم و کیفیت بتن بالا می‌رود. با این حال پیشنهاد می‌شود که در اجرای سقف وافل یک طرفه قفل دار از روان کننده استفاده شود.

قالب برداری

آخرین مرحله اجرای قالب قفل دار قالب برداری است. در این مرحله باید تمامی قالب ها را به سقف در قسمت بالا منتقل شود. لازم به ذکر است که بهتر است برای جدا کردن قابل زیرین با توجه به زمان درست قالب برداری تیرها قالب ها را جدا کنید. از طرفی بهتر است بعد از گذشت زمان لازم پایه ها را کاملا محتاطانه از زیر سقف وافل بردارید. توجه کنید که اگر قالب برداری سقف وافل به درستی انجام نشود، خسارات زیادی ایجاد می‌شود و ممکن است ساختمان دچار تغییر شکل شود.

نحوه‌ی اجرای قالب وافل قفل دار

مزایای خرید قالب وافل قفل دار یک طرفه

همان‌طور که گفت شد قالب وافل قفل دار یک طرفه نسبت به قالب های معمولی از مزایای زیادی برخوردار است. این موضوع سبب شده است که در پروژه های زیادی خرید قالب وافل انجام شده و از آن استفاده شود. مهم‌ترین مزایای قالب وافل یک طرفه قفل دار فیکس بودن آن در زمان اجرا است. همچنین این قالب استحکام زیادی دارد و شیره بتن آن نیز نشت نمی‌کند. از طرفی از مهم‌ترین مزایای قالب وافل می‌توان به جابه جا نشدن قالب قفل دار یک طرفه اشاره کرد. این قالب در زمان اجرا جعبه ثابت می‌ماند. بنابراین قالب ها در حین اجرا از هم فاصله نمی‌گیرند. این موضوع سبب می‌شود که شیره بتن به سمت پایین نشت نکند. بنابراین این موضوع در افزایش ایمنی کارگران تاثیر بسزایی دارد. این مزیت قالب وافل باعث می‌شود که استفاده از میلگرد نیز لازم نباشد.

استحکام قالب وافل قفل دار نیز یکی دیگر از مزیت های مهم این قالب است. این مزیت سبب می‌شود که در برابر فشار دیلم لبه قالب شکسته نشود. همچنین سبب می‌شود که مشکلات نصب سقف برطرف شود. از دیگر فواید اجرای قالب در سقف وافل یک طرفه میتوان به سرعت اجرای زیاد آن اشاره کرد. لازم به ذکر است که قالب وافل با استفاده از وسایلی در زمان خیلی کم به قالب کناری وصل می‌شود. این موضوع سبب شده است که با کاهش زمان و مناسب بودن قیمت اجرای سقف وافل، هزینه ها نیز تا حدود زیادی کاهش یابند.

مطلب پیشنهادی: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل ۱۴۰۲

ابعاد قالب وافل قفل دار

به طور کلی قالب وافل قفل دار یک طرفه با ابعاد ۸۰*۸۰*۲۸ ساخته می‌شود. این قالب همچنین با ابعاد ۲۵*۲۵*۶۰ ساخته می‌شود. لازم به ذکر است که قالب وافل به صورت مکعبی ساخته می‌شود. همچنین این قالب با ایجاد تیرچه موجب می‌شود که باربری در سقف انجام شود. با این حال می توان گفت که رایج ترین و پر استفاده ترین قالب وافل یک طرفه با ابعاد ۲۸*۸۰*۸۰ می‌باشد. ناگفته نماند که برخی از قالب‌های وافل سوراخ هایی دارند که باعث می‌شوند خروج قالب از سقف انجام شود.

طبق گفته وبسایت FRCANORTE اندازه قالب های دال وافل  “FG 900” در ساخت صفحات وافل با دنده های متعامد دو طرفه، که به آنها اسلب قارچی نیز می گویند؛ ماژول هایی با فاصله ۹۰۰ میلی متر است. سه نوع مختلف از قالب های “FG 900” با ارتفاع ۲۲۵ میلی متر، ۳۲۵ میلی متر و ۴۲۵ میلی متر نیز وجود دارد.

نتیجه گیری

قالب وافل قفل دار یک طرفه یکی از محصولاتی است که نسبت به سایر موارد کیفیت و دوام بالایی دارد و می توان از آن در برابر وزنه سنگین استفاده کرد. این قالب مزیت های فراوانی دارد که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم. همچنین در این متن به بررسی قالب قفل دار یک طرفه، مزیت‌های، ویژگی‌های و ابعاد آن با طور کامل پرداختیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول می توانید با مشاوران با تجربه تماس حاصل فرمایید تا آن ها شما را در انتخاب نمونه مورد نظر یاری کنند.

‌سپاس از همراهی شما.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا