مقایسه اجرای سقف کوبیاکس در اصفهان با اینتل دک + پیشنهاد نوسا

مقایسه سقف کوبیاکس با اینتل دک

امروزه بشر روز به روز در حال پیشرفت و تکامل است به طوری که مدام دستاوردهای نوینی حاصل می گردد. نتیجه این پیشرفتها در تکنولوژی و صنایع مختلف بسیار محسوس است. صنعت ساختمان سازی نیز در این میان عقب نمانده و همگام با این موضوع تحولات چشمگیری داشته است. تلاش برای تهیه مصالح جدیدتر همواره دغدغه فکری مهندسان سازه است تا بتوانند سازه هایی ارائه دهند که علاوه بر افزایش چند برابری کیفیت و مقاومت در آنها، از قیمت مناسب تری نیز برخوردار باشند. یکی از مهمترین سقف هایی که در این عرصه معرفی می شوند، اجرای انواع سقف کوبیاکس و سقف اینتل دک هستند.. در ادامه این مقاله به تحلیل و مقایسه کوبیاکس سقف و سقف اینتل دک و مقایسه قیمت سقف کوبیاکس و این سازه ها با یکدیگر می پردازیم.

سقف کوبیاکس چیست؟

سقف کوبیاکس، نوعی سقف بتن مسلح است که به دلیل مقاومت بالا در برابر ترک خوردن و کنترل بالا در برابر تغییر شکل مورد توجه بسیاری از صنعتگران این عرصه واقع شده است. استفاده از این سقف ها محدود به دهانه های کوچک بوده و از نظر تحمل نیروی برشی مشکلی در آن ها وجود ندارد. در اجرای سقف کوبیاکس در اصفهان اغلب از دال دو طرفه استفاده می شود و مبنای طراحی آن ها در حذف قسمت میانی بتن می باشد. استفاده از گوی های کروی شکل در روند اجرای کوبیاکس بسیار متداول است و سبب ایجاد حفره هایی در ساختار سقف می شود.

لایه های بتنی مسلح این مدل سقف در قسمت بالا و پایین دال قرار می گیرند و در فرایند اجرا فاصله ای از گوی های کروی شکل در این مدل سقف در نظر گرفته می شود. جنس گوی های به کار رفته در این مدل سقف از جنس پروپیلن بوده و توخالی هستند؛ ابعاد این گوی ها بر اساس نیازهای پروژه اجرایی تعیین می شود. استفاده از این مدل سقف، میزان باربری سازه های ساختمانی را افزایش می دهد.

طراحی سقف کوبیاکس

فرایند اجرای سقف کوبیاکس

برای اجرای این سازه های ساختمانی، چند مرحله مهم انجام می شود؛ در بخش اول طراحی سقف با استفاده از نرم افزارهای مورد استفاده در این عرصه انجام می گیرد و در بخش بعدی آرماتور بندی و بتن ریزی سقف های مورد نظر اعمال می شوند.

دال های کوبیاکس با استفاده از دو مدل گوی طراحی شده و آماده نصب می شوند. در این خصوص گوی های تخت و گوی های کروی شکل به کار می روند که هر یک از آن ها از میزان ضخامت به خصوصی برخوردار می باشند و استفاده از هر یک محدودیت هایی دارد.

مرحله بعدی نوبت به آرماتور بندی پروژه می رسد که با اصول و قوانینی خاص انجام می شود؛ در اجرای سقف کوبیاکس در اصفهان از لایه های عمود بر هم استفاده می کنند و انواع آرماتورهای تحتانی و فرعی با قطری منحصر به فرد در این فرایند به کار می روند. در این زمینه از هیچ نوع آرماتوری در اطراف کیج ماژول استفاده نخواهد شد. در نظر گرفتن فواصل بین آرماتورها نیز بسیار مهم بوده و در این فرایند مورد توجه قرار می گیرد.

مرحله بعدی اجرای سقف های کوبیاکس در اصفهان، نوبت به تعیین مدل بتن مورد استفاده در این سازه ها است که اغلب از نوع بتن معمولی انتخاب می شود. این سقف ها مشابه با سقف های یوبوت بتن ریزی می شوند. در این فرایند نیازی به استفاده از روان کننده نیست و فرم گوی های کروی شکل به خودی خود این فرایند را تسهیل می کند.

همچنین بخوانید:

مقایسه سقف اینتل دک و سقف یوبوت و سقف کوبیاکس

مقایسه اجرای سقف یوبوت در اصفهان با سقف اینتل دک

سقف اینتل دک چیست؟

پیش تر ویژگی ها و روند اجرای کوبیاکس سقف در اصفهان را بررسی کردیم؛ حال برای مقایسه میان این دو نوع سازه ساختمانی، به ویژگی های سقف اینتل‌دک و گوشه ای از مراحل اجرای این مصالح می پردازیم.

به طور کلی سیستم دال ضخیم این سقف، از وزن بسیار سبکی برخوردار است و در آن میلگردهای بالایی بر روی بلوک جای می گیرند. میلگردهای پایینی این سقف نیز میان بلوک قرار گرفته و سیستم این سقف ها را تکمیل می کنند. از این سقف از جهات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. در زیر برخی از مهمترین مزایای استفاده از این سبک سقف های ساختمانی را بررسی می کنیم.

طراحی و اجرا سقف کوبیاکس و سقف اینتل دک

مزایای اقتصادی

با استفاده از این مدل سقف میزان استفاده از میلگرد و بتن کاهش می یابد و به این ترتیب در خرید مصالح ساختمانی صرفه جویی خواهید کرد. هزینه کمتر قالب بندی برای این سقف نیز یکی از مهمترین مزایای اقتصادی استفاده از این سازه ها به شمار می رود. در این سازه ها، آویز تیرها در دهانه های بلند حذف شده و به این ترتیب قالب بندی کار ساده تر انجام می شود.

با استفاده از سقف اینتل دک در محیط ساختمان نیازی به سقف کاذب نخواهید داشت و این مسئله تا حد بسیار زیادی در هزینه های شما صرفه جویی می کند. مسطح بودن تراز زیر دال نیز هزینه های مربوط به نازک کاری و لوله کشی ساختمان را به حداقل می رساند و سبب صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد.

ویژگی های فرایند اجرا

سرعت عمل بالای یکی از مهمترین ویژگی های آن ها است که صنعتگران را برای استفاده از آن ها ترغیب می کند. همچنین با حذف سر ستون ها و تیرهای آویز فرایند نصب این سازه ها ساده تر می شود. همچنین در روند اجرای سقف اینتل دک قالب بندی این سازه ها با تیرهای متعارف میسر می باشد. در فرایند اجرای این سقف، تردد کارگران نیز به سهولت انجام شده و این مسئله فرایند ساختمان سازی را ساده تر می کند. این مدل سقف در هر محیط منطقه ای قابل اجرا خواهد بود و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

نتیجه گیری

در سال های اخیر افزایش نرخ زمین لرزه در کشور ما، نیاز به استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد و مقاوم تر را افزایش داده است. در این خصوص سیستم های دال و دیواری برای استفاده در ساختمان سازی جوابگوی بهینه سازی ایمنی ساختمان های امروزی هستند و نیازهای موجود در این عرصه را مرتفع می سازند. انواع سقف های کوبیاکس و سقف های اینتل‌دک نیز در همین راستا، و با هدف کاهش عملکرد آستانه ای فروریزی طراحی و تولید شده اند و در عرصه های ساخت و ساز به کار می روند.

وجود این سقف ها برای ساخت ساختمان های مختلف اهمیت دارد. این سقف ها با صنعت ساختمان سازی در کشور ما همخوانی دارند و سطح عملکرد ایمنی جانبی را افزایش می دهند. در طراحی و اجرای یک ساختمان قیمت تمام شده نقش بسزایی در انتخاب نوع سازه دارد، قیمت سقف کوبیاکس نیز همچون سایر سقف های دال بتنی نیاز به تحلیل دقیق برای اجرا دارد، شما می توانید برای آشنایی بیشتر با سقف های دال بتنی با مشاوره سایت نوسا کمپانی در تماس باشید.

سوالات متداول:

سوال: میزان فاصله مناسب ستون ها در سقف های کوبیاکس چقدر است؟

پاسخ:

یکی از مهم ترین بخش ها در طراحی و اجرا سقف های کوبیاکس، فاصله ستون ها است، که دارای قوانین خاصی می باشد. توجه داشته باشد که ستون های سازه ،اجزای باربری می باشند که بار اصلی ساختمان را تحمل می نمایند. البته ستون ها دارای تیپ بندی های متفاوتی هستند که در ساختمان های بتنی اجرا می گردند. به طور کلی در ساخت ستون های ساختمان از اندازه ی مشخصی استفاده می شود.
•در ستون ها عرض مقطع نباید از ۰.۳ ضلع دیگر ستون و از ۲۵ سانتی متر کمتر باشد.
•همچنین نسبت عرض مقطع ستون به طول آن از ۱.۲۵ سانتی متر کمتر نباشد.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

سوال: ضخامت سقف کوبیاکس چقدر است؟

پاسخ:

توجه داشته باشید که ضخامت کوبیاکس بسیار کم می‌باشد. البته این میزان ممکن است در شرایط گوناگون، متفاوت باشد. در واقع می ‌توان گفت، ضخامت کوبیاکس سقف به عوامل بسیاری مانند فاصله دهانه، تعداد طبقات، میزان مصرف مصالح و وزن نهایی سازه بستگی دارد.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————–

سوال: هزینه طراحی و اجرا سقف های کوبیاکس چگونه محاسبه می شود؟

پاسخ:

هزینه‌ طراحی و قیمت سقف کوبیاکس به چند مورد بستگی دارد، که شامل موارد زیر می باشد:

  • هزینه فراهم سازی مصالح برای ساخت گوی و مصالح سقف مانند بتن، میلگرد و …
  • دستمزد تیم اجرای اسکلت مانند قالب‌بندی و …
  • هزینه جانبی (سیم آرماتور، افزودنی‌های بتن )
اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا