مقایسه سقف وافل و کوبیاکس

در ادامه قصد داریم تا مطالبی در مورد مقایسه سقف وافل و کوبیاکس به شما ارائه دهیم. همچنین در مورد تفاوت سقف وافل و کوبیاکس صحبت کنیم. به این منظور لازم است تا کمی در مورد هر مورد توضیح دهیم و پس از آشنایی با هر دو مدل سقف، به تفاوت آن ها بپردازیم.

تفاوت سقف وافل و کوبیاکس

در رابطه با مقایسه سقف وافل و کوبیاکس، لازم است تا تفاوت سقف وافل و کوبیاکس در جنبه های مختلفی اعم از هزینه اجرا، عملکرد، بار مرده و غیرهرا در نظر گرفت که در ادامه قصد داریم تا به توضیح هر کدام از آن ها بپردازیم.

  1. تفاوت سقف وافل و کوبیاکس از نظر عملکردی

    مقطع سقف وافل T شکل است اما مقطع سقف کوبیاکس I شکل است. بتن در برابر نیروی کششی چندان مقاومتی ندارد و به همین دلیل از آرماتور های فلزی برای تامین این مقاومت استفاده می کنند که سقف های کوبیاکس مدل مناسب تری هستند.

    در مقطع های بتنی قسمت زیر تار خنثی باعث افزایش بار مرده می شود که این مورد در سقف های وافل حذف شده است در نتیجه باعث می شود که وزن سقف وافل نسبت به سقف کوبیاکس کمتر شود. در سقف های کوبیاکس المان های پر کننده جایگزین بتن میانی می شود.

    از دیگر تفاوت سقف وافل و کوبیاکس می توان به ظاهر آن ها اشاره کرد که سقف وافل ظاهری شبیه به نان وافل دارد و ظاهری تو رفته دارد اما سقف کوبیاکس کاملا صاف می باشد.

    مواردی که در بالا اشاره شد برگرفته از مقایسه سقف وافل و کوبیاکس بود اما باید به این نکته اشاره کرد که از نظر عملکردی تفاوتی میان این دو نوع سقف وجود ندارد.

  2. تفاوت سقف وافل و کوبیاکس از نظر هزینه اجرا

    یکی دیگر از مواردی که در تفاوت سقف وافل و کوبیاکس به چشم می خورد تفاوت در هزینه اجرا می باشد که عمده این هزینه ها به میزان مصرف بتن و میلگرد بر می گردد.

    سقف وافل به دلیل مشبک بودن نیازی به میلگرد های تقویتی ندارد. در نتیجه بتن و میلگرد کمتری در اجرای این مدل سقف مورد استفاده قرار می گیرد که همین باعث کاهش هزینه اجرا سقف وافل نسبت به سقف کوبیاکس می شود.

    به علت فضای کافی که در سقف وافل وجود دارد، به منظور افرایش تراکم و کیفیت بتن از ویبره استفاده می شود و دیگر نیازى به استفاده از انواع روان کننده و دیگر افزودنى ها نیست که این مورد شامل سقف کوبیاکس نمى شود.

    از نظر دستمزد نیز مى توان گفت که اگر بخواهیم در یک سطح کیفیت مقایسه کنیم، دستمزد براى أجراس سقف وافل کمتر از سقف کوبیاکس می باشد.

    در پایان با توجه به مواردى که گفته شد، مى توان گفت که اجراى سقف وافل نسبت به اجراى سقف کوبیاکس به صرفه تر و اقتصادى تر مى باشد.

  3. تفاوت سقف وافل و کوبیاکس از نظر سرعت اجرا

    دیگر نکته اى که در مقایسه سقف وافل و کوبیاکس اهمیت دارد، تفاوت از نظر سرعت اجراى این دو مال سقف مى باشد.

    همانطور که پیشتر اشاره کردیم، میزان مصرفى بتن و میلگرد در سقف وافل کمتر از سقف کوبیاکس است. همچنین دیگر مراحل آرماتوربندی و بتن ریزی در سقف وافل، تنها در یک مرحله انجام مى شود. در سیستم سقف وافل به دلیل وزن کمى که دارد از جک و لوله کمترى در ساخت آن استفاده می شود و این در صورتى أست که در سقف کوبیاکس به زیر سازى محکمى احتیاج است. همچنین برخلاف سقف وافل، آرماتور بندى و بتن ریزى در دو مرحله انجام مى شود که هر مدام از موارد ذکر شده، خبر از سرعت اجراى بیشتر در سقف کوبیاکس مى دهد.

    همانطور که گفته شد، میزان بتن و میلگرد مصرفی در وافل کمتر است و آرماتور بندی و بتن ‌ریزی در یک مرحله صورت می‌گیرد.

  4. تفاوت از نظر ایمنى در برابر زلزله و آتش سوزى

    تفاوت از نظر ایمنى در برابر زلزله و آتش سوزى از مهمترین موارد مقایسه سقف وافل و کوبیاکس است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم سقف وافل وزن کمترى نسبت به سقف کوبیاکس دارد که همین موضوع باعث مى شود که عملکرد و مقاومت بهترى نسبت به سقف کوبیاکس در برابر زلزله داشته باشد.

    ضخامت سقف وافل چیزى در حدود ٢۵٠ تا ۵٠٠ میلى متر است که سقفی نازک محسوب مى شود. اما سقف کوبیاکس از ضخامت بیشترى برخوردار مى باشد که باعث مى شود عملکرد آن در آتش سوزى بهتر از سقف وافل شود.

    سقف هاى کوبیاکس عایق حرارت مى باشند که به توجه به این موضوع، انتقال دما کند تر در آن صورت مى گیرد که مى توان به مناسب تر بودن سقف کوبیاکس نسبت به سقف وافل در آتش سوزى اشاره کرد. همچنین سقف کوبیاکس تحمل دماى ١٠٠٠ درجه سانتى گراد به مدت سه ساعت را دارد.

  5. تفاوت سقف وافل و کوبیاکس از نظر قالب

    قالب هایى که در سقف وافل استفاده مى شود از جنس پلاستیک کامپوزیت است که پس از ناکارآمد شدن قالب ها مى توان آن ها را بازیافت کرد که همین موضوع باعث مى شود آسیب کمترى به محیط زیست وارد شود. این قالب ها غیر ماندگار هستند و به راحتى از بتن جدا مى شوند و تا زمان استهلاک کامل مى توان تا چندین بار از آن ها استفاده کرد. اما این موضوع در سقف کوبیاکس صدق نمى کند. قالب هاى استفاده شده در سقف کوبیاکس ماندگار و یک بار مصرف است که پس از اجراى کار در سقف باقى مى ماند.

    قالب هاى استفاده شده در سقف وافل قیمت بیشترى نسبت به قالب هاى سقف کوبیاکس دارد، اما همین موضوع که چند بار مصرف هستند، همچنان آن ها را به صرفه تر از قالب هاى سقف کوبیاکس مى کند.

https://nosacompany.com/wp-content/uploads/2023/09/مقایسه-سقف-وافل-با-کوبیاکس.webp

  • سقف وافل چیست

    سقف وافل به شکل مربع‌های تو رفته اجرا می‌شود که اغلب در مرکز تجاری های مدرن و همچنین خانه های مجلل به چشم می خورند. با توجه به این که امروزه نمای داخلی اهمیت ویژه ای دارد، به ویژه در مرکز تجاری ها و همچنین خانه ها و مکان های لوکس، گچ کاری سقف وافل با کمک گرفتن از روش‌هایی مانند استفاده از کناف بسیا‌ر مورد توجه واقع شده است و تا جایی که امکان دارد سعی می‌کنند آن را به بهترین نحو ممکن اجرا کنند.

  • سقف کوبیاکس چیست

    سقف کوبیاکس، از دیگر انواع سقف‌های میان تهی به شمار می ‌رود. این سقف  به دلیل عملکرد دو طرفه دال بتنی، در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. میان تهی بودن این سقف به این معناست که بتن میانه دال را با استفاده از المان‌های پرکننده حذف می ‌کنند. این کار تاثیر بسیار زیادی در سبک تر شدن سقف می کند. در نتیجه از این نوع دال بتنی می توان در دهانه‌های بلندتر استفاده نمود.

سخن پایانی

مواردى که ذکر شد از مهمترین تفاوت ها میان سقف وافل و سقف کوبیاکس بود که در مقایسه سقف وافل و کوبیاکس به آن ها اشاره کردیم. در پایان تشکر مى کنیم که تا انتها با ما همراه بودید.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا