نقش نما در معماری ساختمان

نقش نما در معماری ساختمان

نمای ساختمان یکی از نمادین ترین عناصری است که بخشی از حافظه جمعی می شود و ساختار کلی بنا را تعیین میکند. نقش عملکردی مهمی در عبور نور، عملکرد آکوستیک و بهره وری انرژی دارد. نقش نما در معماری نه تنها به عنوان یک مانع بین داخل و خارج ساختمان عمل می کند، بلکه هویت متمایز خود را دارد و کاملاً در یک زمینه خاص قرار می گیرد.

مزایای نقش نما در معماری ساختمان

در سال‌های اخیر، نمای ساختمان به بخشی ضروری از معماری مدرن و معاصر تبدیل شده است. طراحی نما از یک ویژگی کاملاً فنی (با تزئینی ترین نماها فقط در ساختمان های بزرگتر یا عمومی مانند موزه ها یا ادارات دولتی استفاده می شود). این حالت به یک جزء اساسی در نمای نهایی یک ساختمان تبدیل شده است.

اکنون می توان اضافه کرد که نه تنها از نظر زیبایی شناسی یک انقلاب واقعی بوجود آمده، بلکه کیفیت و دوام یک ساختمان یا خانه را بهبود می بخشد.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

نما در معماری به ساختمان شخصیت میبخشد

نمای ساختمان فرصتی برای تأکید بر طراحی ارائه می دهد. بسیاری از ساختمان ها مقررات ساختاری را رعایت می کنند اما در عوض تبدیل به طرح های استاندارد میشوند و فاقد هویت و شخصیت هستند. یک نما می تواند نقش بزرگی در این امر ایفا کند زیرا منحصر به فرد بودن را به ساختار می بخشد. نمای Krushi Bhawan در Bhubaneswar، طراحی شده توسط Studio Lotus دارای هویت بصری متمایز است که روایتی پر جنب و جوش و معاصر از صنایع دستی سنتی اودیا را ایجاد می کند که فولکلور کشاورزی و داستان های اساطیری را به تصویر می کشد.

مطلب پیشنهادی: سقف وافل | نقد و بررسی کامل، مزایا و معایب

سپر مانع در برابر عوامل خارجی

طراحی یک نما در معماری شبیه به لباس است که در آن فرد مطابق با زمینه لباس می پوشد. یک نما از ساکنین در برابر باران و باد و رطوبت و دمای شدید محافظت می کند. نماها به دلیل مقاومت در برابر دما، هوا و خوردگی بسیار مورد توجه هستند. راه‌آهن SBB در سوئیس، نمائی را برای دفتر مرکزی جدید خود طراحی کرد که شامل ۶۲۵۸ تخته متحرک جداگانه در ساختمان می باشد. و به عنوان یک دستگاه سایه‌بان خورشیدی عمل میکند تا محیط کاری بهتری را برای کارکنان خود فراهم کند.

نقش نما در معماری ساختمان

تهویه طبیعی و عایق صوتی

یک نما به عنوان یک اتصال دهنده به محیط خارجی عمل می کند. تهویه مناسب و استفاده خوب از مصالح می تواند به دستیابی به خروجی مطلوب و فعال سازی نمای ساختمان در یک بافت کمک کند. در طراحی پنجره ها، باید اقلیم و تغییرات آب و هوایی را در نظر گرفت. مرکز PAM در مالزی بر اساس این ایده طراحی شده است که فضای بیرونی را به داخل مرتبط کند. و صفحات آلومینیومی متخلخل تهویه طبیعی در داخل ساختمان را فراهم میسازند.

نما در معماری نقش مهمی در بهره وری انرژی ایفا می کند

در اجرای سقف وافل و طراحی نما علاوه بر زیبایی شناسی، باید به محیط اطراف هم توجه کرد. این مسئولیت یک معمار است که مطمئن شود طرح وی به محیط زیست کمک می کند و اثرات تغییرات آب و هوا را به حداقل میرساند. نماها می توانند کمک قابل توجهی در کاهش مصرف انرژی داشته باشند.

همچنین نقش نما در معماری می تواند بهره خورشیدی را به حداقل برساند که به نوبه خود بارهای خنک کننده ساختمان را کاهش می دهد و در نتیجه کاهش مصرف انرژی را به همراه دارد. One Central Park در استرالیا که توسط Ateliers Jean Nouvel طراحی شده است، دارای ۲۵۰ گونه گل و گیاه استرالیایی است، جوانه ها و شکوفه های گیاهی یک ترکیب موسیقی را در نما تشکیل می دهند.

نقش نما در معماری ساختمان

ارائه راحتی و افزایش بهره وری

یک نمای ساختمان با طراحی موفقیت آمیز به ساکنان این حق را می دهد که نفوذ نور را از طریق چندین روش مانند لوورها، سیستم های خودکار یا دستگاه های سایه بان کنترل کنند. علاوه بر این، امکان تنظیم حرکت هوا و دما را از طریق پنجره های قابل اجرا فراهم می کند. که سطح راحتی ساکنین را افزایش می دهد. هنگامی که سطوح راحتی بهتری فراهم شود، به طور خودکار منجر به افزایش سطح بهره وری می شود.

Pixel Façade که توسط معماران Pixel طراحی شده است، یک سیستم نمای بیوفیلیک برای دفاتر نسل بعدی است. که تمایل به شاد بودن در یک فضای کاری مساعد و طبیعی را تصدیق می کند. توانایی باز و بسته کردن جنبه های مختلف نما به ایجاد فضاهای باز کم و بیش صمیمی کمک می کند.

مطلب پیشنهادی: قالب وافل * راهنمای خرید و معایب

نما در معماری امنیت ساختمان را فراهم می کند

یکی از ضرورریات در ساختمان، ایجاد حس امنیت به ویژه در ساعات بعد از کار یا ساعات آخر روز می باشد. نمای دوجداره یکی از روش هایی است که می تواند احساس امنیت در ساختمان را تامین کند. برج البهار در دبی که توسط معماران Aedas طراحی شده است دارای یک نمای دو پوسته پاسخگو است. که از سیستم سایه انداز مشبک السلامی ایده گرفته شده. صفحات به عنوان یک دیوار پرده ای عمل می کنند که با توجه به حرکت خورشید باز و بسته میشوند. و در ساعاتی از روز (عصرها ) که تابش نور حورشید به حداکثر میرسد، تمام صفحات بسته می شوند.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا