مدت نگهداری جک زیر سقف

برای اینکه بتوانیم سقف ‌های تیرچه بلوکی را به درستی اجرا کرده و بسازیم، باید از این موضوع آگاهی داشته باشیم که تا چه زمانی جک‌های سقف را باید قرار بدهیم و فاصله‌ی این جک‌ها را به چه میزانی از یکدیگر در نظر بگیریم. همچنین باید جکی را که متناسب با سقف مورد استفاده شما می‌باشد، انتخاب کنید. به همین خاطر انتخاب این نوع جک‌ها و مدت زمان جک زیر سقف اهمیت زیادی دارد. در ادامه این مطلب قصد داریم که بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم. در صورتی که تمایل داشته باشید، می‌توانید ما را تا پایان این مطلب پیمانکاری همراهی کنید.

جک مناسب برای سقف‌های تیرچه بلوکی

در سقف‌های تیرچه بلوکی میزان بتنی که استفاده می‌شود، بسیار بالا بوده و میزان حجم بتن ریزی زیاد است به همین خاطر استفاده از جک مناسب که بتواند تحمل این وزن بالا را داشته باشد، برای پیمانکاران اهمیت بسیاری دارد. یکی از بهترین انواع جک‌‌های سقفی که برای این کار مناسب می‌باشد، جک‌های سقفی صلیبی می‌باشد. جک‌های سقفی صلیبی به واسطه‌ی داشتن ویژگی‌های فوق العاده از جمله جک‌هایی هستند که به صورت ثابت برای سقف‌های تیرچه بلوکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جک‌‌های سقفی صلیبی از یک قسمت نر و از یک قسمت ماده تشکیل شده‌اند و سرجک و رزوه نیز دارند. در زمان استفاده از این نوع جک‌های سقف باید حتما به مدت زمان جک زیر سقف توجه کرده و با رعایت این مدت زمان بهترین نتیجه را بدست آورید.

جک مناسب برای سقف های تیرچه بلوکی

فاصله مناسب برای جک‌های زیر سقف

یکی از موارد با اهمیت در مورد جک‌های زیر سقف که باید حتما به آن‌ توجه شود، رعایت کردن فاصله‌های این جک‌ها در زیر سقف می‌باشد. قوانینی درباره این موضوع وجود داشته که برای تمامی سقف‌ها از جمله سقف‌های تیرچه بلوکی، سقف وافل و… قابل اجرا است و تفاوتی بین انواع سقف‌های مختلف در بین آن وجود ندارد‌.

اولین موردی که در خصوص فاصله جک‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد، رعایت فاصله‌‌ی یک متری برای سقف‌هایی که باری بیشتر از ۱.۵ تن دارند، می‌باشد.
اگر وزن سقف نیز بیشتر از این مقدار باشد با توجه به نظر پیمانکار فاصله‌ی جک‌های زیر سقف را کم کرده و آن‌ها را در فاصله نیم سانتی متری از یکدیگر قرار می‌‌دهیم تا مدت زمان جک زیر سقف را در همان زمان استاندارد خود نگه داشته و همچنین به استحکام سقف کمک کنیم.

اگر علاوه بر افزایش وزن سقف، ارتفاع سقف نیز زیاد شده باشد و امکان نگهداری سقف به وسیله جک‌های زیرسقف به تنهایی امکان پذیر نباشد، می‌توان از داربست‌های مدولار نیز در کنار جک‌های زیر سقف استفاده کرد.
در حالت کلی می‌توانیم بگوییم عواملی وجود دارند که در تعیین میزان فاصله این جک‌ها در زیر سقف موثر هستند. از جمله این عوامل می‌توانیم به نوع و کیفیت جک های سقفی مورد استفاده، وزن سقف، ارتفاع سقف و همچنین نوع بتن ریزی در سقف سازه مورد نظر اشاره کنیم.

مطلب پیشنهادی: مناسب ترین فاصله جک ها زیر سقف

عوامل موثر در مدت زمان جک زیر سقف

شاید برای شما این سوال نیز مطرح شده باشد که مدت نگهداری جک زیر سقف باید به چه اندازه باشد. در پاسخ باید برای شما بیان کنیم که عوامل زیادی هستند که در مدت زمان جک زیر سقف موثر هستند و باعث می‌شوند که این مدت زمان کاهش یا افزایش پیدا کند. شما می‌توانید با توجه نوع سقف خود که تیرچه بلوکی، سقف وافل و یا… است به صورت تقریبی از این مدت زمان آگاهی پیدا کنید.

برای مثال در سقف‌‌های تیرچه بلوکی، مدت زمان جک زیر سقف تقریبا بین ۷ تا ۱۴ روز متغیر است. علت تعیین یک بازه زمانی و مشخص نکردن دقیق مدت زمان جک زیر سقف بخاطر شرایطی است که در محیط حکم فرما می‌باشد.

عواملی همچون نوع بتن، تنش‌های محیطی، دمای محل مورد نظر و شیوه ای که بتن ساخته شده و به عمل است می‌تواند در مدت زمان نگهداری جک در زیر سقف موثر باشد و این زمان را کاهش یا افزایش بدهد.
در ادامه بیشتر درباره چند مورد از این عوامل که در مدت زمان نگهداری جک در زیر سقف موثر هستند، صحبت می‌کنیم.

شرکت فنی مهندسی نوسا

مشاوره ، طراحی ، اجرا و نظارت ساخت

تلفن: 

91001424-031

نشانی: ایران - اصفهان

خیابان وحید، چهارراه رودکی، مجتمع عزیزخانی، طبقه 4، واحد 42

نوع بتن

یکی از عواملی که در مدت زمان جک زیر سقف موثر می‌باشد، نوع بتن می‌باشد. در انواع مختلف بتن، گیرش بتن متفاوت بوده و وجود همین تفاوت باعث شده تا مدت زمان نگهداری جک‌ها در زیر سقف‌ها یکسان نباشد.
اگر بخواهیم عواملی را که در گیرش بتن در مدل‌های مختلف سقف‌ها همچون سقف وافل، سقف تیرچه بلوکی و… را نام ببریم، می‌توانیم به کیفیت بتن مورد استفاده، عیار بتن، درجه حرارتی که بتن در آن به عمل می‌‌آید و… اشاره کنیم.

عوامل موثر مدت نگهداری جک زیر سقف

دما و تنش‌های موجود در محیط

از جمله عواملی که بسیار در مدت زمان جک زیر سقف موثر است، دما و تنش‌های موجود در محیط است. زمانی که دمای محیط بالاتر برود، گیرش بتن و خشک شدن آن زودتر اتفاق می‌افتد و در دمای کمتر این اتفاق در مدت رمان طولانی تری رخ می‌دهد.

همچنین در اثر زیاد شدن تنش‌های موجود در محیط، توسعه مقاومت کردن بتن سرعتش کاهش پیدا می‌کند و به همین ترتیب مدت زمان جک زیر سقف افزایش پیدا می‌کند.

مطلب پیشنهادی: قالب وافل * راهنمای خرید و معایب

روش به عمل آوردن بتن

روشی که شما بتن را به عمل می‌آورید، بسیار زیاد در گیرایی و گیرش بتن موثر است و با توجه به این مورد مدت زمان جک زیر سقف نیز تغییر می‌کند و ثابت نیست. با استفاده از برخی از روش‌های به عمل آوردن بتن می‌توانید این مدت زمان را کاهش داده و سریع تر جک‌ها را از زیر سقف‌ها جدا کنید.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با مدت زمان جک زیر سقف آشنا کنیم و نکاتی را درباره این موضوع که به چه عواملی بستگی دارد و در سقف‌های مختلف همچون سقف وافل با سقف تیرچه بلوکی این مورد چگونه است، صحبت کردیم. اگر درباره این موضوع برای شما سوالی به وجود آمده است و پاسخ آن را پیدا نکرده‌اید، می‌توانید آن را در کادر در نظر گرفته شده، یادداشت کنید تا کارشناسان و متخصصان تیم ما به آن جواب بدهند.
از اینکه ما را تا پایان این مقاله پیمانکاری ما را با نگاه پر از مهرتان همراهی کردید، از شما تشکر می‌کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مدت نگهداری جک زیر سقف
فهرست مطالب