مناسب ترین فاصله جک ها زیر سقف

مناسب ترین فاصله جک ها زیر سقف

فاصله استاندارد جکهای زیر سقف چقدر است؟ آیا می دانستید که جک زیر سقفی یکی از مباحث مهم در صنعت ساختمان سازی را تشکیل می دهد؟ با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فرد جک های ساختمانی و همچنین نوع طراحی جک های ساختمانی، استفاده از آنها در ساختمان سازی روز به روز در حال افزایش است. این محصول از تنوع بالایی برخوردار است و به همین دلیل معماران و مهندسان ساختمان می توانند جک مناسب پروژه خود را انتخاب نمایند.

در این مقاله قصد داریم در مورد فاصله استاندارد جکهای زیر سقف مطالب مفیدی ارائه دهیم. در صورتی که علاقمند به کسب اطلاعات بیشتری در این خصوص هستید و دوست دارید با تجهیزات و پیشرفت های موجود در حوزه ساختمان سازی بیشتر آشنا شوید، مطالعه این مقاله را تا انتها ادامه دهید. ابتدا بهتر است با جک های سقفی آشنا شوید.

جک های زیر سقف

جک های زیر سقف

در صنعت ساختمان سازی برای تحمل فشار بار وارد شده بر سقف مخصوصا در سازه های بتنی، در همان ابتدا از جک های زیر سقفی به عنوان نوعی نگهدارنده استفاده می شود. به عبارت دیگر جک های زیر سقفی می توانند با قرارگیری صحیح و اصولی در فواصل استاندارد، تا زمان سفت شدن کامل بتن آن را نگهدارند. این جک ها ماندگار نیستند و پس از این که بتن سفت شد و حالت خود را کاملا حفظ کرد، باید از سقف جدا شده و خارج شوند.

جک های زیر سقفی را می توان به عنوان پایه هایی تصور کرد که برای سفت شدن بتن سقف جاسازی می شوند و به محض سفت شدن بتن نیز این پایه ها همگی جدا می شوند. البته ممکن است شما این جک ها را با نام های پایه کمکی و یا شمع نیز بشناسید. استفاده از جک های زیر سقفی می تواند از ریزش مصالح ساختمانی جلوگیری کرده و آنها را ثابت نگهدارد.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

فاصله استاندارد جکهای زیر سقف چقدر است؟

در ابتدا باید اشاره کنیم که جک های زیرسقفی در صورتی که به صورت صحیح و در فواصل استاندارد جایگذاری شوند، می توانند وزنی تقریبا معادل ۱.۵ تن بار را تحمل کنند. همان طور که قبلا اشاره کردیم جک های سقفی در انواع مختلفی در بازار مصالح ساختمانی موجود هستند که هر کدام وزن و ارتفاع متفاوتی دارند.

جک هایی با ارتفاع ۳ متر و ۲۰ سانتیمتر از فروش بالایی برخوردار هستند که حدودا ۱۴ کیلوگرم نیز وزن دارند. این نوع از جک ها به لحاظ استانداردسازی، بیشتر مناسب هستند و به همین دلیل ترجیح بسیاری از فعالان این حوزه را تشکیل می دهند. از نظر ساختاری این جک ها دارای سه قسمت کلی مادگی، نرگی و رزوه می باشند. در قسمت پایینی جکهای سقفی لوله هایی قرار دارد که قطر آنها در انواع مختلف متفاوت است. معمولا قطر این لوله ها تقریبا ۶ سانتیمتر و ضخامت آنها حدود ۲.۵ میلیمتر می باشد.

بر روی لوله های جک ها، سوراخ هایی تعبیه شده است تا بتوان ارتفاع جک ها را در زیر سقف تنظیم کرد. جکهای زیر سقفی دارای سری های جدا و ثابت هستند که می توان نسبت به سازه یکی از آنها را انتخاب نمود. در حالت کلی ارتفاع جک ها می تواند بین ۳.۲۰ تا ۵ متر متغیر باشد.

مقاله مرتبط: روش های ترمیم و مقاوم سازی سقف وافل

عوامل تاثیر گذار در فاصله استاندارد جکهای زیر سقف

در حالت کلی نمی توان فاصله استاندارد جکهای زیر سقف را میزان ثابت و دقیق در نظر گرفت. چرا که این میزان فاصله به دو عامل اصلی حجم بتن و میزان فشار وارد بر سقف بستگی دارد و متاثر از این دو عامل است. متخصصان و مهندسان سازه بر اساس این دو فاکتور می توانند به مناسب ترین فاصله استاندارد جکهای زیر سقف دست یابند. اما در حالت کلی می توان فاصله استاندارد جکهای زیر سقف را اندازه ای بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر در نظر گرفت.

البته باید توجه کنید که این میزان فاصله در حالت عادی می تواند اجرا گردد؛ در صورتی که حجم بتن مصرفی برای سقف وافل یا سقف های دیگر و میزان فشار وارد بر آن افزایش یابد، مسلما فاصله جک های زیر سقفی نیز با توجه به پروژه و سازه می تواند تغییر کند. شما می توانید برای خرید این محصولات از بین انواع نو و یا دست دوم با توجه به موارد ذکر شده، انتخاب کنید. در زمان خرید به کیفیت جک های زیر سقفی دقت کنید زیرا انواع با کیفیت با توجه به دوام و طول عمر بالا، کارایی بیشتری دارند.

در حالت کلی توصیه می کنیم انتخاب خود را از بین جک های زیر سقفی نو انجام دهید. چرا که به مراتب در پروژه های بیشتری می توانید از آنها استفاده کنید. فاصله استاندارد جکهای زیر سقف در حالت کلی می توانند تحت تاثیر موارد زیر تعیین شوند:

  1. نوع بتن
  2. حجم بتن
  3. روش بتن ریزی
  4. وزن سقف
  5. ارتفاع سقف
  6. کیفیت جک های زیر سقف

عوامل تاثیر گذار در فاصله استاندارد جکهای زیر سقف

جک های زیر سقفی و نکات مهم استفاده از آنها

برای تعیین فاصله استاندارد جکهای زیر سقف و جایگذاری آنها لازم است به موارد زیر دقت کنید:

  1. پیشنهاد می کنیم خرید جک های زیر سقفی نو را در اولویت انتخاب خود قرار دهید.
  2. در صورتی که به دلیل محدودیت بودجه، قصد خرید جک های زیر سقفی دست دوم را داشتید، لازم است به کیفیت آنها بیشتر دقیق شوید. در مشاهده مواردی از قبیل آثار شکستگی، پوسته پوسته شدن و … از خرید آنها اجتناب کنید.
  3. در صورت خرید و استفاده از جک های دست دوم، برای اطمینان بیشتر، لازم است آنها را در فاصله کمتری جایگذاری کنید.
  4. به هیچ وجه از لوله های درزدار به عنوان جایگزین جک زیر سقف استفاده نکنید.
  5. دقت کنید قسمت رزوه جک های زیر سقف از چدن داکتیل نشکن ساخته شده باشند.

جمع بندی

فاصله استاندارد جکهای زیر سقف در حالت عادی و معمولی فاصله ای به اندازه ۸۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر می باشد که می توان گفت بهترین فاصله ای است که در شرایط نرمال می توان برای آنها در نظر گرفت. اما برای انجام درست و اصولی این کار، لازم است مهندس پروژه بر اساس فاکتورهای مختلف این فاصله را دقیقا محاسبه و تعیین کند.

اگر ترجیح می دهید با در نظر گرفتن فاصله استاندارد جکهای زیر سقف نسبت به جایگذاری آنها اقدام کنید و از جک های اضافی استفاده نکنید؛ باید از انواع نو و با کیفیت جک های زیر سقفی انتخاب و خریداری کنید.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا