مقایسه هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک

مقایسه هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک

آیا از تفاوت قیمت سقف وافل با تیرچه بلوک خبر دارید؟ آیا می دانید این تفاوت در چه حدی است و علت آن چیست؟ در صورتی که طراح و یا مجری سازه ای در زمینه مهندسی عمران هستید، مسلما با انواع سقف ها آشنایی دارید. این آشنایی موجب می شود تا با بررسی شرایط پروژه و ویژگی های انواع سقف ها، سقفی را که مناسب ترین است را انتخاب و اجرا نمایید. در صورتی که در مورد مقایسه هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک مردد هستید و در مورد علت تفاوت این دو سقف نیاز به اطلاعات بیشتری دارید پس تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

تفاوت قیمت  در سقف وافل با تیرچه بلوک و مقایسه هزینه های این دو از موضوعاتی است که در جلسه های طراحی پلان پروژه و نیز جلساتی که به برآورد مالی و هزینه های ساخت پروژه اختصاص دارد بیشتر به آن پرداخته می شود. بسیاری از مجریان سازه ای معتقدند که با اجرای سقف وافل می توان هزینه ها را به میزان زیادی کاهش داد؛ اما آیا در عمل نیز چنین است؟ دلیل این تفاوت در هزینه ها از کجا نشات می گیرد؟ برای این منظور ابتدا به معرفی سقف وافل و تیرچه بلوک می پردازیم.

سقف وافل

در طی ۵۰ سال اخیر سقف وافل به دلیل مزایای بسیاری که دارد مورد توجه بسیاری از طراحان سازه ای قرار گرفته است. این مدل از سقف های دال بتنی مشبک با نمای اکسپوز خود توانسته اند ظاهر سازه را زیباتر نمایند. برخی از مزایای سقف وافل عبارتند از:

  • اقتصادی و به صرفه بودن اجرا
  • اجرا با سرعت بالا
  • وزن کمتر

در حقیقت این نوع از سقف دال بتنی برای ساخت سازه هایی مرتفع که دهانه بلندی دارند، طراحی شده است. کاربرد اصلی سقف وافل در مکان هایی است که امکان ستون گذاری نبوده و باید از حداکثر فضا استفاده کنیم. در این حالت مقطع بتنی به صورت T شکل عمل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اجرای سقف وافل و مهمترین نکات اجرای آن

سقف تیرچه بلوک

تیرچه بلوک را می توان یکی از رایج ترین انواع سقف ها دانست که از یونولیت در این سقف ها به عنوان قالب های پرکننده می توان استفاده کرد. درست به همین دلیل می توان به این سقف ها تیرچه یونولیت نیز گفت. همان طور که می دانید تیرچه را می توان نوعی المان سازه ای دانست که اجزای آن را آرماتور و بتن تشکیل می دهد.

پیش ساخته خرپایی، بتنی، پیش ساخته پیش تنیده، تیرچه های فلزی با جان باز یا همان کرومیت و فوندوله دار یا با قالب سفالی همگی انواع مختلفی از این تیرچه بلوک ها هستند. البته تیرچه خرپایی و بتنی دو مورد از انواع پر کاربرد هستند که غالبا از آنها استفاده می شود. سطح مقطع بتنی در تیرچه بلوک نیز مانند سقف وافل به صورت T شکل عمل می کند.

مقایسه هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک

سقف وافل چه تفاوت هایی با سقف تیرچه بلوک دارد؟

سقف های وافل یک طرفه با تیرچه بلوک تفاوت هایی دارد ولی در سقف های وافل دو طرفه شاهد تفاوت چندانی بین این دو نیستیم. عملکرد سقف های وافل دو طرفه به صورت دو طرفه بوده و به همین دلیل بار وارد بر سازه به چهار قسمت تقسیم می شود. با توجه به عملکرد سقف در این مدل می توان ضخامت تیرهای اصلی موجود در داخل سقف ها را کاهش داد. این امر هزینه های اجرا را کاهش خواهد داد.

از دیگر تفاوت های موجود می توان به اندازه دهانه سقف اشاره کرد. دهانه سقف در تیرچه بلوک کوتاه بوده ولی در وافل دو طرفه می توان تا سقف هایی با دهانه های ۱۶ متر نیز اجرا کرد.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک

حال که با سقف تیرچه بلوک و افل آشنا شدیم و تفاوت های اجرایی هر کدام را دانستیم، وارد بحث هزینه ها می شویم که بحث اصلی ما در این مقاله است. در صورتی که به مطالب ذکر شده در مورد سقف وافل و تیرچه بلوک کمی بیشتر دقیق شوید می توانید به یک نتیجه کلی برسید. استفاده از روش های جدید در ساخت سازه ها می تواند هزینه های اجرا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در این مورد خاص نیز سقف وافل، روشی به روزتر نسبت به سقف تیرچه بلوک سنتی می باشد.

همچنین بخوانید: مقایسه اجرای سقف تیرچه بلوک با سقف اینتل دک

۵ علت مهمی که می تواند علت تفاوت قیمت سقف وافل با تیرچه را ثابت کند:

در ادامه به ۵ مورد اساسی و مهم در مورد سقف وافل و تیرچه بلوک اشاره می کنیم که می تواند دلیل هزینه اجرای کمتر سقف وافل را توجیه و ثابت نماید:

  • حذف هزینه خرید تیرچه و جوشکاری

در سقف وافل میلگردها به حالت در جا به یکدیگر بافته شده و تیرچه ها نیز به حالت در جا ساخته می شوند. لازم به ذکر است که در این مدل سقف میلگردهای سنجاقی جایگزین میلگردهای خرپایی شده است. به همین دلیل می توان گفت هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه به دلیل حذف هزینه هایی از قبیل خرید، جوشکاری و حمل میلگردهای خرپایی کمتر است.

البته نباید فراموش کرد که در سقف های تیرچه بلوک برای ساخت تیرچه ها باید میلگردها را جوشکاری نمود که این موضوع می تواند مقاومت میلگردها را به میزان زیادی کاهش دهد. در صورتی که در سقف وافل از جوشکاری استفاده نمی شود و به همین دلیل شاهد مقاومت صد در صدی از میلگردها هستیم.

علت تفاوت قیمت سقف وافل با تیرچه

  • افزایش سرعت اجرای سازه

پیمانکاران معمولا به دنبال راهی برای کاهش مدت ساخت و اجرای سازه هستند. از موارد دیگری که در مورد تفاوت قیمت سقف وافل با تیرچه بلوک می توان نام برد حذف میلگردهای اضافی و مراحل جوشکاری در اجرای سقف وافل است. این موضوع می تواند سرعت ساخت سازه در سقف های وافل را افزایش دهد.

  • حذف ستون های اضافی سازه

حذف ستون های اضافی در سقف وافل از دیگر مواردی است که در مورد مقایسه هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه بلوک می توان اشاره نمود. همان طور که می دانید در بحث مالی ساخت سازه ها، بیشترین هزینه ها به اجرای ستون ها اختصاص دارد. در سقف وافل به دلیل امکان اجرا در دهانه های بزرگتر تا ۱۶ متر می توان ستون های اضافی را حذف نموده و هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه را کاهش داد.

بیشتر بدانید: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل ۱۴۰۲

  • زیبایی بیشتر در پلان معماری سازه

در ساخت سازه و کلا طراحی آن، هر چه به طراحی داخلی آن و پلان معماری بهاء بیشتری داده شود مسلما از نظر خریداران زیبایی بیشتری حاصل خواهد شد. با حذف ستون های اضافی می توان محیط داخلی سازه را کاربردی تر کرده و زیبایی پلان معماری آن را نیز افزایش داد. در این حال ساختمان طرفداران زیادی در بین خریداران خواهد داشت و به سرعت به فروش می رسد.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

  • خاصیت تجدید پذیری در قالب های وافل

مسلما می دانید که پس از خشک شدن بتن در سقف های وافل باید قالب های وافل را از سقف جدا کرد و آن را در پروژه های بعدی مورد استفاده قرار داد. از دیگر موارد موثر در تفاوت هزینه سقف وافل نسبت به تیرچه نیز می تواند همین مساله باشد.

به عبارتی با خرید قالب وافل می توان از آنها در پروژه های مختلف استفاده کرد و یک بار مصرف نیستند. گاها ممکن است تا ۵۰ مرتبه از یک قالب وافل استفاده شود که این مساله مقرون به صرفه بوده و برای استفاده گزینه ایده الی است.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا