سقف وافل یک طرفه چیست؟

سقف وافل یک طرفه چیست

در حالت کلی یکی از سقف های بتنی را می توان سقف وافل دانست که در عین زیبایی ظاهری از لحاظ فنی و اقتصادی نیز مزایای بسیاری دارد. در اجرای این نوع از سقف ها از قالب های مخصوصی به نام قالب وافل استفاده می شود تا بتوان به کاهش وزن مرده سازه نیز کمک کرد. اگر با این نوع سقف آشنایی داشته باشید حتما متوجه زیبایی خاصی در سطح زیرین این نوع از سقف ها شده اید. در این گزارش از سایت نوسا کمپانی در رابطه با این موضوع که سقف وافل یک طرفه چیست و چه کاربردی دارد صحبت می کنیم.

سقف وافل چگونه اجرا می شود؟

به منظور اجرای سقف وافل باید مراحل زیر را مرحله به مرحله انجام دهید:

  1. زیرسازی سقف
  2. قالب چینی سقف
  3. بتن ریزی
  4. قالب برداری
  5. عملیات نازک کاری

در طراحی سقف وافل به چه ابزاری نیاز داریم؟

امروزه و با پیشرفت تکنولوژی نرم افزارهای متعددی در زمینه طراحی وجود دارند که هر کدام برای کاربری خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به آیین نامه هایی که در این خصوص وجود دارد می توان از برنامه های طراحی سازه از جمله طراحی سقف وافل در etabs و safe برای این منظور استفاده کرد. البته راهنماها و آیین نامه های مختلفی در این رابطه وجود دارد که در ایران طراحی سلیقه ای در این مورد جایی ندارد و باید از یک رویه واحد پیروی کرد.

مطلب پیشنهادی: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل

سقف وافل بتنی و انواع آن

برای سقف های وافل دو نوع تقسیم بندی در نظر گرفته می شود که یکی از آنها به این صورت است:

  1. سقف وافل یک طرفه که برای دهانه های کوچکتر کاربرد دارد.
  2. سقف وافل دو طرفه که برای استفاده در دهانه های بزرگتر و عریض تر به کار می رود.

سقف وافل یک طرفه چیست و طراحی آن چگونه می باشد؟

در حالت کلی طراحی سقف وافل یک طرفه شبیه به سقف هایی با تیرچه یونولیت است که برای طراحی آنها از جداول طراحی استفاده می شود. با توجه به شباهت هایی که بین این دو نوع سقف وجود دارد می توان قالب های وافل را با سقف هایی که با تیرچه بلوک و یا تیرچه یونولیت طراحی شده اند جایگزین نمود. البته برای این کار باید نخست تایید آن را از جانب مهندس ناظر پروژه بگیرید. در چنین مواقعی برای اجرای در جای تیرچه ها، لازم است عملیات بتن ریزی به شکل یکپارچه انجام شود.

سقف وافل یک طرفه چیست

قالب وافل یک طرفه چیست؟

برای اجرای سقف وافل یک طرفه از قالب مخصوص آن استفاده می شود. در حقیقت می توان گفت این قالب در اسکلت سقف به شکل موقت تعبیه می گردند تا بتوان سقف بتنی را ساخت. پس از مراحل بتن ریزی و در پایان کار این قالب را از سقف جدا می کنند. انتقال بار و فشار وارد بر سقف، در سقف وافل یک طرفه در یک راستا انجام می شود. به همین دلیل می توان گفت این روش شبیه سیستم سقفی در تیرچه بلوک است.

به عبارت ساده تر می توان گفت سقف وافل یک طرفه درست مانند سقف تیرچه یک طرفه است که در آن یونولیت را با قالب های غیرماندگار پلاستیکی جایگزین کرده اند. این قالب ها برای تداعی کردن عملکرد تیرچه ها به شکل مستطیل طراحی شده اند.

مطلب پیشنهادی: تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه چیست؟

مزایای استفاده از سقف وافل یک طرفه چیست؟

حال که دانستید سقف وافل یک طرفه چیست؟ بهتر است با مزایای آن نیز آشنا شوید تا بهتر بتوانید علت استفاده زیاد از آن را در سازه ها درک کنید. اگر هزینه یونولیت و یا تیرچه را با قالب های وافل یک طرفه مقایسه کنیم، باید به هزینه کمتر قالب های وافل یک طرفه اشاره کرد. علت این ارزانی قیمت نیز استفاده چند باره از این نوع قالب ها می باشد.

در حالت کلی برای ۷۰ درصد از کل مساحت سقف نیاز به قالب وافل یک طرفه دارید. ستون ها، بازشوها، راه پله، آسانسور، تیر و … ۳۰ درصد مابقی سطح سقف را تشکیل می دهند که نیازی به قالب بندی ندارند. در حقیقت این قالب ها، این نواحی از سقف را پوشش نمی دهند. قابلیت مونتاژ شدن این نوع از قالب ها مزیت دیگری است که آنها را برای مصارف دیگر پروژه ها نیز مناسب می کند.

از دیگر مزایای سقف وافل یک طرفه باید به کاهش مصرف میلگرد اشاره نمود که قرار گیری تیرچه ها در یک جهت و به صورت یکجا دلیل اصلی آن است. برای اجرای این نوع سقف لازم است قسمت های مختلف را در کنار یکدیگر گذاشته و در نهایت توسط پیچ و مهره و با اتصال بخش ها، به شکل کلی قالب وافل که مستطیلی شکل است دست یافت.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

سقف وافل یک طرفه چه کاربردهایی در سازه دارد؟

از این نوع سقف ها می توان در سازه های بسیاری استفاده کرد به طوری که حتی در سازه های فولادی نیز کاربرد دارند که البته جزییات خاصی برای این کار وجود دارد. بیشتر افراد بر این باوراند که سقف وافل یک طرفه می تواند نمای سازه های ساختمانی و خانه ها را زیباتر نموده و به لحاظ اقتصادی گزینه بهتری باشد.

به دلیل زیبایی ظاهری این مدل از سقف ها، در زمان اجرای آن نیز دست طراحان برای استفاده از تزئینات باز است. رنگ آمیزی سقف مستطیل شکل، قرار دادن لامپ، اجرای نورپردازی و … همگی مواردی هستند که در این شرایط قابل اجرا می باشند.

در مجموع برای ساخت سقف هایی که دهانه آنها بیشتر از ۱۲ متر باشد و یا در مکان هایی که لازم باشد از وزن وارد بر سقف کاسته شود، از سقف وافل یک طرفه استفاده می شود. ایستگاه های مترو، فرودگاه ها، سالن های مختلف و … گزینه های مناسبی برای پیاده سازی این سقف محسوب می شوند.

سقف وافل یک طرفه چیست

نحوه محاسبه قیمت اجرای سقف وافل

برای اجرای این نوع از سقف های وافل از مصالح و متریال های مختلفی از قبیل بتن، قالب، میلگرد و … استفاده می شود که قیمت و میزان مصرف هر کدام از آنها بر قیمت نهایی اجرای سقف تاثیرگذار است.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

سرعت اجرا

این مدل از سقف وافل نسبت به انواع دیگری مانند کوبیاکس و یوبوت سریع تر اجرا می گردند. در سقف های وافل یک طرفه از جک های کمتری برای اجرا استفاده می شود و می توان گفت از وافل مستقیما بر روی زیرسازی استفاده می شود. علاوه بر این، به دلیل اجرای هم زمان آرماتوربندی و میلگرد گذاری کار با سرعت بیشتری انجام می گیرد.

بتن مصرفی در سقف وافل یک طرفه چیست؟

اصلی ترین عاملی که می توان میزان مصرف بتن را در سقف وافل Waffle roof کاهش و یا افزایش دهد، اندازه دهانه در سقف است. برای محاسبه میزان دقیق مصرف بتن لازم است پس از تعیین و محاسبه دقیق ضخامت دال و همچنین جاگذاری دال، این کار را انجام دهید. مسلما با افزایش اندازه دهانه به بتن بیشتری نیاز خواهید داشت. لازم به ذکر است که از عوامل دیگر موثر در میزان بتن مصرفی می توان به اندازه قالب ها اشاره نمود.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا