مهمترین الزامات اصول و ضوابط طراحی سقف وافل

ضوابط طراحی سقف وافل

امروزه با توجه به نحوه اجرا و مزایای سقف وافل این نوع سقف ها مورد توجه پیمانکاران و مهندسین قرار گرفته و روز به روز هم در حال گسترش است. به همین جهت مهندسان عمران و مخصوصا آن گروه از مهندسانی که محاسبات سازه ها را انجام می دهند، لازم است با اصول و ضوابط طراحی سقف وافل و ضوابط آن کاملا آشنا بوده و در زمان طراحی و اجرا این موارد را لحاظ کنند.

برای اینکه اجرایی بدون نقص و اشتباه داشته باشید باید به ضوابط طراحی سقف وافل کاملا واقف باشید. در حالت کلی اصلی ترین و مهمترین مورد در این خصوص توجه به سیستم لرزه ای است. پس از آن ضوابط دیگری نیز مانند نوع کاربری سازه، ارتفاع آن، لرزه خیز بودن منطقه، نوع خاک، مساحت زیر بنا و .. وجود دارند که در درجات پایین تر قرار دارند؛ اما نباید هیچ کدام را بی اهمیت دانست.

ضوابط طراحی سقف وافل

در آیین نامه های رسمی که در مورد ساخت و ساز در ایران وجود دارد به ضوابط طراحی سقف وافل نیز اشاره شده است. این ضوابط شامل تمامی اندازه گیری های دقیقی است که باید در بخش بندی های این نوع سقف ها و در سازه های امروزی رعایت گردد. در این رابطه اصلی ترین مسئله، انتخاب سیستم لرزه ای مناسب از بین سیستم های مختلف است. البته در اصول کلی نوع کاربری سازه های سقفی نیز حائز اهمیت است و به آن توجه ویژه ای شده است. تکمیل طراحی  در سقف وافل تنها بر اساس این اصول و ضوابط می تواند به درستی انجام بگیرد پس تمامی آنها باید جدی گرفته شوند.

در ادامه مقاله سعی خواهیم کرد به اصول طراحی سقف وافل و ضوابطی که در این خصوص وجود دارد اشاره کنیم:

کنترل تناسب سقف وافل

یکی از ضوابط طراحی سقف وافل رعایت تناسب بندی سقف وافل در زمان اجرا است. فاصله تدریجی تیرچه ها لازم است با دقت بالایی تعیین شود که این مساله اهمیت بسیاری دارد. در تمامی مراحل اجرا و برای انواع مختلف سقف وافل باید فاصله مرکز به مرکز تیرچه ها در زمان نصب رعایت گردد. از دیگر موارد مهمی که نباید نادیده گرفته شود، بررسی فواصل آزاد در اجرای سقف وافل است.

ضوابط طراحی سقف وافل

کنترل میزان ضخامت سقف وافل

در سازه های امروزی کنترل ضخامت سقف وافل از دیگر مواردی است که در ضوابط طراحی سقف وافل به آن توجه شده است. برای طراحی استاندارد یک سقف باید ضخامت مناسبی در نظر گرفته شود. در این خصوص در آیین نامه های رسمی که از سوی سازمان نظام مهندسی ارائه شده به تمامی اندازه گیری های مورد نیاز اشاره شده که قابل دسترسی است.

البته برای تعیین و کنترل ضخامت باید به نوع استفاده کوتاه مدت و یا بلند مدت از سقف نیز توجه گردد تا بتوان ضخامت کلی را دقیقا مشخص نمود. بهتر است بدانید اگر به این نکات مهم بی توجهی شده و رعایت نگردد، شاهد افت شدید کیفیت در اجرای سقف سازه خواهید بود.

کنترل و بررسی میزان خمش در سقف وافل

یکی دیگر از موارد مهم در ضوابط طراحی سقف وافل، کنترل خمش سقف است که در حفظ کیفیت ساخت و ساز می تواند نقش بسیار مهمی داشته باشند. در آیین نامه های نظام مهندسی ایران در این خصوص قوانین بسیاری به تصویب رسیده است. در کنترل خمشی سقف وافل، لنگرهای خمشی نقش پررنگی دارند و می توان گفت اساس و شالوده کنترل خمشی را تشکیل می دهند.

البته در این خصوص لازم است اصول طراحی سقف وافل در مراحل آرماتوربندی نیز رعایت گردد. برای آرماتوربندی در سقف وافل حداقل میزانی در نظر گرفته شده است که اندازه گیری های دیگر باید با توجه به آن مشخص شوند. اما برای کنترل خمشی در ضوابط طراحی سقف وافل، محدودیت هایی نیز اعمال می شوند که گاهی اوقات ممکن است این محدودیت ها مشکلاتی را نیز ایجاد کنند.

کنترل برش های دو طرفه و یک طرفه در سقف وافل

اصول طراحی سقف وافل و ضوابط مرتبط با آن برای هر کدام از قالب ها در سقف وافل یک طرفه و دو طرفه به شکلی جداگانه رعایت می گردد. به عبارت دیگر در طراحی هر کدام از این دو نوع سقف وافل در قسمت برش سازه ای کنترل خاصی اعمال می گردد.

مطلب پیشنهادی: تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه چیست؟

برای مثال در سقف وافل دو طرفه کنترل برش در نقاط سر ستون ها انجام می شود. این کار را باید با نظارت گسترده و عمیق به هنگام ساخت سازه انجام بگیرد تا بتوان به افزایش کیفیت اجرای دال ها کمک نمود.

ضوابط طراحی سقف وافل

طراحی کورد و کالکتور در سقف وافل

یکی دیگر از مواردی که در ضوابط طراحی سقف وافل اهمیت ویژه ای دارد طراحی قسمت کورد و کالکتور در این نوع سقف ها است. ضوابط و اصول طراحی در این مورد به اندازه ای جامع است که می تواند کاملا این مسائل را پوشش می دهند. طراحی این دو مدل به حالت قائم و عمودی باید انجام بگیرد. تنها در این صورت است که می توان میزان تحمل بار سازه را به مقدار زیادی افزایش داد.

در صورتی که در فرایند طراحی این قسمت ها مشکل و یا خطایی بروز کند، کل نقشه دچار مشکل خواهد شد. از مهمترین مشکلاتی که ممکن است در سقف سازه های این چنینی پیش آید می توان به انحراف از مسیر در سقف اشاره کرد. در صورت بی توجهی به این اصول کلی و عدم رعایت آنها کل سازه در مقابل عوامل محیطی و زلزله به شدت آسیب پذیر خواهد بود. پس بر رعایت اصول طراحی سقف وافل تاکید می گردد.

اصول کنترل ارتعاش

آرامش ساکنین ساختمان زمانی تامین خواهد شد که بتوان ارتعاشات محیطی سازه را کاهش داده و آن را کنترل نمود. به همین دلیل می توان این مورد را در گروه ضوابط مهم و اساسی قابل تامل در طراحی سقف وافل در ایتبس معرفی کرد. در واقع می توان این مورد را از الزامات طراحی و اجرای سقف های وافل دانست. با رعایت این نکته می توان از اجرای جزئیات دیگر نیز مطمئن شده و شکل پذیری سقف وافل را به کیفیت مورد نظر رساند.

جمع بندی

به دلیل استفاده گسترده از سقف های وافل در سازه های امروزی آگاهی و بررسی ضوابط طراحی سقف وافل اهمیت ویژه ای دارد. برای اجرای این نوع از سقف ها لازم است حتما این اصول و ضوابط را رعایت کرده و تمامی پیش نیازهای لازم برای سقف های امروزی را نیز لحاظ کنید. تنها در این صورت است که می توانید از مزایای سقف وافل حداکثر استفاده را داشته باشید.

در اصول طراحی سقف وافل Waffle roof design criteria به قابلیت های مختلف این سقف و اندازه های مختلف استاندارد برای بخش بندی های این سقف اشاره شده است. با توجه به این موارد می توان طراحی بدون نقص و اشتباه ارائه کرد که کیفیت بهینه ای داشته باشد.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا