سقف وافل دو طرفه چیست؟ خرید قالب وافل دوطرفه

سقف وافل دو طرفه

هر جا که در ساخت سازه ها از تحمل بارهای ثقلی و باربری و حتی باربری جانبی اسکلت ساختمان سخن به میان می آید، سقف ها نقش کلیدی در این میان ایفاء می کنند. ساخت این جزء از سازه، ممکن است به اندازه ای با دقت و زیبایی انجام شده باشد که توجه شما را به خود جلب نماید. در حقیقت می توان اجرای سقف وافل دو طرفه را به عنوان انتقال دهنده بارهای ثقلی و همچنین عضوی رابط دانست.

معمولا کارفرمایان برای انتخاب و اجرای سقف مناسب از مهندسین خبره مشاوره می گیرند تا کاملا نیازهایشان تامین گردد. برای انتخاب نوع سقف نیز باید به چند فاکتور مهم در این خصوص توجه داشته باشید. نوع کاربری، فاصله تکیه گاه های سقف و یا ستون ها از یکدیگر، انتظارات معماری و بارهای وارد بر سقف همگی بخشی از این عوامل را تشکیل می دهند.

با توسعه و پیشرفت تکنولوژی، پوشش هایی که برای سقف ها اجرا می شوند نیز دچار تحول شدند. در این زمینه سقف وافل دو طرفه را می توان از جمله سقف های اقتصادی و با سابقه در ایران معرفی کرد. بر این اساس در این مقاله سعی می کنم تا در مورد اجرای سقف وافل دو طرفه، مزایا و معایب آن مطالب مفیدی ارائه دهیم.

سقف وافل دو طرفه

این نوع سقف که با نام های سقف قابلمه ای، دال مشبک، سقف وافل و … نیز شناخته می شود از قدمت زیادی برخوردار است. اصلی ترین خصوصیت شناخته شده در این نوع از سقف ها تیرچه های T شکلی است که به صورت دو طرفه جایگذاری می شوند. در اصل مشخصه اصلی این سقف در رفتار دو جهته و یا همان دو طرفه است که آن را از انواع دیگر متمایز کرده است.

در ادامه باید اشاره کنیم که در اجرای سقف وافل دو طرفه به منظور انتقال بار به تکیه گاه، از دو راستا استفاده می شود که به صورت عمود بر هم قرار می گیرند. به همین دلیل است که گفته می شود توانایی باربری در این نوع سقف نسبت به انواع دیگر افزایش یافته است. اما اندازه طول و عرض چشمه و یا پانل می تواند تعیین کننده میزان حالت دو طرفه باشد.

در اجرای سقف وافل دو طرفه با نزدیک شدن تکیه گاه ها به شکل مربع، سقف بیشتر حالت دو طرفه خواهد داشت و در صورتی که تکیه گاه ها به شکل مستطیل نزدیک تر شوند، سقف به سمت سقف وافل یک طرفه گرایش خواهد داشت. برای اجرای تیرچه ها در سقف وافل از قالب های وافل استفاده می گردد که می توانید آنها را در سایزها و ابعاد مختلفی خریداری کنید.

یکی از دلایل اقتصادی بودن سقف وافل غیرماندگار بودن قالب ها در سقف است. چرا که پس از بتن ریزی می توان آنها را خارج و در سازه دیگری مورد استفاده قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه چیست؟

مراحل طراحی سقف وافل دو طرفه

برای طراحی این نوع از سقف ها باید گام به گام پیش رفت تا بتوان سقفی درست و اصولی طراحی و ارائه داد. در ادامه به این مراحل اشاره می کنیم:

  1. محل دیوارهای برشی و ستون ها باید به درستی و بر اساس شرایط معماری سازه و سیستم باربری تعیین گردد.
  2. سایز قالب ها باید به شکلی بهینه و ایمن تعیین شود تا بتوان دهانه یابی درستی انجام داد.
  3. طراحی و کنترل سیستم باربر جانبی و ثقلی
  4. کنترل ارتعاش و خیز در سقف وافل
  5. طراحی قسمت های مختلف دیافراگم
  6. ارائه نقشه برای سازه وافل

مراحل طراحی سقف وافل دو طرفه

اجرای سقف وافل دو طرفه و مراحل آن

مسلما می دانید که در هر پروژه ای هر قدر هم که طرح اولیه اصولی بوده و با توجه به ضوابط تهیه شده باشد، در صورت اجرای نادرست، حتما مشکل آفرین خواهد شد. در حقیقت اجرای سقف وافل به صورت اصولی در سقف وافل دو طرفه می تواند به عنوان مکمل طراحی در نظر گرفته شود. پس اهمیت اجرای سقف، کمتر از طراحی اصولی آن نیست.

اجرای سقف وافل دو طرفه در مقایسه با سیستم های دیگر دقت مضاعفی را می طلبد چرا که در بیشتر مواقع از آن در دهانه های بلند استفاده می گردد که نیاز به تجهیزات بیشتر و نظارت دقیق تری دارد.

مدت زمان لازم برای اجرا

در مقایسه با سیستم های دیگری که برای اجرای سقف ها به کار می رود، اجرای سقف وافل دو طرفه به زمان بیشتری نیاز دارد.

علت این موضوع احداث دو کارگاه در محل پروژه است که یکی برای بلوک زنی و دیگری برای تیرچه سازی استفاده می گردد. علاوه بر این در سقف وافل دو طرفه مرحله قالب برداری را نیز باید به مراحل اجرا اضافه کنید.

مطلب پیشنهادی: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل ۱۴۰۲

مزایای سقف وافل دو طرفه چیست؟

حذف بتن کم کارآمد، استفاده و خرید قالب وافل و همچنین کاهش چشمگیر وزن مرده بتن بر سقف، از مزایای اصلی این نوع از سقف ها محسوب می شوند. این عوامل به دلیل کاهش مصرف بتن می توانند ابعاد تیرهای اسکلت و ستون ها را کاهش دهند. از این نوع سقف می توان برای سازه هایی که به سقف کاذب نیازی ندارند و یا برای دهانه های بلند استفاده کرد.

در حالت کلی مزایای اجرای سقف وافل دو طرفه عبارت است از:

  • کاهش وزن بتن به نسبت سیستم های دیگر
  • تعداد پارکینگ بیشتر در پارکینگ ها، به دلیل حذف ستون های اضافی
  • ایجاد جلوه زیبا در زیر سقف
  • امکان اجرا در دهانه های عریض و طویل
  • کاهش بار مرده وارد بر سقف به دلیل کاهش وزن آرماتور مورد استفاده و در نتیجه صرفه جویی در هزینه ها
  • ایمن در مقابل صدا و آتش سوزی به میزان مطلوب
  • به دلیل باربری دو طرفه ضخامت سقف وافل دو طرفه کمتر بوده و ارتفاع کلی در سازه نیز کاهش می یابد.
  • مقرون به صرفه با توجه به استفاده از قالب های چند بار مصرف و غیر ماندگار

مزایای سقف وافل دو طرفه

معایب سقف وافل دو طرفه چیست؟

برای اینکه در مورد استفاده از سیستمی تصمیم درستی بگیریم، باید همه جوانب را در کنار یکدیگر بسنجیم. پس بهتر است پس از این که در مورد مزایای این سقف صحبت کردیم در مورد معایب آن نیز سخن بگوییم. معایب سقف وافل دو طرفه در دو مورد کلی زیر خلاصه می شود:

  • برای سطوح شیبدار استفاده از این سیستم پیشنهاد نمی گردد.
  • در صورت اجرای سقف وافل باید برای محل هایی از جمله اتاق های خواب در سازه های مسکونی و … به فکر اجرای سقف کاذب باشید.

مطلب پیشنهادی: کلیدی ترین نکات در قالب برداری سقف وافل

جمع بندی

در مقایسه با مدل های یک طرفه، نوع دو طرفه two way waffle roof این سقف ها قابلیت پوشش دهی دهانه های بلندتری را دارد. از نظر ظاهری نیز می توان گفت زیر سقف زیبایی خاص دارد که می تواند مورد پسند بسیاری قرار بگیرد. عایق صوتی و حرارتی، صرفه اقتصادی و سبکی وزن از مواردی هستند که اجرای این سیستم را به بهترین گزینه تبدیل کرده اند.

قالب های وافل دو طرفه سایزهای مختلفی دارند که می تواند بر اساس طراحی سازه انتخاب و اجرا گردد. این قالب ها به صورت غیر ماندگار بوده و دلیل دیگری بر اقتصادی بودن این سیستم به شمار می روند. طراحی راحت این سازه به راحتی انجام می گیرد و بر اساس ضوابطی معین اجرا می گردد.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا