کنترل خیز سقف وافل * نکات طلایی خیز وافل در سیف Safe

کنترل خیز سقف وافل

برای پیمانکاران توجه به خیز سقف وافل برای طراحی سقف وافل اهمیت بسیاری دارد. در مراحل اجرای سقف وافل ممکن است تغییراتی در ساخت بنا ایجاد گردد. این تغییرات احتمال دارد شکل ظاهری ساختمان را به حالتی تغییر دهد که شکل آن به سمت پایین تغییر کند که به این حالت خیز گفته می شود. برای جلوگیری و کنترل خیز سقف وافل، پیمانکاران باید در مراحل طراحی به این موضوع توجه ویژه ای داشته و از بروز آن جلوگیری کنند.

در قوانین ساختمان سازی برای برطرف کردن و کنترل خیز سقف وافل نکات زیادی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید. خیز درون سقف ها، زمانی ایجاد می گردند که پیمانکار نتواند کار خود را ماهرانه و به صورت حرفه ای انجام دهد.

نکته جالبی که وجود دارد این است که خیز انواع سقف وافل در سقف های وافل دو طرفه بیشتر ایجاد می شود که باید در این موارد دقت بیشتری به کار گرفت. در این رابطه بهتر است اضافه کنیم که غالبا تغییر شکل در سقف هایی با دهانه بزرگتر ایجاد می شود. پس بهتر است بر روی سقف وافل دو طرفه از ایجاد خیز جلوگیری کنید و برای این کار از نرم افزارهای مناسب استفاده کنید.

موارد مهمی که برای کنترل خیز سقف وافل باید بدانید

طراحی مجموعه ای از کنترل های خیز به منظور تامین شرایط بهتر برای بهره برداری از سازه و جلوگیری از ایجاد اختلال در سرویس دهی، لازم و ضروری است. یکی از اصلی ترین و مهمترین کنترل ها، کنترل تغییر شکل المان های خمشی است. برای ساختمان سازی به بهترین شکل ممکن لازم است به برخی نکات توجه ویژه ای داشته باشید. سقف وافل امروزه در میان پیمانکاران طرفداران زیادی دارد و معمولا انتخاب اول آنها را تشکیل می دهد. اما در این بین ایجاد خیز و یا شکل نامناسب از جمله مشکلاتی است که ممکن است با آن مواجه گردید. برای این که مانع از خیز منفی سقف وافل شوید بهتر است موارد زیر را همواره به خاطر داشته باشید:

کنترل خیز سقف وافل

دقت به آرماتوربندی در زمان اجرای سقف وافل

در طراحی سازه از جمله اصلی ترین و مهمترین قسمت های طراحی آرماتوربندی سقف وافل است. همان طور که می دانید از سایزهای مختلف میلگرد در آرماتوربندی استفاده می شود و نکته اصلی اینجا است. استفاده از میلگردهایی با ابعاد استاندارد می تواند مانع از خیز در سقف گردد. البته شرط بعدی نیز قرارگیری اصولی میلگردها بر روی سقف وافل است.

پیمانکاران متخصص می توانند مناسب ترین و بهترین نوع میلگردهای آجدار را برای این منظور انتخاب کنند.

به کارگیری قالب های مناسب

از موارد دیگری که برای کنترل خیز سقف وافل باید مدنظر قرار دهید استفاده از قالب های مناسب برای این منظور است. همان طور که می دانید می توان از قالب در سقف وافل یک طرفه یا دو طرفه برای اجرای سقف وافل استفاده نمود. در صورتی که ابعاد قالب برای اجرای سقف به صورت مناسب انتخاب نگردد احتمال ایجاد خیز درون سقف وجود دارد.

مطلب پیشنهادی: تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه چیست؟

بتن ریزی اصولی برای کنترل خیز سقف وافل

برای اجرای نکات در سقف وافل به بهترین شکل ممکن باید عملیات بتن ریزی درون قالب ها را به بهترین شیوه ممکن انجام بگیرد. این کار استانداردهای خاصی دارد که باید بر اساس آن کارها را پیش ببرید. برای این منظور می توانید از دانش و تجربیات پیمانکارانی که تخصص بیشتری دارند استفاده کرده و از آنها راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

دقت به پایه های سقف وافل

برای اینکه در کنترل خیز سقف وافل در سیف موفق باشید، توجه به پایه های سقف ها را نباید فراموش کنید. استانداردهای لازم برای پایه های سقف وافل دو طرفه با سقف یک طرفه یکسان نیست و هر کدام معیارهای خاصی برای خود دارند. پس نمی توان از پایه های یکسان برای این دو نوع سقف استفاده کرد. این استانداردها بر اساس نظرات مهندس ناظر سازه تعیین و برای اجرا در اختیار پیمانکاران قرار می گیرند.

از دیگر مواردی که باید بر آن تاکید کنید کیفیت بتن مورد استفاده است که لازم است برای خروج راحت بتن از درون قالب ها از نوع با کیفیتی استفاده گردد. در غیر این صورت و استفاده از بتن نامرغوب ممکن است سقف وافل و ساختار آن با خیز مواجه گردد.

به کارگیری نرم افزارهای مناسب برای اجرا

در مورد اجرای سقف وافل نرم افزارهای خاصی وجود دارند که مشخصات و ویژگی های منحصر به فردی دارند. در حقیقت این نرم افزارهای خاصی مانند سیف، هستند که امکان اجرای سقف وافل یک طرفه و یا دو طرفه را به بهترین شکل ممکن فراهم می کنند. تنها با استفاده از این نرم افزارهای تخصصی است که می توانید موفق به تعیین دقیق اندازه استاندارد پایه ها و قالب ها شوید. در نتیجه با این کار موفق خواهید شد خیز سقف وافل را نیز کنترل کنید.

موارد مهمی که برای کنترل خیز سقف وافل باید بدانید

لازم به یادآوری است که با رعایت استانداردهای اندازه ای برای هر کدام از قالب وافل، مسلما می توانید تمامی سطوح سقف را به صورت مسطح اجرا کرده و در مورد کنترل خیز سقف وافل در safe موفق تر عمل کنید. شما باید بتوانید هر گونه خیز ایجاد شده در درون سقف وافل را با استفاده از این نرم افزارها رفع کنید.

در نتیجه به کارگیری چنین نرم افزارهایی می تواند به پیمانکاران کمک کند تا سقف وافل را به صورت بهینه اجرا نمایند و مشکلی ایجاد نگردد. البته باید دقت کنید که از نرم افزارهای استانداردی در این خصوص کمک بگیرید تا نتیجه کار نیز قابل قبول باشد. این استانداردها نیز در نرم افزارهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و باید تمام این جوانب را در نظر داشته باشید.

مراحل کنترل خیز سقف وافل در safe

برای اینکه بتوانید به درستی از نرم افزار سیف برای کنترل خیز سقف وافل Waffle roof riser control استفاده کنید باید مراحل زیر را گام به گام انجام دهید:

  • ابتدا باید الگوهای بار مورد نیاز را تعریف و آنها را معین کنید.
  • در مرحله بعدی باید ترکیبات بار مورد نیاز را بسازید.
  • پس از ساخت ترکیبات بار و قبل از اینکه به تحلیل دال بپردازید باید تنظیمات مورد نظر را انجام دهید.
  • حالا می توانید داده ها را آنالیز کرده و نتایج آن را ببینید.
  • در مرحله نهایی می توانید با مقدار مجاز آیین نامه ای، به کنترل خیز سقف وافل در سیف بپردازید.

سخن پایانی

در این مقاله به نکات طلایی درباره کنترل خیز سقف وافل پرداختیم. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت عدم توجه به این موضوع، ممکن است شکل ساختمان براحتی تغییر کند. بدین صورت شما به عنوان یک پیمانکار باید به نکاتی برای جلوگیری از خیز سقف وافل توجه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم با مشاوران شرکت نوسا تماس حاصل فرمایید. از همراهی شما سپاس گذاریم.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا