فاصله ستون ها در سقف وافل چه مقدار است؟

فاصله ستون ها در سقف وافل چه مقدار است؟

در بین انواع مختلف سقف ها، سقف وافل در عین مقاومت بالا، زیباترین آنها به شمار می آید. با توجه به استفاده از قالب های غیرماندگار در این نوع سقف ها، می توان آنها را اقتصادی ترین نوع سقف ها معرفی کرد. دلیل افزایش استفاده از سقف وافل نیز همین مطلب می باشد؛ به طوری که امروزه ترجیح اکثر پیمانکاران و کارفرمایان، طراحی و اجرای سقف وافل است.

نکات طلایی و مهمی در اجرا و طراحی سقف وافل وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوند. یکی از این موارد تعیین فاصله ستون ها در سقف وافل می باشد که لازم است به آن توجه کافی داشته باشید. به عنوان مثال امکان افزایش فاصله ستون ها در سقف وافل دو طرفه وجود دارد که از اصلی ترین مزایای آن محسوب می گردد ولی این مساله از قالب وافل در نوع یک طرفه با محدودیت هایی همراه است. بر همین اساس سقف وافل دو طرفه به انتخاب اول مهندسین و کارفرمایان تبدیل شده است.

اهمیت فاصله ستون ها در سقف وافل

در برخی موارد دیده شده که خطاها و اشتباهات انسانی موجب نادیده گرفته شدن ابعاد ستون در سقف وافل شده است. بهتر است اشاره کنیم که نباید از این مساله به سادگی بگذرید زیرا مطمئنا مشکلات مختلفی برایتان بروز خواهد کرد. فاصله ستون ها در سقف وافل در حالت عادی تقریبا تا ۸ متر و با توجه به محاسبات در نظر گرفته می شود.

موارد دیگری هم وجود دارند که در ارتباط مستقیم با فاصله ستون ها می باشند و تنها نباید ابعاد ستون ها را مدنظر قرار دهید که می توان به نوع سقف و ضخامت آنها در این خصوص اشاره کرد. به عنوان مثال در صورتی که نیروهای وارد بر ستون ها قابل تحمل باشند در برخی مواقع امکان اجرای ستون ها حتی تا ۱۷ متر هم وجود دارد.

اهمیت فاصله ستون ها در سقف وافل

مقدار حداکثر و حداقل فاصله ستون ها در سقف وافل

همان طور که می دانید در مورد انتقال بار سازه به فونداسیون و در نهایت زمین، ستون ها مهمترین نقش را ایفاء می کنند. در حقیقت می توان ستون ها را جزو اصلی ترین ارکان در تحمل بارهای لرزه ای و ثقلی دانست. به همین دلیل در مورد چگونگی ساخت ستون ها و همچنین موقعیت آنها باید دقت زیادی به خرج داده و بر اساس استانداردهای خاصی آن را اجرا نمایید.

دقت به این موارد می تواند با تقسیم بار سازه بین ستون های مختلف، استحکام و دوام اسکلت را افزایش دهد. تنها موردی که باید در این خصوص رعایت کنید، توجه به فاصله ستون ها در سقف وافل است که باید در فواصل معینی اجرا گردد. مقدار حداکثر و حداقل فاصله ستون ها در سقف وافل به پارامترهای زیادی بستگی دارد؛ ولی در شرایط عادی می توان این مقدار را بین ۸ تا ۱۷ متر در نظر گرفت.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

استاندارد فاصله ستون در انواع سقف وافل

با توجه به اینکه ستون ها در اجرای سقف وافل بسیار تاثیرگذار هستند باید در زمان ساخت سازه به ضوابط و استانداردهای لازم آن دقیق شویم. زیبایی فضای داخلی ساختمان از دیگر مواردی است که کاملا می تواند تحت تاثیر ستون ها و فاصله آنها قرار بگیرد. به عنوان مثال ستون های نزدیک به هم می تواند نمای داخلی را دگرگون کند.

از سوی دیگر ستونهایی که با فاصله خیلی دور طراحی شوند نیز توجیه اقتصادی نخواهند داشت. چرا که در این حالت باید برای کاهش خیز سقف، ضخامت آن را افزایش داد. برای اجرای چنین ستون هایی باید از بتن و میلگرد بیشتری استفاده کرد. با توجه به مطالب ذکر شده، اجرای ستون ها در فواصل استاندارد می تواند اقتصادی تر باشد.

استاندارد فاصله ستون در انواع سقف وافل در حال حاضر ۱۲ متر می باشد که می تواند با توجه به نظر مهندسان و کارشناسان تغییر کند.

بیشتر بدانید: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل ۱۴۰۲

استاندارد ستون در سقف وافل یک طرفه

در اجرای سقف های وافل، امکان افزایش فاصله ستون ها به صورت اصولی وجود دارد. اما باید اضافه کنیم که برای این منظور با محدودیت هایی نیز روبرو هستیم. اصلی ترین محدودیت در مورد سقف وافل یک طرفه است که قالب های ضخیم و مقاومی برای آن نمی توان در نظر گرفت. همان طور که قبلا اشاره کردیم جلوگیری از خیز در سقف و افزایش ضخامت آن تنها با قالب های مقاوم و ضخیم امکان پذیر خواهد بود.

فاصله ستون ها در سقف وافل یک طرفه

استاندارد فاصله ستون ها در سقف وافل دو طرفه

در مورد فاصله ستون ها در سقف وافل نمی توان حداکثر و یا حداقل مقدار تعیین کرد. در حالت کلی فاصله ستون ها در سقف وافل باید به گونه ای تعیین گردد که علاوه بر امنیت سازه و زیبایی آن، اجرای پروژه نیز اقتصادی باشد. همان طور که اشاره کردیم با افزایش فاصله ستون ها به مصالح بیشتری نیاز دارید و این مساله بار مالی زیادی بر پروژه وارد خواهد کرد.
استاندارد فاصله ستون ها در سقف وافل دو طرفه را در حالت کلی می توان ۱۲ متر در نظر گرفت؛ ولی این میزان قطعا بر اساس نظر مهندسانی که محاسبات سازه را بر عهده دارند می تواند تغییر کند.

چگونگی مشخص کردن محل ستون ها در سقف وافل

برای مشخص کردن محل مناسب ستون ها در سقف وافل، استفاده از نقشه معماری سازه اهمیت بسیاری دارد. محل قرارگیری ستون ها باید طوری باید که بخش مفید سازه را اشغال نکند. با توجه به اینکه معمولا در طراحی سقف وافل ستون ها با فاصله بیشتری از یکدیگر قرار دارند، معماران می توانند از فضای بیشتری بهره ببرند.
نکته دیگر متغیر بودن فاصله ستون ها در سقف وافل است. حتی در سقف وافل دو طرفه و برای چینش ستون ها می توان آنها را در یک آکس قرار نداد. با توجه به اینکه در این شرایط هیچ تیری وجود ندارد، پس مشکلی هم بروز نخواهد کرد.

نحوه طراحی ستون ها در سقف وافل

برای طراحی ستون ها در انواع سقف وافل از نرم افزارهای مهندسی SAP و یا ETABS به منظور طراحی و تحلیل داده ها استفاده می شود. اندازه ها و پارامترهای مختلف مورد نیاز در این نرم افزارها باید از طرف کاربر وارد گردد تا نرم افزار بتواند داده ها را تحلیل و سقف را طراحی نماید.

بیشتر بخوانید: آموزش طراحی سقف وافل در etabs

در حالت کلی ستون ها در سقف وافل می توانند در باربری لرزه ای مشارکت داشته باشند و یا به حالت ثقلی تنها در تحمل بار مرده و یا زنده وارد بر سازه نقش دارند. به همین دلیل می توان آنها را در محاسبه باربری جانبی لحاظ نکرد. در کل پارامترها و عوامل متعددی در طراحی ستون ها دخیل هستند. در ستون هایی که صرفا باربر ثقلی هستند باید در مورد انتقال بارهای جانبی به تکیه ها توجه بیشتری نمود.
برای طراحی ستون هایی که صرفا باربر ثقلی هستند به منظور شکل پذیری و حفظ ایستایی در شرایطی مانند زلزله، ملزم به اجرای برخی ضوابط خاموت گذاری هستیم تا از عدم بروز مشکل برای باربری ثقلی سازه اطمینان داشته باشیم.

نحوه طراحی ستون ها در سقف وافل

چه عواملی افزایش فاصله ستون ها در سقف های وافل یک طرفه را محدود می کنند؟

همان طور که اشاره کردیم در سقف وافل یک طرفه فاکتورهایی وجود دارند که محدودیت هایی برای افزایش فاصله ستون ها ایجاد می کنند. دو مورد از محدودیت های اصلی در این خصوص عبارتند از:
افزایش فاصله ستون ها در حالت کلی در شرایطی ممکن خواهد بود که بتوان ضخامت سقف را بیشتر کرد تا به این وسیله مانع از ایجاد خیز در سقف شد. اجرای انواع سقف های وافل نیز با استفاده از قالب های ماندگار صورت می گیرد.

در مورد سقف وافل یک طرفه، نمی توان قالب مناسبی که دارای ضخامت زیاد باشد یافت. بنابراین این نوع سقف قابلیت اجرای ستون هایی با فاصله زیاد را ندارد. نحوه اتصال سقف وافل یک طرفه به تیر نیز محدودیت دیگری به شمار می رود. توجه به این نکته در طراحی سقف را نباید نادیده بگیرید.

توجه به چه نکاتی در مرحله ستون گذاری سقف وافل لازم است؟

به منظور ستون گذاری صحیح و اصولی علاوه بر فاصله ستون ها در سقف وافل باید به چند مورد اساسی دیگر نیز دقت کنید. در ادامه به این موارد اشاره می کنیم: استفاده از کل فضای موجود برای انتخاب بهترین موقعیت قرارگیری ستون ها الزامی است.

داشتن برنامه مشخص برای انتخاب موقعیت ستون ها لازم و ضروری است. این کار می تواند مانع از بد فرمی سازه شده و نیاز شما را نیز تامین خواهد کرد. اندازه و ابعاد ستون در سقف وافل تقریبا بزرگ است و به همین دلیل بهتر است در زمان طراحی ستون ها و اجرای آنها، برای ارائه زیبایی بیشتر دقت بیشتری به خرج دهید.

در حالت کلی خاطر نشان می کنیم که ستون ها در سقف وافل وظیفه تحمل بار سقف را بر عهده دارند. به همین دلیل باید برای تامین ایمنی بیشتر دقت بیشتری داشته باشید تا کارایی بهتری عایدتان گردد. علاوه بر این، تعیین فاصله ستون ها در سقف وافل بحث بسیار مهمی است که نادیده گرفتن آن می تواند خسارات مالی و جانی به دنبال داشته باشد.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ها

۲ دیدگاه‌ها

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا