ممنوعیت سقف وافل

ممنوعیت سقف وافل| آشنایی با معایب این مدل سقف

روز دوشنبه در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۰ دقیقه حادثه‌ای عجیب و هولناک ایجاد شد. به طوری که بخشی از برج دوقلوی متروپل فرو‌‌ریخت و حادثه‌ی بزرگی را به‌بار‌آورد. طبق گفته‌های ناظر آن پروژه اجرای سقف وافل در ساختمان به صورت غیر‌اصولی و افزایش تعداد طبقات و البته عدم توجه به هشدار‌های داده شده قبلی سبب فروریختن ساختمان متروپل شد. مهندسین براین باور بودند که استفاده از سقف وافل باعث ایجاد این حادثه هولناک شده است و امروزه کمتر کسانی از سقف وافل استفاده می‌کنند.

در‌واقع سقف وافل و معایب سقف وافل سبب شده تا استفاده از آن روزبه‌روز کمتر شود. ما در این مقاله سعی داریم به بررسی سقف وافل و معایب سقف وافل بپردازیم. با ما همراه باشید.

اجرای سقف‌های وافل برای پیمانکاران چه مشکلاتی در اجرایی خواهد داشت؟

امروزه مصالح مدرنی همچون دیوا‌رهای پیش ‎ساخته‌ تری مانند تی پانل، یونولیت‌ و… صنعت ساختمان‌سازی را متحول کرده‌اند. اما‌ سقف‌های وافل نیز همچنان استفاده و ساخته می‌شوند. این سقف‌ها در کنار تمامی مزیت‌هایی که دارند می‌توانند معایبی در اجرا برای پیمانکاران نیز داشته باشند که از مهم‌ترین‌ معایب سقف وافل می‌توان‌ به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه‌های بالا سقف وافل

از جمله مهم‌ترین و اساسی‌ترین معایب سقف وافل می‌توانیم به هزینه‌های بالای آن خصوصاً در پروژه‌های کوچک اشاره کنیم. در حقیقت پاشنه تیر‌های متعامد در سقف‌های وافل عرض کمی دارند و این باعث می‌شود که به بتن بسیار باکیفیتی نیاز داشته باشیم و این باعث می‌شود که هزینه تهیه بتن بسیار افزایش پیدا کند. در حقیقت اگر پیمانکاران بخواهند که سقف‌ها وافل را با بالاترین کیفیت اجرا کند باید هزینه‌های بالایی را پرداخت کند.

قالب برداری سخت و زمان‌گیر

اگرچه نصب و اجرای راحت و سریع همواره به عنوان یکی از مزیت‌های سقف وافل محسوب میشود. اما برداشتن قالب‌ها و قالب برداری آن بعد از اتمام کار می‌تواند چالش‌های و معضلاتی‌ را برای افراد ایجاد کند. با توجه به آن‌که قالب‌های وافل از چهار طرف توسط بتن تحت فشار قرار می‌گیرند، خارج‌ کردن آنها از قالب می‌تواند کار سخت و زمان‌گیری باشد و گاهی می‌تواند خطرات جانی را نیز برای افراد به همراه بیاورد. همچنین قالب‌ وافل می‌توانند در زمان اجرای سقف از جای خود حرکت کنند و باعث ریزش بتن‌های سقف شوند و در نهایت سقف با کیفیت پایین‌تری اجرا خواهند شد.

مطلب پیشنهادی: کلیدی ترین نکات در قالب برداری سقف وافل

معایب سقف وافل

امکان آسیب دیدگی سقف

همانطور که گفته شد سقف‌های وافل به دلیل استفاده از قالب‌های تخصصی ضخامت کمی دارند و این باعث می‌شود که احتمال آسیب دیدن آن به خصوص در زمان اجرای تاسیسات بالا رود. علاوه‌براین این سقف‌ها برای سطوح شیب‌دار مناسب نیستند و اجرای آنها به تخصص و مهارت بالایی نیازمند است.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

کاهش تعداد طبقات ساختمان

از جایی که در صورت اجرای سقف‌های وافل در پروژه‌های ساختمانی ارتفاع طبقات افزایش پیدا می‌کند، تعداد طبقات ساختمانی به‌ناچار باید کاهش پیدا کند و این می‌تواند در پروژه‌های مسکونی باعث ایجاد‌ چالش‌هایی شود. همچنین وزن پایین سقف‌های وافل سبب می‌شود که این سقف‌ها در مناطقی که در معرض بادهای شدید هستند و یا دارای جریان‌های سیکلونیک هستند قابل استفاده نباشند.

آیا فاجعه متروپل به دلیل سقف‌های وافل بود؟

مهم‌ترین دلایل ریزش ساختمان متروپل عبارتند از : عدم توجه و رعایت سیستم‌های مهندسی و اجرای پروژه ، اجرای غیر اصولی سقف‌های وافل ، افزایش تعداد طبقات ، عدم توجه به هشدار های داده شده شهردار آبادان و ساخت‌ و ساز غیر اصولی و عدم بازسازی ساختمان هستند. پس فقط به تنهایی سقف‌های وافل و معایب سقف‌ وافل باعث ریزش ساختمان متروپل نشده بود. اما سقف‌های وافل در ریزش متروپل بی‌تاثیر نبود.

مطلب یشنهادی: قوانین شهرداری در سقف وافل

سقف وافل و قوانین نظام مهندسی

ضوابط و قوانین در طراحی سقف وافل در آیین نامه های رسمی کشور مربوط به ساخت و ساز درج شده‌اند و بر این اساس آن اندازه‌گیری‌های دقیق بخش بندی های سقف وافل مشخص شده و باید در ساختمان‌ سازی‌های امروزی رعایت شوند. انتخاب سیستم های مختلف از جمله سیستم لرزه‌ای در این خصوص از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در این ضوابط به نوع کاربری هر یک از این سازه های سقفی نیز باید توجه ویژه‌ای داشت. بر این اساس این ضوابط طراحی نقشه راه‌اندازی سقف وافل تکمیل خواهد شد. این ضوابط و قوانین شامل:

  • کنترل تناسب بندی سقف
  • کنترل ضخامت سقف وافل
  • کنترل میزان خمش سقف وافل
  • کنترل برش های یک طرفه و دو طرفه سقف وافل
  • طراحی کالکتور و کورد در سقف وافل
  • اصول کنترل ارتعاش در سقف وافل

معایب سقف وافل

در موارد زیر سعی داریم معایب سقف وافل را بررسی کنیم. این معایب به صورت زیر هستند:

  1. قالب بندی این سقف‌ها به دلیل نیاز به ابزارهای خاص بسیار پرهزینه و وقت‌گیر است.
  2.  ارتفاع طبقه بیشتر است و تعداد طبقات کم می‌شود.
  3. گر از تأسیسات عبور داده شده در دال وافل به خوبی نگهداری نشود، دال دچار آسیب دیدگی می‌شود.
  4. برای ساخت سقف وافل نیاز به کارگران ماهر و متخصص می باشد.
  5. این سقف‌ها برای سطوح شیب دار مناسب نیستند و اگر سطح شیب‌داری داشته باشیم باید با پر کردن آن را مسطح کنیم، برای پر کردن نیاز به خاک نیز داریم.
  6. به دلیل سبک بودن برای مناطقی با بادهای خیلی شدید و یا مناطقی با جریان های سیکلونیک مناسب نیستند.

معایب سقف وافل

سقف‌های جایگزین وافل

می‌توان گفت بهترین جایگزین سقف‌های وافل و مناسب‌ترین جایگزین برای سقف‌های وافل سقف‌های یونولیتی و اینتل دک هستند. گرچه خود سقف وافل انتخابی خوب است اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی، استفاده ازسقف های بهتر و ایمن تری پیشنهاد می شود.

مطلب پیشنهادی: راهنمای عقد قرارداد اجرای سقف وافل

سقف اینتل دک، بهترین جایگزین

سقف‌های اینتل دک روشی مدرن و کارآمد برای اجرای دال‌‌های مشبک دوطرفه هستند. اساس کار و ابداع این سیستم، اجرای تیرچه‌ های متعامد دو‌طرفه با مقطع L شکل نامتقارن و به‌ صورت مسطح هستند.

این سیستم‌ها کاملاً بومی هستند و برای اولین بار توسط متخصصین ایرانی مطرح شده‌اند. و می‌توان گفت بهترین جایگزین برای سقف‌های وافل هستند.

سخن آخر

سقف وافل در کنار معایب سقف وافل، ظاهری زیبا و مزایای اقتصادی و فنی زیادی دارد است و باعث کاهش وزن مرده سازه میشود. به صورت کلی سقف وافل برای اجرا در دهانه های خیلی بزرگ کاربرد دارد و سقف وافل‌ها به دو دسته دو طرفه و یک طرفه تقسیم می شود.

باتوجه به گفته‌های بالا علت اصلی ریزش متروپل آبادان مشخص شده است و اجرای غیر‌اصولی سقف وافل و افزایش تعداد طبقات از اصلی‌ترین علت‌های ریزش ساختمان متروپل بود.
در مقاله بالا سعی داشتیم به بررسی سقف وافل و معایب سقف وافل بپردازیم. امیدواریم از مطالب بالا استفاده کنید. باتشکر از توجه شما عزیزان.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ها

۲ دیدگاه‌ها

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا