محاسبه میزان بتن مصرفی در سقف وافل

بتن مصرفی در سقف وافل

شاخصه های مختلفی در اجرای سقف وافل وجود دارند که هر کدام منحصر به فرد هستند. البته اهمیت هر کدام از این موارد به نوبه خود بسیار زیاد بوده و باید مورد توجه قرار بگیرند. کاهش میزان بتن مصرفی در سقف وافل نیز یکی از این موارد است که از مراحل بسیار ساده در اجرای سقف وافل به شمار می آید.

هزینه اجرای سقف وافل در مقایسه با انواع دیگر سقف ها بسیار کمتر است. علت اصلی این مساله را می توان در استفاده از قالب های غیرماندگار و کاهش میزان بتن دانست. در این مقاله قصد داریم تا در مورد بتن مصرفی در سقف وافل مطالب بیشتری با شما به اشتراک بگذاریم.

هزینه بتن مصرفی در سقف وافل

لازم است قبل از اینکه در مورد میزان بتن مصرفی در سقف وافل سخن بگوییم چند مورد خیلی مهم در مورد محاسبه هزینه بتن مصرفی را ذکر کنیم. با توجه به تورم قیمت ها هر ساله قیمت بتن و دیگر مصالح ساختمانی افزایش می یابد. با افزایش تحریم ها و شدت گرفتن شان این روند افزایشی با شدت بیشتری همراه خواهد شد. چنین مسائلی می توانند در محاسبه بتن سقف وافل و قیمت نهایی آن بیشترین تاثیر را داشته باشند.

نحوه بتن ریزی در سقف وافل

برای پوشاندن قالب ها در اجرای سقف وافل از حجم مشخصی بتن استفاده می شود. برای این منظور، حجم کمی از بتن را وارد قالب کرده و سپس آن را به حالت یکنواخت بر روی سقف پخش می کنند. پس از خشک شدن کامل بتن، قالب را از سقف به راحتی جدا می کنند و در این مرحله اجرای سقف به اتمام می رسد. در واقع عملیات بتن ریزی از ابتدا تا عمل آوری و خشک شدن بتن تقریبا بین ۱۰ تا ۲۰ روز به طول می انجامد.

بتن ریزی اهمیت زیادی در بین مراحل دیگر اجرای سقف وافل دارد به طوری که در صورت اجرای نادرست این مرحله، سقف وافل دچار مشکل و آسیب خواهد شد. اگر دقیق تر بگوییم امکان تخریب زیرسازی سقف وافل در صورت وجود خطا در اجرا محتمل تر خواهد بود.. در این صورت برای تعمیر سقف باید علاوه بر صرف هزینه اضافی، زمان بیشتری صرف کنید. پس دقت در اجرای بتن ریزی، راحت تر و ساده تر از تعمیر سقف خواهد بود.

محاسبه بتن مصرفی در سقف وافل

فرمول محاسبه حجم بتن ریزی سقف وافل

فاکتورهای مختلفی در تعیین حجم بتن مصرفی در سقف وافل تاثیرگذار هستند که از جمله آنها می توان به مواردی مانند ضخامت سقف اشاره کرد. البته این مقدار برای سقف وافل یک طرفه و دو طرفه مقدار متفاوتی خواهد بود. فرمول محاسبه حجم بتن ریزی در سقف های بتنی توپر به این صورت است که باید وزن سقف و ضخامت آن را بدانید تا بتوانید با تقسیم آنها بر وزن مخصوص بتن، به حجم بتن مصرفی برای هر متر مربع دست یابید.

اما در سقف های وافل قضیه کمی متفاوت تر است زیرا در این نوع از سقف ها، استفاده از قالب وافل توانسته است وزن سقف را به میزان زیادی کاهش دهد. با توجه به این مساله نمی توان حجم بتن مورد نیاز را مانند روش های قبلی برای سقف وافل نیز محاسبه کرد. مطالعه ادامه مقاله را از دست ندهید تا با نحوه محاسبه بتن مصرفی در سقف های وافل یک طرفه و دوطرفه بیشتر آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: تفاوت وافل یک طرفه و دو طرفه

میزان بتن مصرفی در سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه را می توان به عنوان بهترین جایگزین برای سقف های تیرچه بلوک دانست. چیدمان و هندسه این دو نوع سقف درست شبیه به یکدیگر است. تنها فرقی که بین این دو نوع سقف وجود دارد جایگزینی یونولیت با قالب وافل پلیمری است. این قالب ها چند بار مصرف هستند و شما می توانید تیرچه های آماده را با تیرچه هایی که در محل کارگاه آرماتوربندی می شوند، جایگزین کنید. این کار با آرماتوربندی سقف وافل انجام می شود.

با توجه به مطالبی که در مورد سقف وافل یک طرفه ارائه کردیم می توان گفت میزان بتن مصرفی در سقف وافل یک طرفه درست به اندازه سقف تیرچه بلوک است و دقیقا فرمول محاسبه حجم بتن ریزی سقف وافل یک طرفه مانند سقف تیرچه یونولیت و دال فوقانی می باشد.

میزان بتن مصرفی در سقف وافل دو طرفه

از سقف وافل دو طرفه می توان به جای تمامی سقف های بتنی استفاده کرد. میزان بتن مصرفی در سقف وافل دو طرفه در مقایسه با انواع سقف های بتنی از قبیل کوبیاکس، پیش تنیده، یوبوت، بابل دک، دال تخت و … به مراتب کمتر است. همین دلیل کافی است تا سقف وافل دو طرفه را به انتخاب اول کارفرمایان و مهندسین تبدیل کند و کاربری این سقف را در مقایسه با سیستم های دیگر افزایش دهد.

میزان بتن در این نوع سقف ها تحت تاثیر عوامل متعددی است که عبارتند از:

  • میزان ضخامت دال فوقانی
  • هندسه و اندازه قالب های وافل
  • میزان ضخامت سقف
  • نحوه چیدمان قالب ها

محاسبه بتن مصرفی در سقف وافل

محاسبه بتن مصرفی در سقف وافل به این شکل است که نخست باید در نظر بگیرید سقف را بدون قالب وافل اجرا می کنید و برای این حالت حجم بتن مورد نیاز را محاسبه کنید. حالا فرمول محاسبه حجم بتن ریزی سقف وافل به این شکل خواهد بود که حجم هر قالب را در تعداد قالب های مورد استفاده ضرب کرده و حاصل ضرب آنها را از مقدار محاسبه شده برای میزان بتن در قسمت قبلی کسر کنید.

البته بهتر است اشاره کنیم که در سقف های وافل ضخامت سقف و حجم بتن رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند.

نحوه محاسبه بتن مصرفی در سقف وافل و نکات مهم آن

برای اینکه اجرای سقف وافل با خطایی مواجه نگردد و خسارتی به پروژه وارد نشود لازم است به موارد ذکر شده در زیر دقت و توجه خاصی داشته باشید:

  • در اجرای بتن ریزی لازم است این کار را در یک مرحله و به صورت یکپارچه انجام دهید.
  • میزان بتن مصرفی در سقف وافل با کمتر شدن ضخامت آن، کمتر خواهد شد.
  • در تعیین حجم بتن مورد نیاز به راه پله، بازشوها، دال های توپر و تیرهای سقف دقت کنید.
  • در صورت بروز اشتباه در تعیین بتن مصرفی چاره ای به جز تخریب سازه وجود ندارد.
  • برای افزایش کیفیت سقف وافل از ویبراسیون خوب بهره بگیرید که فرایندی بسیار ساده است.
  • قبل از بتن ریزی بهتر است همه جوانب کار را از قالب بندی تا زیرسازی مورد بررسی قرار دهید. تا در مورد در رفتن قالب و یا هدر رفت بتن اطمینان یابید. این کار را با دقت بالا انجام دهید.

کلام پایانی

با توجه به مطالبی که در مورد میزان بتن waffle concrete ارائه کردیم می توان آن را از جمله موارد مهم دانست که بررسی آن باید قبل از بتن ریزی و اجرای پروژه انجام بگیرد. محاسبه بتن مصرفی در سقف وافل معمولا متناسب با تعداد تیرها، ضخامت سقف، حجم نواحی پر، وزن، ارتفاع تیرها و ابعاد قالب ها انجام می گیرد. برای محاسبه این مقدار از استانداردهای مشخصی استفاده می گردد.

از سوی دیگر اجرای بتن ریزی باید طوری انجام شود که مشکلی برای استحکام زیرسازی در سقف های وافل پیش نیامده و یکپارچگی بتن، در سقف نیز حفظ گردد. چگونگی انتقال بتن نیز اهمیت بسیاری دارد و بهتر است در صورت امکان برای این منظور از پمپ هوایی استفاده گردد.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا