روش های ترمیم و مقاوم سازی سقف وافل

ترمیم و مقاوم سازی سقف وافل

استفاده از سقف وافل امروزه در سطح گسترده‌ای در بین کاربران توسعه یافته است. استفاده از سقف واقع به دلیل ساختار مناسب و فرم قرارگیری خوبی که دارد امروزه بسیار رایج شده است. به دنبال استفاده گسترده از این محصول، مقاوم سازی سقف وافل نیز مسئله‌ای است که مصرف‌کنندگان با آن مواجه می‌شوند. در واقع سقف وافل از مزایای ویژه‌ای مانند وزن کم و خیز خمشی مناسب برخوردار است. با این وجود با توجه به حساسیت زیاد بتن، این محصول تحت تاثیر شرایط محیطی، نحوه محافظت و نگه‌داری از آن، طراحی نامناسب و به طور کلی عدم رعایت موارد بتن ریزی دچار آسیب شده و در نتیجه عمر مفید آن کاهش می یابد.

از این رو بیشتر مصرف‌کنندگان به استفاده از سقف وافل روی آوردند. ما در این مطلب سعی داریم ضمن معرفی سقف وافل، مزایا و معایب آن، روش های ترمیم و مقاوم سازی سقف وافل را نیز شرح دهیم.

سقف وافل چیست؟

سقف وافل به سازه‌ای با سطح مسطح می‌گویند که به شکل شبکه‌ای در کنار هم واقع شده و با اتصالات خاصی که دارند به همدیگر متصل می‌شوند. به طور معمول از این نوع سقف بیشتر برای ساختمان‌هایی که تنش فشاری زیادی ندارند استفاده می‌شود.

از جمله سیستم‌های اجرای سقف مطلوب و مناسب می‌توان از سقف‌های وافل یاد کرد که مدت‌های زیادی است در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارد. متناسب با استفاده رایج از سقف وافل، مسئله‌ای که به دنبال استفاده از آن مطرح می‌شود، مقاوم سازی سقف وافل است. در واقع سقف وافل با استفاده از جک، انواع در قالب وافل، میلگرد و .. ساخته شده و برای ساختمان‌هایی که در معرض خطراتی مانند زلزله هستند‌ استفاده می‌شود. مهمترین عاملی که قبل از این فرآیند باید مد نظر قرار داد اجرا و طراحی سقف وافل است که در ادامه توضیحاتی در مورد آن خواهیم داد.

مطلب پیشنهادی: کلیدی ترین نکات در قالب برداری سقف وافل

مقاوم سازی سقف وافل چگونه انجام می شود؟

با توجه به اینکه سقف وافل از بتن درست شده این و از جمله سقف‌های بتنی به شمار می رود، اجرا و به عمل آوردن بتن بسیار مهم می‌باشد. در واقع باید در اجرای سقف وافل به مسئله طراحی بتن برای کنترل تنش و عوامل موثر بر آن اهمیت زیادی داد. اگر هر کدام از مراحل و عوامل موثر در طراحی این سقف رعایت نشوند ممکن است آسیب‌های زیادی به سقف وارد شود. و در آخر نیاز به ترمیم و مقاوم نمودن سقف وافل داشته باشید.

امروزه راهکارهای زیادی برای افزایش مقاومت سقف وافل وجود دارد هر کدام دارای خصوصیات بارز مربوط به خود هستند. در ادامه راهکارهای مقاوم سازی سقف وافل را ذکر کرده‌ایم.

مقاوم سازی سقف وافل

۱. مقاوم سازی سقف وافل با الیاف FRP

با توجه به نوع خرابی و آسیبی که در سقف وافل به وجود آمده می‌توان از انواع ملات گروت، بتن و با چسب برای ترمیم این خرابی در سقف استفاده کرد. تا در نتیجه از ورود آسیب جدی به سایر قسمت‌های سقف جلوگیری شود.

یکی از بهترین روش های کارآمد برای مقاوم سازی سقف وافل استفاده از الیاف FRP است. این الیاف علاوه بر اینکه موجب پوشش کامل ترک های موجود، افزایش مقاومت خمشی سقف و افزایش ظرفیت باربری می‌شود، مانع از بروز ترک‌های جدید و ایجاد خیز در سقف خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: کنترل خیز سقف وافل * نکات طلایی خیز وافل در سیف Safe

۲. لمینت FRP

از دیگر راهکارهای ترمیم سقف وافل، استفاده از لمینت FRP است که در سطح تحتانی سقف مورد استفاده واقع می‌شود. با توجه به این که با استفاده از این لمینت ظرفیت باربری و مقاومت خمشی سقف افزایش پیدا میکند، نیروی کششی در قسمتی که این نیرو وارد می‌شود نیز بیشتر خواهد شد. در واقع در خیلی از مواقع صفحه دال موجود در سقف از مقاومت فشاری مناسبی برخوردار است و دیگر نیازی به تقویت آن نیست. اما در صورت لزوم، می‌توان از این لمینت برای مقاوم سازی سقف وافل در قسمتی که نیرو فشاری به آن وارد می‌شود استفاده کرد.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

۳. کاشت میلگرد

دیگر روش مقاوم سازی سقف وافل کاشت میلگرد است که باید بنا بر ضوابط و قوانین خاصی انجام شود. در واقع در این راهکار شما با استفاده ار چسباندن و افزودن میلگرد تغییرات مناسبی را در ستون‌های بتنی ایجاد کرده و استحکام و مقاومت سقف وافل را بیشترین میزان خود می‌رسانید. با استفاده از این روش می‌توان به راحتی هرگونه ضعف در باربری سازه را رفع نمود.

۴. برش بتن

در این عملیات، متناسب با نیاز سازه قسمت‌هایی از بتن که از قبل علامت زده شده‌اند، اصلاح و یا حذف شده و بتن آرمه (میلگرد فولادی) جایگزین آن خواهد شد. این فرآیند موجب استحکام و ضخامت سقف وافل خواهد شد. لازم به ذکر است که استفاده از فولاد در بتن به این روش کار آسانی نبوده و فولاد موجود در بتن به منظور پایداری بیشتر سازه مورد نظر استفاده خواهد شد.

مقاوم سازی سقف وافل

۵. مقاوم سازی سقف وافل ژاکت بتنی

ژاکت بتنی در واقع از لایه‌های بتنی و میلگرد‌های طولی مقاوم تشکیل شده که در مقاوم سازی سقف وافل نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. این فرآیند همچنین موجب تقویت بیشتر اجزای سازه شده و از بروز ضعف در آن جلوگیری خواهد کرد. این عملیات با استفاده ار قالب بندی فولادی، میلگردهای طولی و بتن ریزی صورت گرفته و قابلیت استفاده در تمامی قسمت‌های ساختمان را دارد. از دیگر کاربردهای این راهکار می‌توان به بهبود مقاومت اتصالات سازه، پوشش تیرهای ساختمان از هر جانب و حصر ستون‌ها به طور کامل اشاره نمود.

مطلب پیشنهادی: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل ۱۴۰۲

۶. مغزه گیری بتن

دیگر راهکار مقاوم سازی سقف وافل کارگیری بتن و یا مغزه گیری بتن است. این راهکار جداسازی قسمتی از بتن که با هدف افزایش میزان کیفیت و مقاومت بتن را انجام می‌دهد. در این روش در سازه‌های بتنی علاوه بر لوله کشی، سیم کشی‌ و اجرای سیستم حریق حفره‌هایی کاملا صیقلی و صاف بر روی سقف ایجاد شده که از طریق آن میزان مقاومت بتن سنجیده می‌شود. از مهمترین مزایای این روش می‌توان امکان تهیه نمونه با ارتفاع و قطر مختلف، امکان بررسی مشخصات اصلی بتن و امکان دسترسی داخلی به قسمت‌های داخلی بتن را مثال زد.

سخن آخر

وقتی صحبت از اجرای سقف وافل می‌شود اولین عاملی که مورد توجه کاربران قرار می گیرد ترمیم و مقاوم سازی سقف وافل است. بنابراین لازم است که با راهکارهای این موضوع آشنایی کامل داشته باشیم تا بتوانیم از ورود خسارات به ساختمان‌ها جلوگیری کنیم. ما در این مطلب سعی کردیم رایج‌ترین روش های ترمیم و افزایش مقاومت سقف وافل را برای شما بیان کنیم‌. امید است که با شرح این مطلب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ها

۲ دیدگاه‌ها

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا