کلیدی ترین نکات در قالب برداری سقف وافل

کلیدی ترین نکات در قالب برداری سقف وافل

استفاده از سقف های وافل برای دهانه های بزرگ ساختمانی ارتفاع بلند ساختمان های بزرگ بسیار کارایی دارد. به همین خاطر باید به مراحل اجرای این سقف در محیط ساختمان های امروزی دقت داشته باشید. مرحله قالب گذاری و قالب برداری در این سقف ها یکی از اساسی ترین بخش های پروژه اجرای سقف وافل به شمار می رود. به همین خاطر باید مجموعه نکات کلیدی قالب برداری سقف های وافل را مد نظر قرار دهید. قالب برداری این سقف ها تقریبا مشابه با قالب برداری سایر دال ها است. با این وجود برخی وجه تمایز ها در این میان وجود دارند که در این بخش به صورت مفصل به بررسی آن ها می پردازیم.

فرایند قالب برداری سقف وافل

در اجرای پروسه قالب برداری سقف وافل باید به برنامه ریزی های پروژه دقت داشته و این فرایند را در زمان مقرر انجام دهید. در این زمینه پارامترهایی مانند سفت شدن بتن و عمل آوری آن در ساختار در سقف وافل نیز مورد توجه قرار می گیرند و بر مبنای این نکات قالب برداری سقف انجام می گیرد. دمای محیط نیز در برنامه ریزی هر یک از بخش های پروژه تاثیرگذار خواهد بود.
این فرایند اغلب به صورت دو مرحله ای صورت می گیرد. در بخش اول قالب برداری کلی سقف انجام شده و در بخش بعدی جک های به کار رفته در سقف برچیده می شوند. در هر یک از این مراحل رعایت برخی نکات ضرورت دارد.

بیشتر بدانید: قالب وافل * راهنمای خرید و معایب

نکات قالب برداری سقف وافل

در زمینه اجرای سقف وافل و مرحله قالب برداری آن ها باید به برخی نکات و دستورالعمل ها دقت داشته باشید. نکات کلی قالب برداری سقف وافل برای همه مراحل این پروژه مورد توجه قرار می گیرند. مراحل قالب برداری هم شامل اقدامات پیش از قالب برداری سقف وافل و هم شامل اقدامات زمان اجرای این فرآیند انجام می شوند.

کلیدی ترین نکات در قالب برداری سقف وافل

نکات زمان انجام قالب برداری سقف وافل

در خصوص قالب برداری سقف وافل برخی نکات و پارامترها مورد توجه قرار می گیرند که مربوط به زمان انجام این فرایند هستند. قالب های مخصوص این سقف ها در دسته قالب های قائم قرار می گیرند. به همین خاطر برداشتن این قالب ها بسیار ساده خواهد بود و تنها در چند ساعت انجام می شود. در این زمینه تغییر دمایی محیط نیز تاثیرگذار خواهد بود و مدت زمان قالب برداری را تغییر می دهد.

بیشتر بدانید: روغن قالب وافل * معرفی مزایا و ویژگی ها

نکات قبل از قالب برداری سقف وافل

قالب وافل با برنامه ریزی های قبلی در پروژه اجرای سقف برداشته می شود. در این زمینه باید به بتن مورد استفاده در این فرایند دقت داشته باشید. در صورتی که سطح عمل آوری بتن به حد دلخواه نرسیده باشد، برداشتن قالب ها خسارات شدیدی در ساختار سقف به وجود می آورد. در این خصوص باید به چرب بودن قالب های مورد استفاده نیز دقت داشته باشید. در صورتی که قالب های به کار رفته در سقف چرب شده باشند، جداسازی آن ها از سطح کار ساده تر می شود. برای این منظور باید پیش از اجرای سقف اقدامات لازم را انجام دهید.

در این زمینه استفاده از جک های اطمینان نیز اهمیت دارد. برای این منظور بسته به صلاحدید مهندسین مربوطه از این جک ها استفاده می شود. این جک ها برای پیشگیری از مشکلات بعد از قالب برداری مورد استفاده قرار می گیرند. در این خصوص حضور مهندسین با تجربه و حرفه ای نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. داشتن دانش و مهارت های لازم در کیفیت قالب برداری و تسریع پروژه تاثیرگذار است.

مراحل قالب برداری سقف وافل

سقف وافل با مراحل تخصصی و ساده ای در پروژه های ساختمانی امروزی اجرا می شود. در ابتدا باید به مدت زمان مورد نیاز برای اجرای قالب برداری سقف دقت داشته باشید. در این بازه های زمانی جک های اطمینان از کناره های قالب ها در محل مورد نظر تعبیه می شوند. به این ترتیب پس از جدا شدن قالب ها، سقف بر روی وزن خود ثابت باقی می ماند. این شرایط از ساختار سقف بتنی محافظت می کند.

در مرحله بعدی پس از گذشتن زمان کوتاهی از قالب برداری، در زمانی که بتن قادر به تحمل وزن خود باشد، جک های اطمینان نیز از محل مورد نظر خارج خواهند شد. پس از خارج شدن این جک ها، سازه مورد نظر آماده خواهد بود.

بیشتر بدانید: قالب وافل قفل دار

مراحل قالب برداری سقف وافل

روش بیرون کشیدن قالب ها از سقف وافل

برای قالب برداری سقف وافل باید به بیرون کشیدن آن ها از سقف نیز دقت داشته باشید. این پروسه باید با دقت کامل انجام شود. در این زمینه باید قالب های مورد نظر را از چهار طرف بگیرید و آن ها را به سادگی خارج کنید. در این خصوص نباید از هیچ جسم نوک تیزی استفاده شود. اهرم کردن هر گونه جسم نوک تیز می تواند به قالب ها آسیب برساند. با این روش احتمال شکستگی در این قالب ها افزایش می یابد.

قالب برداری سقف وافل بدون آسیب رسیدن به قالب ها مزایای قابل توجهی برای پیمانکاران پروژه به همراه دارد. هر یک از این قالب ها بارها قابل استفاده خواهند بود و در صورتی که آسیب نبینند در هزینه های پیمانکاران صرفه جویی می شود. در این خصوص باید با استفاده از برخی نکات از خیز بلند سقف پیشگیری شود. برای پیشگیری از ایجاد خیز، باید یک سوم جک های اطمینان در محل مورد نظر باقی بمانند. به این ترتیب ایمنی سازه مورد نظر نیز بیشتر حفظ خواهد شد.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

جمع بندی

در این بخش در خصوص قالب برداری سقف وافل اطلاعاتی را بررسی کردیم. هر یک از انواع این قالب ها به سادگی در ساختار سقف های وافل تعبیه می شوند. با استفاده از این قالب ها اجرای سقف های ساختمانی در پروژه های عمرانی ساده تر می شود. اما باید به برخی نکات و دستورالعمل ها برای اجرای بهتر این سازه ها دقت داشته باشید. مرحله قالب برداری یکی از مهمترین بخش های این پروسه به شمار می رود. برخی از این نکات و دستورالعمل ها پیش از اجرای قالب برداری و برخی در زمان انجام قالب برداری مورد توجه قرار می گیرند. شما می توانید در این خصوص از مهندسین حرفه ای نیز کمک بگیرید.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا