۰ تا ۱۰۰ مراحل آرماتور بندی سقف وافل

آرماتور بندی سقف وافل

آرماتور بندی سقف وافل یکی از مراحل مهم در اجرای سقف های وافل است. برای اجرای بی عیب و نقص سقف های وافل، آرماتور بندی مرحله ای اصلی و ضروری است باید با دقت بسیار برای انجام آن اقدام کنید. فاصله و ابعاد آرماتورها و همچنین طراحی سازه در آرماتور بندی سقف وافل از عوامل بسیار مهم است. البته قالب بندی و زیرسازی نیز از مراحل مشابه در انواع مختلف این نوع سقف به شمار می آیند.

آرماتور بندی سقف وافل با استفاده از میلگردهای آجدار انجام می شود که می توان گفت از مصالح ضروری موردنیاز است. البته لازم به ذکر است که میلگردهای آجدار در ابعاد و طرح های مختلفی به فروش می رسند و شما می توانید متناسب با نیاز خود نوع متناسب را انتخاب و خریداری کنید.

استفاده از میلگردهای آجدار می تواند استحکام آرماتوربندی سازه و مقاومت سقف وافل را افزایش دهد. فرقی ندارد که قصد دارید کدام نوع از سقف وافل را اجرا کنید، ایمنی سازه در مرحله آرماتور بندی سقف وافل انجام می گیرد. بنابراین تنها در صورت اجرای اصولی آرماتوربندی می توانید از ایمنی سازه اطمینان کامل داشته باشید.

مراحل نحوه آرماتوربندی سقف وافل

همان طور که اشاره کردیم پس از انجام زیرسازی بر اساس ارتفاع و ضخامت در سقف وافل، جک ها قرار می گیرند و قوطی ها بر روی شمع ها به صورت محکم قرار داده می شوند. سپس با سوار شدن قالب ها بر روی قوطی ها، اتصال زنجیروار قالب ها به یکدیگر نیز انجام می گیرد. در نهایت شرایط برای اجرای آرماتوربندی سقف وافل آماده می گردد.

درون این مرحله از اجرای سقف وافل دیگر نیازی به تیرچه آماده نیست و به سادگی می توان آرماتور بندی سقف وافل را فقط در یک مرحله اجرا نمود. در این شرایط از قالب وافل به عنوان شابلون استفاده می شود تا بتوان آرماتوربندی را به سهولت انجام داد.

نحوه آرماتوربندی سقف وافل باید بر اساس نقشه محاسبات سازه انجام بگیرد تا سازه از استحکام لازم برخوردار باشد. در واقع نحوه آرماتوربندی سقف وافل به این شکل است که ابتدا آرماتورهای کششی با توجه به نقشه محاسبات با تعداد معین و در فاصله های تعیین شده جایگذاری می گردند و بعد از آن آرماتورهای حرارتی با حفظ فواصل معین و به حالت یک توری بزرگ بر روی قالب های وافل قرار داده می شوند.

مراحل آرماتور بندی سقف وافل

نحوه اجرای سقف وافل

اجرای سقف وافل دارای چند مرحله است که در ادامه هر کدام را به اختصار تشریح خواهیم کرد:

  1. زیرسازی: مرحله اول آرماتوربندی زیرسازی است که اهمیت زیادی دارد. زیرسازی کار ساده ای است و به راحتی انجام می گیرد. برای زیرسازی می توانید از قوطی اسکلت و یا لوله استفاده کنید.
  2. قرار دادن قالب های وافل: با توجه به نقشه ساختمان در این مرحله قالب های وافل را بر روی جک ها و قوطی ها قرار می دهند. برای جداسازی قالب ها در انتهای کار نیازی به روغن کاری در این مرحله وجود ندارد. چرا که جداسازی آنها به راحتی انجام می گیرد.
  3. آرماتوربندی: در این مرحله با توجه به نقشه های سازه، باید آرماتورها را به حالت عمود بر روی یکدیگر قرار داد تا شکل کلی ساختمان ایجاد گردد.
  4. بتن ریزی: در این مرحله از آرماتوربندی سقف وافل، باید بتن ریزی را بر اساس دستورالعمل های آن بر روی سقف انجام دهید. این کار سادگی خاصی دارد و اصلا دشوار و یا پیچیده نیست و باید تنها در یک مرحله انجام بگیرد.
  5. باز کردن قالب ها: پس از اینکه بتن ریزی را انجام دادید و بتن خشک شد، نوبت به باز کردن قالب ها می رسد و می توانید از این قالب ها در سازه های دیگر نیز استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل ۱۴۰۲

هزینه آرماتور بندی سقف وافل

عوامل مختلفی می توانند هزینه اجرای آرماتور بندی سقف وافل را تحت تاثیر قرار دهند. یکی از این عوامل و مهمترین آنها، نوع میلگردهای آجداری است که برای این کار استفاده می کنید. این نوع میلگردها در ابعاد متنوعی تولید می شوند که هر کدام می توانند از برندهای متفاوتی تهیه شده باشند. درست به خاطر همین تفاوت ها است که میلگردهای آجدار به قیمت های متفاوتی به فروش می رسند.

نوع قالب های وافل نیز از دیگر مواردی است که می تواند قیمت آرماتور بندی سقف وافل را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع در بین قالب ها در سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه، انواع دو طرفه به قیمت بالاتری به فروش می رسند. برای اینکه هزینه آرماتوربندی را کنترل کنید باید قبل از اجرا به عواملی که می توانند بر قیمت نهایی تاثیرگذار باشند توجه کرده و آنها را مورد بررسی قرار دهید.

مطلب پیشنهادی: تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه چیست؟

هزینه آرماتور بندی سقف وافل

آرماتور بندی سقف وافل چه مزایای می تواند داشته باشد؟

آرماتوربندی سقف وافل مزایای بسیاری دارد که بهتر است با آنها آشنا شوید:

  • یکی از مزایای اصلی اجرای سقف وافل در اجرای آن در زمان کم است. به عبارت دیگر نیازی به صرف زمان زیاد برای اجرای این نوع سقف ندارید و مراحل کار به سرعت انجام می گیرد. آرماتوربندی سقف وافل نیز در زمان کمتری قابل اجرا است.
  • ایمنی و سلامت نیروی کار با توجه به قالب هایی که در سقف وافل به کار می رود کاملا تامین می گردد.
  • قالب های وافل به دلیل دوام بالا، دارای طول عمر بیشتری هستند.
  • انواع قالب وافل شکل و ظاهر زیبایی دارند که می تواند از مزایای این نوع سقف به شمار آید. در حقیقت با اجرای سقف وافل علاوه بر مزایای دیگر، زیبایی معماری سازه را نیز افزایش می دهید.
  • برای بتن ریزی بر روی قالب های وافل در مرحله آرماتوربندی از حجم کمتری فولاد و بتن استفاده می شود که این موضوع می تواند از بار مرده سازه بکاهد.
  • وزن کم قالب های وافل می تواند جا به جایی و حمل آنها را به راحتی امکان پذیر نماید.
  • در بسیاری از ساختمان ها نیاز به اجرای دهانه های بزرگتری داریم که برای آنها می توان از قالب های وافل استفاده نمود که بهترین گزینه محسوب می گردند.
  • آرماتوربندی سقف وافل از کیفیت بهتری در مقایسه با سقف های دیگر برخوردار است. چرا که این نوع آرماتوربندی می تواند تحت هر شرایطی، کارکرد بهتری از خود ارائه دهد. در یک کلام می توان گفت در شرایط مختلف می توان از قالب های وافل مقاومت بیشتری انتظار داشت.
  • از مزایای دیگری که می توان برای قالب های وافل بر شمرد، استفاده مکرر از آنها می باشد. به عبارتی قالب هاب وافل پایدار نیستند و می توان از آنها در چندین سازه استفاده کرد بدون این که در کیفیت آنها خللی وارد شود.
  • نکته اصلی در اجرای آرماتوربندی سقف وافل این است که شیرابه های بتن به هیچ وجه از این قالب ها به خارج نشت نخواهد کرد. این موضوع در استحکام سقف حائز اهمیت است.

جمع بندی

در این مقاله در مورد مراحل آرماتوربندی سقف وافل مطالب مفیدی ارائه شد. سعی کردیم با بیان مراحل اجرای سقف وافل، در مورد نحوه آرماتوربندی سقف وافل نیز مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم. در نهایت با بیان هزینه آرماتوربندی به بیان مزایای اجرای سقف وافل و آرماتوربندی آن پرداختیم.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ها

۴ دیدگاه‌ها

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا