تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه چیست؟

سقف وافل دارای انواع مختلفی است و می توان آنها را در گروه های یک طرفه و دو طرفه دسته بندی نمود. هر یک از این انواع قابلیت ها و کاربردهای خاصی دارند که با توجه به این ویژگی ها می توان از آنها در موارد خاصی استفاده کرد. برای اینکه بتوان تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه را به درستی درک کرد بهتر است ابتدا با ویژگی های اصلی هر کدام از آنها آشنا شوید تا در مرحله بعدی بتوان به تفاوت هایی که بین آنها وجود دارد اشاره کنیم.

اجرای سقف یک طرفه و دو طرفه وافل

سقف های وافل با توجه به طول دهانه ای که دارند در دو نوع یک طرفه و دو طرفه طبقه بندی می شوند. به عبارت دقیق تر در مواردی که طول دهانه تا 7 متر بوده و به شکل مستطیل باشد، سقف وافل یک طرفه گزینه بهتری برای اجرا خواهد بود. اما برای دهانه هایی که بیشتر از 8 متر باشند از نوع دو طرفه این سقف ها استفاده می گردد.

سقف یک طرفه و دو طرفه وافل در حالت کلی مراحل اجرایی یکسانی دارند و تنها در جزئیات کمی متفاوت از یکدیگر اجرا می شوند. مراحل در اجرای سقف وافل در بخش یک طرفه و دو طرفه که با یکدیگر مشابه اند عبارت است از:

  • اسکفولد یا همان شمع بندی
  • قوطی کشی یا شاسی کشی
  • قالب بندی
  • آرماتوربندی سقف وافل
  • بتن ریزی
  • باز کردن قالب های سقف

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه را می توان از بسیاری جهات مشابه تیرچه یونولیت و یا تیرچه بلوک دانست که در وافل یک طرفه قالب یونولیت و تیر میانی حذف شده است. استفاده از قالب وافل در سقف وافل یک طرفه موجب کاهش هزینه ها می شود؛ زیرا قالب ها نسبت به یونولیت و تیرچه ارزان تر تمام می شود. علاوه بر این، استحکام و دوام قالب های وافل زیاد است و تقریبا نزدیک به 50 مرتبه می توانید از آنها استفاده کنید.

در اجرای سقف وافل یک طرفه، بار سقف را بر روی دو دهانه در نظر می گیرند که یا به حالت چپ و راست و یا بالا و پایین بر دهانه ها وارد خواهد شد.

سقف وافل یک طرفه و کاربرد آن

در نوع یک طرفه از سقف های وافل نمی توان تیرهای میانی را حذف کرد و به همین دلیل سقف بر روی تیر قرار گرفته و باید میلگردها در یک سو قرار بگیرند. از دو عدد تکیه گاه ستونی در سقف وافل یک طرفه استفاده می شود که توسط آنها بار سقف به ستون ها انتقال می یابد.

با توجه به ویژگی ها و نحوه اجرای سقف وافل یک طرفه، معمولا از آن در سازه هایی مانند کتابخانه، سوله، آمفی تئاتر و … استفاده می شود. در سازه های فولادی نیز می توان با جزئیات اجرایی خاصی از این نوع سقف استفاده کرد.

شرکت فنی مهندسی نوسا

مشاوره ، طراحی ، اجرا و نظارت ساخت

تلفن: 

91001424-031

نشانی: ایران - اصفهان

خیابان وحید، چهارراه رودکی، مجتمع عزیزخانی، طبقه 4، واحد 42

سقف وافل دو طرفه

عملکرد سقف وافل دو طرفه می تواند به دو صورت باشد که در واقع می توان آن را نوعی از دال دو طرفه دانست. در یکی از این عملکردها شاهد پشتیبانی تیرها در چهار سمت مختلف می باشیم که البته دائمی و همیشگی نیستند. به عبارتی می توان گفت در این حالت بار از چهار طرف مختلف به چهار ستون در اطراف سقف انتقال می یابد.

با توجه به این که در سقف وافل دو طرفه شاهد انتقال بار از دو جهت هستیم، برای دال دو طرفه، در دو جهت تقویت اصلی انجام می گیرد.

کاربرد سقف وافل دو طرفه

کاربرد سقف وافل دو طرفه طیف گسترده تری دارد و کاربردی تر است و می توان از آن به لحاظ معماری در پروژه های بسیاری استفاده کرد. قبل از اجرای سقف وافل دو طرفه ضرورت دارد، ستون های اضافی را حذف کنید. این مساله می تواند در اجرای پلان ها، فضای بیشتری در اختیارتان قرار دهد و در حقیقت از مزایای این نوع از سقف ها به شمار می رود.

حال که در مورد سقف یک طرفه و دو طرفه وافل بیشتر دانستید و با موارد کاربرد هر کدام نیز آشنا شدید، بهتر است در مورد تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه نیز مطالبی را با شما به اشتراک بگذاریم.

کاربرد سقف وافل دو طرفه

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه ناشی از تفاوت در قابلیت ها و ویژگی های موجود در این نوع از سقف وافل می باشد. در ادامه سعی می کنیم از چند جهت به بررسی این تفاوت ها بپردازیم:

نحوه انتقال بار و کارایی

در سقف وافل یک طرفه انتقال بار تنها در یک سمت انجام می گیرد. که با توجه به آن می توان گفت اندازه دهانه سقف و وضعیت تکیه گاه نمی تواند در کارایی سقف تاثیرگذار باشد. در صورتی که در سقف وافل دو طرفه، انتقال بار در دو سمت انجام می گیرد و به همین دلیل اندازه دهانه سقف و وضعیت تکیه گاه ها می توانند عملکرد سقف را تعیین کنند.

مطلب پیشنهادی: هزینه قیمت دستمزد اجرای سقف وافل ۱۴۰۲

شکل ظاهری

به لحاظ ظاهری، وافل یک طرفه مانند U طراحی می شود و تولید آنها می تواند در سایز و طول های مختلفی انجام بگیرد. به عبارت دیگر دال یک طرفه امکان مونتاژ دارد و می توان آن را در محل مورد نظر مونتاژ نمود. اما از طرفی شکل ظاهری دال های دو طرفه به صورت مربع بوده و قابلیت مونتاژ ندارند زیرا در اندازه های مشخص تولید می شوند.

نحوه کاربرد

در سقف وافل دو طرفه می توان با حذف ستون های اضافی به ایجاد فضای بزرگتر کمک کرد. این در حالی است که در دال یک طرفه نمی توان ستون ها را حذف نمود. این موضوع موجب شده است تا انواع در قالب وافل به شکل یک طرفه  را برای دهانه های کوتاه تر و وافل دو طرفه را برای دهانه های بلندتر مناسب بدانیم.

زیرسازی

از دیگر تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه می توان به نحوه زیرسازی در آنها اشاره کرد. در سقف وافل یک طرفه قوطی و یا پروفیل متریال اصلی در زیرسازی را تشکیل می دهند. که این کار با رعایت فواصل مناسب و به صورت عمود بر تیرچه ها صورت می پذیرد. در این نوع سقف می توانید برای صرفه جویی در مصرف پروفیل، فاصله آنها را افزایش دهید.

در نقطه مقابل وافل یک طرفه، دال وافل دو طرفه قرار دارد که در آن تیرچه ها در دو سمت قرار گرفته و از پروفیل برای بخش زیرین تیرچه ها استفاده می گردد. همین مساله دلیل اصلی مصرف پروفیل بیشتر در این نوع از سقف های وافل محسوب می گردد.

مطلب پیشنهادی: درباره اینتل دک

دوام وافل

از دیگر مواردی که می توان برای تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه بر شمرد، تفاوتی است که این دو سقف به لحاظ استحکام دارند. مصرف میلگرد و بتن کمتر در دال وافل یک طرفه، موجب استحکام و کارایی ضعیف تر آن در مقایسه با نوع دو طرفه The difference between one-sided and two-sided waffle roof شده است.

نتیجه گیری

در این مقاله به تفاوت سقف وافل دو طرفه و یک طرفه پرداخته شد و هر کدام از شما با هر دو نوع آشنا شدید. حال اگر هنوز هم نتوانسته اید سقف وافل مورد نظر خود را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم با مشاوران شرکت فنی مهندسی نوسا تماس حاصل فرمایید. از همراهی شما سپاسگذاریم..

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه چیست؟»

    1. باید ساختمان شما بررسی و با توجه به خواسته شما، تصمیم گرفته شود. به همین دلیل برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب قالب وافل مناسب، با شماره 91001424-031 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تفاوت سقف وافل یک طرفه ودو طرفه
فهرست مطالب