سقف وافل لانه زنبوری اسلب چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سقف وافل لانه زنبوری

یکی از رایج ترین و پرکاربردترین نوع سقف‌ها سقف وافل لانه زنبوری اسلب است. افراد زیادی از این سقف استفاده می‌کنند چرا که بسیار مقرون به صرفه می باشد و به همین دلیل کاربرد گسترده‌ای دارد. سقف لانه زنبوری نسبت به دیگر سقف‌ها بسیار مقاوم است و استحکام بسیار بالایی دارد. از طرفی این سقف از طول عمر و دوام بالایی برخوردار می باشد و ویژگی های مثبتی نیز دارد. بنابراین استفاده از این مدل سقف کاملا ایمن و ضروری می‌باشد. عموما سقف وافل برای مواردی مناسب است که دهانه بیشتر از ۱۲ متر دارند. چرا که وزن این سقف بسیار کم می‌باشد بنابراین به ستون‌های سازه هیچ‌گونه فشاری وارد نمی کند.

این موضوع سبب شده است که در مکان‌هایی که ارتفاع زیاد است از سقف‌ لانه زنبوری استفاده شود. این سقف در مکان‌های دیگری همچون سالن اجتماعات، اتاق‌های کنفرانس، ایستگاه مترو و… کاربرد گسترده‌ای دارد. طراحی سقف وافل لانه زنبوری اسلب سبب شده است که بدون نیاز به ستون این سقف مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین می‌توان گفت که این سقف نظر خیلی از افراد را به خود جلب می‌کند. از طرفی این مدل سقف در زمان کمتری نصب می‌شود.

ناگفته نماند که افراد زیادی که در زمینه نصب سقف‌ها و یا ساخت و ساز فعالیت دارند، این نوع سقف را به نام سقف وافل لانه زنبوری می‌شناسند. چرا که این مدل سقف بسیار به کندو شباهت دارد. همچنین کشور‌های زیادی از جمله ایران تولید کننده این مدل سقف هستند.

سقف وافل لانه زنبوری اسلب چیست؟

پوشش مکان‌های متفاوت از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین روش‌های زیادی برای پوشش مناطق مختلف وجود دارد. یکی از این روش‌ها استفاده از سقف وافل لانه زنبوری اسلب است. این نوع از سقف  وافل دو طرفه است و از طرفی قیمت بسیار مناسبی دارد. این سقف با نصب راحت و قیمت مناسب صرفه جویی کارآمدی در زمان و هزینه‌ها دارد. و این موضوع سبب شده است که این مدل سقف طرفداران زیادی داشته باشد. سقف وافل لانه زنبوری اسلب از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. از این مدل سقف می‌توان در مکان‌هایی که سقف مرتفعی دارند استفاده کرد.

مطلب پیشنهادی: حداکثر دهانه سقف وافل دو طرفه و یک طرفه چقدر باید باشد؟

همچنین این سقف برای مکان‌هایی همچون خانه و یا فضاهای اجتماعی بسیار کاربردی است. سقف وافل نسبت به دیگر مدل سقف‌ها بسیار سبک است و وزن کمی دارد. وزن سبک این سقف به دلیل نداشتن میلگرد است. بنابراین استفاده از این مدل سقف سبب می‌شود که وزن کلی سازه کاهش یابد. از طرفی وجود تخته کف سبک در این محصول سبب کاهش وزن آن شده است. همان‌طور که گفته شد این محصول دو طرفه است و از دو جهت ظرفیت باربری دارد.

سقف وافل لانه زنبوری اسلب

کاربرد و قالب سقف وافل لانه زنبوری

این سقف قابلیت ایستایی بالایی دارد و نصب آن به سرعت انجام می‌شود. بنابراین به دلیل اجرای سریع از این سقف در پروژه‌های عمرانی استفاده می‌شود و می‌توان گفت این سقف در ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سقف لانه زنبوری در بناهای بزرگ و با ارتفاع استفاده می‌شود.

بنابراین می‌توان در فرودگاه‌ها، مجتمع‌های بزرگ، پارکینگ‌ها و… اژ سقف وافل لانه زنبوری اسلب استفاده کرد. این سقف در مکان‌های متعددی مانند کتاب‌خانه‌های ملی و… اجرا شده است و این موضوع بخاطر مقاومت بالای سقف لانه زنبوری در برابر تنش و لرزش می‌باشد. با این حال نمی‌توان به ظاهر و زیبایی این سقف توجه نکرد. چرا که طراحی منحصر به فرد این محصول نظر خیلی از افراد را در صنعت ساختمان سازی جلب می‌کند.

در تولید سقف لانه زنبوری اصلی از قالب یک قطعه‌ای استفاده می‌شود. این قالب می‌تواند از جنس پلاستیک و یا کامپوزیت باشد. همچنین ابعاد و ظاهر این قالب بسته به مکان و سازه مورد نظر کاملا متفاوت هستند. با این حال ناگفته نماند که انتخاب نوع قالب در سقف وافل لانه زنبوری بسیار موثر است و در خروجی کار تأثیر بسزایی می‌گذارد. بنابراین در انتخاب قالب این محصول باید به استحکام، سطح صاف، شکل نهایی و .. توجه شود. از طرفی برای انتخاب جنس می توان از قالب وافل استفاده کرد همچنین سقف کامپوزیتی را بکار گرفت. چرا که اجرای قالب کامپوزیت آسان‌تر است و آلودگی‌های کمتری را به دنبال دارد. همچنین دسترسی به این قالب بسیار راحت تر می باشد.

مشاوره تلفنی اختصاصی

جهت دریافت مشاره و راهنمایی انتخاب مناسب ترین سقف برای اجرا با ما تماس بگیرید

امکانات و ویژگی های سقف وافل لانه زنبوری

ویژگی‌های مفید سقف وافل لانه زنبوری سبب شده است که از این سقف به میزان زیادی استفاده شود و این محصول در مکان‌های متعددی کاربرد داشته باشد. یکی از ویژگی‌های این سقف مناسب بودن در سازه های بتنی و فلزی می‌باشد. از طرفی سبکی این سقف به عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی این سقف به حساب می آید. سقف های وافل لانه زنبوری همگی قابل شستشو هستند و در طراحی آن‌ها از روغن کاری کمی استفاده شده است.

همچنین سقف های لانه زنبوری دارای هزینه کمی می‌باشند. سقف لانه زنبوری اسلب به عنوان نوعی محصول محافظ محیط زیست و طبیعی به شمار می رود. چرا که آسیبی به محیط زیست نمی رساند و مواد و گاز سمی تولید نمی کند. این سقف به گونه‌ای طراحی شده است که هیچ‌گونه زباله‌ای ایجاد نمی‌کند و می تواند چندین بار بازیافت شود. از طرفی این سقف در برابر حوادث مختلفی مانند آتش سوزی و یا زلزله کاملا متفاوت است و ایمن می‌باشد. در طراحی این سقف از بلوک‌‌ها و فوم استایرن نیز استفاده نشده است.

مطلب پیشنهادی: روغن قالب وافل * معرفی مزایا و ویژگی ها

سقف وافل لانه زنبوری

ویژگی های فنی سقف لانه زنبوری

ویژگی‌ها و خصوصیات این سقف بسیار گسترده هستند و کارآمد میباشند. ویژگی‌های فنی این محصول شامل موارد زیر می باشند:

  • دارای دهانه بزرگ‌ (از ۷ متر الی ۱۵ متر)
  • اجرای سقف وافل لانه زنبوری اسلب به صورت اقتصادی
  • کاهش بار مرده سازه تا ۱۵۰ کیلوگرم
  • مقاومت سقف در برابر آتش سوزی با انجام پوشش بتنی
  • خارج نکردن شیره بتن
  • اجرای راحت دال های بتنی
  • دسترسی راحت و مناسب در هنگام خرابی و تعمیرات
  • مانع شدن از پوسیدگی و ایجاد عایق و …
  • جلوگیری از مصرف پوکه
  • مانع ایجاد بار مرده
  • یکپارچه‌سازی سقف و ساختمان
  • عدم نیاز برای شکستن بتن در سر تیرچه ها

مطلب پیشنهادی: تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه چیست؟

ویژگی های اقتصادی سقف لانه زنبوری

همان‌طور که پیشتر پرداختیم سقف وافل لانه زنبوری دارای هزینه مقرون به صرفه ای می باشد. با اینکه اجرای سقف لانه زنبوری اسلب Honeycomb waffle roof نسبت به دیگر سقف ها هزینه بیشتری را در بر می گیرد. اما در پایان کار سبب کاهش هزینه ها در ساخت سازه می شود. بنابراین می توان گفت که این سقف دارای مزایای زیادی می باشد. این مزایا عبارتند از:

  • کاهش هزینه حمل و نقل با حمل سریع در طبقات مختلف
  • حذف خرید و هزینه برای تیرچه، فوم و ..
  • کاهش و حذف تیرچه دوبل تا ۱۵۰ کیلوگرم نسبت به دیگر سقف ها
  • ایمن کردن ساختمان و تعمیر سازه
  • کاهش بتن تا ۵ الی ۱۰ متر
  • کاهش فولاد مصرفی تا ۲۵ کیلو گرم

مطلب پیشنهادی: قالب وافل قفل دار : معرفی قالب وافل یک طرفه قفل دار

نتیجه گیری

بهتر است بدانید که سقف وافل لانه زنبوری بسیار مقاوم است و استحکام بالایی دارد. به همین دلیل اکثر پیمان کاران از آن برای ستون های سازه استفاده می کنند. در این مقاله به برخی نکات در سقف اسلب از نوع وافل لانه زنبوری پرداخته شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص خواهشمند است با مشاوران با تجربه تماس حاصل فرمایید.

اشتراک گذاری:

دیدگاه‌ها

۲ دیدگاه‌ها

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

واتس اپ شرکت نوسا